• Liselottejohansson

öroninflammation?

Är det någon som är bra på de här med smärta i öronen?

I onsdag kom jag hem från en 5 veckors resa i Asien och sedan i torsdags har jag har ont i ena örat, det dunkar och ha sig. Det gör också ont när jag liksom trycker på örat och drar i det och det gör ont när jag trycker på den där lilla fliken som är vid öppningen till örat och när jag rör käken så gör det också ont.

Jag har ju badat en hel del dom senaste 5 veckorna och varit förkyld..är rädd att det har gjort att jag fått öroninflammation. Men jag har inte så ont så jag vill skrika och det har jag för mig att man gör när man har öroninflammation?

Det är en j*vla kö till 1177 och tänkte om det är någon som har haft öroninflammation som vuxen? 

Jag börjar nytt jobb på onsdag och vill helst inte gå med denna smärta då.

Tips mottages!

• Svar på tråden öroninflammation?
  • Anonym (ssk)

Känner du dig sjuk? Feber? Det har man väl ofta vid öroninflammation. Har du badat mycket kan det ju vara yttre öroninflammation, alltså i hörselgången. Eller vax? Men det låter ju som att du har ganska ont så du kanske ska gå och kolla det...

• Liselottejohansson

jag känner mig väl inte jätte pigg, men inte jätte sjuk heller.
    Jag har knappt feber, ligger runt 37,7-38.00.
    Men jag har varit jätte förkyld med mycket feber för ca 2 veckor sedan och vax är det inte tror jag men jag kan ha fel.

Det blir värre och värre för varje timme känns det som ( eller så börjar jag bara att känna efter mer hehe. ) men att böja huvudet ner är ingen lek, då gör det ont. Jag försök tryckutjämna men det hjälper inte.

Jag har hört att dom inte ger någon pencillin eller något längre mot öroninflammation.. därför jag tvekar på att åka in. Men jag vill ju inte heller att trumhinnan ska spricka.. 

• Milie

Vuxna får i regel antibiotika mot öroninflammation. Det är barn 2-12 år som oftast får vara utan.

• Anonym (ssk)
    Liselottejohansson skrev 2015-02-01 17:06:14 följande:

jag känner mig väl inte jätte pigg, men inte jätte sjuk heller.
    Jag har knappt feber, ligger runt 37,7-38.00.
    Men jag har varit jätte förkyld med mycket feber för ca 2 veckor sedan och vax är det inte tror jag men jag kan ha fel.

Det blir värre och värre för varje timme känns det som ( eller så börjar jag bara att känna efter mer hehe. ) men att böja huvudet ner är ingen lek, då gör det ont. Jag försök tryckutjämna men det hjälper inte.

Jag har hört att dom inte ger någon pencillin eller något längre mot öroninflammation.. därför jag tvekar på att åka in. Men jag vill ju inte heller att trumhinnan ska spricka.. 

Nja att inte ge penicillin gäller främst barn, sen handlar det om hur man mår och hur illa det ser ut, och 38 är ju ändå feber...
  • Liselottejohansson

åh okej, tack så mycket för snabba kommentarer.
    Då blir det nog VC imån. 

Man har ju hört att öroninflammation ska göra en jätte sjuk och det är jag ju inte.. men det kanske kan vara olika för olika personer. 
    Man vill ju inte att doktorn ska tycka man gnäller som en 3 åring.. hehe

Svar på tråden öroninflammation?