Ett måste med sånger/psalmer på ett dop??
ja frågan har ni där.
måste man ha med sånger/psalmer på ett dop??
ja frågan har ni där.
måste man ha med sånger/psalmer på ett dop??
Nja,vet ej om man MÅSTE,nån sång kan väl vara kul.
Vi hade inga sånger eller psalmer som vi själva valde..
Hade bara de traditionella som ändå ingår i dopet.
Jag ville inte dra ut på tiden då min älskling hade kolik och skrek för jämnan
saltlakrits-vad menar du med det? "som ändå ingår i dopet"?
vi har valt själva-inget "ingår här"?!
"gud har en famn"
o "tryggare kan" hade vi nu senast.
saltlakrits-bara undrar,hur du menade med "ingår"? vilkas ingår hos er?
jag tror att det måste finnas minst en psalm iaf...oftast blir det tryggare kan ingen vara.... samma som på vigslar, där ska det vara 2 psalmer
Psalmer måste man ha.
Så här i efterhand önskar jag att vi hade minimerat musiken (vi hade 3 psalmer plus in- och utgångsmusik). Dottern blev heltokig av orgeln (tror jag det var) och skrek sig igenom varje psalm... Inte alls roligt. Prästen kortade t o m av den sista psalmen till bara två verser, något vi inte alls bestämt från början (BRA!).
Tacl föralla svar!!!
Men vid vigsel är det KRAV på 2 psalmer - hur är det vid dop?
Man har psalmer även vid dop. Är det en "ren" dopgtj har man två psalmer( finns möjlighet till tre). Har man dopet i en huvudgtj så är där ju 4-5 psalmer varav 1 "ren" doppsalm. Dopet har ju med kyrkan och göra så varför inte ha psalmer.
Vi ska ha dopet hemma - med en präst iofs och då bara närmaste familjen - dvs våra föräldrar och syskon, vi själva och så lille Arvid när han kommit - känns kanske litet "underligt" att stå i vardagsrummet och sjunga psalmer då, speciellt då vi inte är särskilt "kysrkliga" av oss. Men ska det vara med så absolut ska vi ha med det - undrade bara om det är ett "krav" för att dopet ska anses vara rätt och riktigt genomfört. Vi gifte oss iofs i kyrkan men då SKULLE det vara minst två psalmer för att vigselceremonin skulle gå rätt och riktigt till - där kändes det å andra sidan mer nbaturligt om ni förstår hur jag menar....
Vet ej hur det är med hemdop. I de församlingar jag arbetar har vi inte det. Så hör med prästen.