• Anonym (Anonym)

    Behålla Sjukers vid ev graviditet

    Hej!

    Jag har en dotter, världens underbaraste????... När jag var hade fött henne så blev jag av med min tidsbegränsade sjukersättning, som då var på 2 år! detta pga att F.Kassan sa att man kan ju inte " vara sjuk och ha barn"!

    Min fråga blir då: Om jag skulle bli gravid igen, får jag behålla min permanenta sjukersättning, som jag har nu el ska jag behöva ställa mig in på att bli av med den igen?

    Vänliga hälsningar

  • Svar på tråden Behålla Sjukers vid ev graviditet
  • Försäkringskassan

    Hej!

    Om man har haft en tidsbegränsad ersättning så upphör den efter en viss tid. Hur länge den var beviljad ser man i det beslutsbrev man då har fått.

    Tidsbegränsad sjukersättning finns inte längre. Har du frågor om ditt enskilda ärende kan du kontakta oss på 0771-524 524 för mer information eller så kan vi be en handläggare som jobbar med dessa frågor ringa upp dig.

    Tar man ut föräldrapenning får man det lägsta beloppet med föräldrapenning, då man inte har någon sjukpenninggrundande inkomst.

    Man har rätt att få både sjukersättning och föräldrapenning för samma tid. Frågor om föräldrapenning och aktuella belopp kan du ställa här på familjeliv: http://www.familjeliv.se/forum/15/436 eller på facebook: sv-se.facebook.com/foralder

    Hälsningar
    Gabriella, handläggare

Svar på tråden Behålla Sjukers vid ev graviditet