• Anonym (chipsbegär)

Chips i tidig graviditet?

Är gravid i vecka 9 och har ett stort sug efter salt. Jag vet att man borde lämna bort onyttiga saker som chips men nu är detta min räddning när jag mått illa. Har tyckt att det har varit så gott och kunnat vräka i mig en halv påse ibland. Nu är jag rädd att detta har orsakat skador hos mitt barn, när jag läste om akrylamiden och varningstexterna som skrevs i tidningar för några år sen :( Någon annan som gillar chips i tidig graviditet och fått friska barn? Från och med nu ska jag sluta köpa hem chips! Men nojan över vad jag hittills ätit är stor....

• Svar på tråden Chips i tidig graviditet?
  • AstMalin
    Anonym (chipsbegär) skrev 2015-02-01 10:42:37 följande:

Är gravid i vecka 9 och har ett stort sug efter salt. Jag vet att man borde lämna bort onyttiga saker som chips men nu är detta min räddning när jag mått illa. Har tyckt att det har varit så gott och kunnat vräka i mig en halv påse ibland. Nu är jag rädd att detta har orsakat skador hos mitt barn, när jag läste om akrylamiden och varningstexterna som skrevs i tidningar för några år sen :( Någon annan som gillar chips i tidig graviditet och fått friska barn? Från och med nu ska jag sluta köpa hem chips! Men nojan över vad jag hittills ätit är stor....

Jag krängde massa onyttigt när jag var sugen på det under hela graviditeten och min pojk på 8 månader är frisk. Du behöver inte oroa dig alls, ät chips du
  • Frontline

Om jag inte minns fel så fick man äta ca 50 påsar chips om dagen för att det skulle vara skadliga mängder med akrylamid så det känns som att det är mer skadligt att äta just 50 påsar chips istället för att vara orolig för att bli sjuk av akrylamiden...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (chipsbegär)

Tack för lugnande era lugnande svar, har verkligen mått dåligt av detta efter att jag började läsa! Haha, 50 påsar per dag? Ojdå... Men jag är ändå rädd att fostret är så känsligt i dessa veckor att den inte ens tål en halv påse? Det hade väl inte varit lika skadligt i vecka 15... 

• Anonym (E)

Men herregud. Det är inte livsfarligt att äta chips bara för att det kommit larm om akrylamid vid groteskt stort intag. Nästan det enda jag kunde äta under de första 3 månaderna vid min graviditet var chips. Gick ner 5 kg och det var betydligt bättre för mig och mitt barn att jag åt chips än ingenting alls. Mitt barn föddes fullt friskt och har inte en enda extra arm.

• Anonym (chipsbegär)
    Anonym (E) skrev 2015-02-01 15:10:53 följande:

Men herregud. Det är inte livsfarligt att äta chips bara för att det kommit larm om akrylamid vid groteskt stort intag. Nästan det enda jag kunde äta under de första 3 månaderna vid min graviditet var chips. Gick ner 5 kg och det var betydligt bättre för mig och mitt barn att jag åt chips än ingenting alls. Mitt barn föddes fullt friskt och har inte en enda extra arm.

Skönt att höra att någon annan har ätit en massa chips såhär tidigt i graviditeten och att ditt barn är friskt... Men groteskt intag? Det rekommenderas ju 10 gram per dag för gravida om man vill hålla råden och vara försiktig. Jag har ju kunnat smälla i mig en halv påse per gång! Usch :(
  • LaLola
    Anonym (chipsbegär) skrev 2015-02-01 19:04:16 följande:
    Skönt att höra att någon annan har ätit en massa chips såhär tidigt i graviditeten och att ditt barn är friskt... Men groteskt intag? Det rekommenderas ju 10 gram per dag för gravida om man vill hålla råden och vara försiktig. Jag har ju kunnat smälla i mig en halv påse per gång! Usch :(
    Vem rek det?
  • Anonym (chipsbegär)
    LaLola skrev 2015-02-01 19:10:39 följande:
    Vem rek det?
    Läste det från någon vanlig tidningssedel, typ expressen.. Dålig källa, jag vet, men nånstans måste de ju ha tagit det ifrån. 
  • LaLola
    Anonym (chipsbegär) skrev 2015-02-01 19:15:18 följande:
    Läste det från någon vanlig tidningssedel, typ expressen.. Dålig källa, jag vet, men nånstans måste de ju ha tagit det ifrån. 
    Mm, dålig källa.
    Kolla istället vad Livsmedelsverket säger. De har en sida på Facebook där man kan fråga om man inte vill maila/ringa de i fall man inte själv hittar svaret på det man undrar.
Svar på tråden Chips i tidig graviditet?