• Kärnan

Hjälp, jag åt sushi!

Hur farligt är det egentligen. Jag var så himla sugen på sushi, så jag tänkte att om jag pillar bort laxen är det väl inte farligt? Men så kom jag ju på att det kanske räcker om riset varit i kontakt med laxen! Plus att i några av rullarna var det nån liten laxbit i. Åååh! Jag är så arg på mig själv just nu. Jag är i vecka 26.
    Nån mer som ätit sushi eller nåt annat förbjudet och har några tankar kring det här??
    Tänk om det skulle hända nåt nu! Fan fan skit!

• Svar på tråden Hjälp, jag åt sushi!
  • Mylla

Tat lungt, det är bara farligt om du blit magsjuk, så blir du inte det är det ingen fara.

• Angel80

Laxsushin är ju rå, det är ingen fara, jag har ätit sushi flera gånger. Tror inte att du behöver vara orolig.

• Justice

Sushi är ju färsk fisk så det borde inte vara någon fara.
    Men blir du mag sjuk ring din BM.

• Kärnan

Åh, jag hoppas du har rätt! Jag ska till BM i eftermiddag så ska passa på att fråga henne också... Jag vet att risken att det händer nåt är rätt liten men det räcker att den finns där för att man ska känna sig som världens sämsta människa.

• Kärnan

Angel80- åh vad bra. Tack!
    Jag drar slutsatsen att godispåsen jag vräkte i mig efter sushin antagligen är sämre för mig och min lilla älskling än sushin!

• Angel80

Kärnan - ja jag skulle tro det, inte för att det är så farligt det heller!

• Mamma Rosa

Hej

Här i Finland rekommenderar man att gravida och ammande ska vara försiktiga med sjögräsprodukter p.g.a. de innehåller så mycket jod. Men om du bara åt några sushibitar är det knappast någon fara...

• Snova

Det är INTE ett dugg farligt med sushi, läs i gamla trådar här som sagt! Många BM tror dock det så oroa dig inte om din BM säger det. Vad de säger i Finland är ju en sak men här är det helt ok och så mkt sjögräs är det ej i heller.

Naturligtvis beror det på vad det var för fiskar i sushin men lax är helt ok, står t.o.m. på SLV att nygravad lax är ok. Nygravad=färsk rå precis som den i sushi.

Det med att det bara är farligt om du bli magsjuk är inte sant. Blir man smittad av listeria märker mand det ofta inte och en vanlig magsjuka är ej farlig för barnet. Listeria får man ej av sushi för fisken hinner bli så ofräsch att du märker det det innan listerian växer sig skadlig.

Tror ej det är ngn idé att du frågar din BM om hon ej är mkt påläst om japanska fiskar. Jag är helt säker på att lax är ok då det är den sushi jag gillar mest. I övrigt vet jag att tonfisk ska man undvika men det är lika illa om man åt det före grav som under och i små mängder gör det inget, pilgrimsmussla ska man undvika då råa skaldjur kan vara farligt.

Alltså, oroa dig ej!

• lata kocken Johanna

mylla

tvärtom - magsjuka har INGET med ev listeria att göra!!!
    listerios ger ofta inga sypmtom alls eller influensaliknande symptom...

kärnan

rå fisk är inga som helst problem!
    den hinner bli oätlig innan ev listeria har hunnit växa till skadliga nivåer

det står ju redan i den länken du fick

• Snova

Du hade redan blivit rätt lugnad såg jag men kanske kunde jag hjälpa lite iaf!

• Kärnan

Tack för alla svar. Ja, jag känner mig mycket lugnare!
    Så himla bra att man kan slänga ut en fråga så här och få massor med svar!

Kram på er!

Svar på tråden Hjälp, jag åt sushi!