Det är INTE ett dugg farligt med sushi, läs i gamla trådar här som sagt! Många BM tror dock det så oroa dig inte om din BM säger det. Vad de säger i Finland är ju en sak men här är det helt ok och så mkt sjögräs är det ej i heller.
Naturligtvis beror det på vad det var för fiskar i sushin men lax är helt ok, står t.o.m. på SLV att nygravad lax är ok. Nygravad=färsk rå precis som den i sushi.
Det med att det bara är farligt om du bli magsjuk är inte sant. Blir man smittad av listeria märker mand det ofta inte och en vanlig magsjuka är ej farlig för barnet. Listeria får man ej av sushi för fisken hinner bli så ofräsch att du märker det det innan listerian växer sig skadlig.
Tror ej det är ngn idé att du frågar din BM om hon ej är mkt påläst om japanska fiskar. Jag är helt säker på att lax är ok då det är den sushi jag gillar mest. I övrigt vet jag att tonfisk ska man undvika men det är lika illa om man åt det före grav som under och i små mängder gör det inget, pilgrimsmussla ska man undvika då råa skaldjur kan vara farligt.
Alltså, oroa dig ej!