• CarinÅsa

Vårdnadsbidrag

Hej!
    Så här står det på min kommuns hemsida:

Kommunalt vårdnadsbidrag är ett skattefritt bidrag på 3 000 kronor i månaden per barn. Bidraget är inte pensionsgrundande och ingår inte i sjukpenninggrundande inkomst (SGI).

Det jag undrar är vad som händer med min SGI gentemot Försäkrinskassan under vårdnadsbidragsperiod och efter. Har under mina barns "föräldrapennings-år"varit noga med att skydda min SGI gm att ta ut 5 d/v efter 1årsdagen et.c. (Samtidigt har jag vänner som inte gjort det och som inte sett ngn skillnad)
    Vad är det som gäller?
    Kan man på begriplig svenska få en liten förklaring till skyddad SGI samt vad vårdnadsbidrag i 2 månader (då jag och min man skulle arbeta 50% båda två och därmed vara hemma 50% var) skulle göra med min SGI och vad det påverkar!?!

Med vänlig hälsning carinåsa

• Svar på tråden Vårdnadsbidrag
  • Försäkringskassan

Hej!

Perioden av kommunalt vårdnadsbidrag ses som en överhoppningsbar tid, vilket innebär att det inte händer något med din SGI (sjukpenninggrundande inkomst) eller föräldrapenning. Däremot är det viktigt att du direkt efter perioden av kommunalt vårdnadsbidrag skyddar din SGI och föräldrapenning. Genom att börja arbeta eller vara föräldraledig igen.

Hälsningar

Tella, handläggare

Svar på tråden Vårdnadsbidrag