• Tjiips

Ett måste med sånger/psalmer på ett dop??

ja frågan har ni där.
    måste man ha med sånger/psalmer på ett dop??

• Svar på tråden Ett måste med sånger/psalmer på ett dop??
  • ebben

Nja,vet ej om man MÅSTE,nån sång kan väl vara kul.

• Saltlakrits

Vi hade inga sånger eller psalmer som vi själva valde..
    Hade bara de traditionella som ändå ingår i dopet.

Jag ville inte dra ut på tiden då min älskling hade kolik och skrek för jämnan

• ebben

saltlakrits-vad menar du med det? "som ändå ingår i dopet"?
    vi har valt själva-inget "ingår här"?!
    "gud har en famn"
    o "tryggare kan" hade vi nu senast.

• ebben

saltlakrits-bara undrar,hur du menade med "ingår"? vilkas ingår hos er?

• Elinore

jag tror att det måste finnas minst en psalm iaf...oftast blir det tryggare kan ingen vara.... samma som på vigslar, där ska det vara 2 psalmer

• pannkaka

Psalmer måste man ha.

Så här i efterhand önskar jag att vi hade minimerat musiken (vi hade 3 psalmer plus in- och utgångsmusik). Dottern blev heltokig av orgeln (tror jag det var) och skrek sig igenom varje psalm... Inte alls roligt. Prästen kortade t o m av den sista psalmen till bara två verser, något vi inte alls bestämt från början (BRA!).

• Mor i maj 06

Men vid vigsel är det KRAV på 2 psalmer - hur är det vid dop?

• clarke

Man har psalmer även vid dop. Är det en "ren" dopgtj har man två psalmer( finns möjlighet till tre). Har man dopet i en huvudgtj så är där ju 4-5 psalmer varav 1 "ren" doppsalm. Dopet har ju med kyrkan och göra så varför inte ha psalmer.

• Mor i maj 06

Vi ska ha dopet hemma - med en präst iofs och då bara närmaste familjen - dvs våra föräldrar och syskon, vi själva och så lille Arvid när han kommit - känns kanske litet "underligt" att stå i vardagsrummet och sjunga psalmer då, speciellt då vi inte är särskilt "kysrkliga" av oss. Men ska det vara med så absolut ska vi ha med det - undrade bara om det är ett "krav" för att dopet ska anses vara rätt och riktigt genomfört. Vi gifte oss iofs i kyrkan men då SKULLE det vara minst två psalmer för att vigselceremonin skulle gå rätt och riktigt till - där kändes det å andra sidan mer nbaturligt om ni förstår hur jag menar....

• clarke

Vet ej hur det är med hemdop. I de församlingar jag arbetar har vi inte det. Så hör med prästen.

Svar på tråden Ett måste med sånger/psalmer på ett dop??