• kma

Går det bra att inte äta fisk alls under graviditeten?

Hej!

Är gravid i typ 7:e veckan. Har alltid haft svårt för att äta fisk men har hört att det är ganska viktigt att äta det när man är gravid just för det här med omega 3. Grejen är den att jag blir spyfärdig bara jag tänker på fisk nu (det blev jag ej förr). Om jag känner lukt av fisk måste jag gå undan för jag får kväljningar.

Jag kommer verkligen inte kunna äta fisk inte på väldigt länge i alla fall men jag köpte omega 3-tabletter på ica här om dagen som jag tar i samband med måltid så att jag i alla fall får i mig lite omega 3. Är det okej eller måste jag äta fisk?

• Svar på tråden Går det bra att inte äta fisk alls under graviditeten?
  • Annelie 76

Nej du måste inte äta fisk. Ät omega3-kapslarna istället. Men gå till hälsokosten och köp en bra sort för de har väldigt olika kvalitet. Kanske krillolja istället, den ska vara renare.

• Snuttispluttis

Jag har aldrig kunnat äta varken fisk eller skaldjur. Har försökt lära mig men det är smak och konsistens som inte funkar för mig. Äter Eskimo omega-3 från hälsokostbutik varje dag istället. Min bm vet om det och har inte sagt nåt om att det inte går bra. Jag kan rekommendera att ta kapslarna till större måltider då jag iaf får äckliga sura uppstötningar som smakar riktigt illa om jag tar dem till typ en macka. Lycka till med graviditeten :)

• Kendra

De rekommenderar stt man äter fisk... Men enligt min bm får jag bara äta fiskar som e må i storlek. Alltså inga större fiskar alls (bor i Spanien).. Så se enda ja får äta i fiskväg e typ sardiner... Ingen lax, tonfisk..

• hanssonkristina93

Jag har inte ätit fisk under min graviditet, eller omega 3. Min Bm har inte sagt att jag behöver äta nått för att jag inte äter fisk. Glad

• Batmamba

Jag är lakto-ovo-vegetarian och det har gått alldeles utmärkt, både för mig och barnen.

• twistedsocks

Jag är fiskallergiker och kan alltså inte äta fiskbaserade omega-3tabletter heller. Kan ej heller äta nötter och avocado som också innehåller omega-3. Min BM tyckte inte att det var något problem alls.

Svar på tråden Går det bra att inte äta fisk alls under graviditeten?