• Anonym (Svampig)

Svamp i huden igen. Tips för att motverka?

Jag är immunnedsatt på grund av mediciner och har för andra gången på ett år fått svamp i huden. Också den här gången sitter det på bröstkorgen. Jag har givetvis fått salva att smörja på, men det är ju lite drygt att få svamp gång på gång. Finns det några bra huskurer för att motverka att svampen ens kommer upp? Jag är lite nojig för att få vita fläckar över hela bröstet efter svampen också. Kommer det av all typ av hudsvamp och kan man göra något för att motverka?

• Svar på tråden Svamp i huden igen. Tips för att motverka?
  • Anonym (ssk)

Hur lång tid efter att det blivit bra har du fortsatt med behandlingen? Om du fått cortimyk att smörja med är rekommendationen att fortsätta behandlingen två veckor efter att det blivit bra, detta för att förhindra att man får svamp igen.

Lycka till!

• Anonym (Svampig)
    Anonym (ssk) skrev 2015-02-02 09:39:39 följande:

Hur lång tid efter att det blivit bra har du fortsatt med behandlingen? Om du fått cortimyk att smörja med är rekommendationen att fortsätta behandlingen två veckor efter att det blivit bra, detta för att förhindra att man får svamp igen.

Lycka till!

Jag smorde i tre veckor efter att svampen försvunnit. Först dagligen och sen utfasande till ett par gånger i veckan. Borde jag kört längre?
  • Anonym (Redart)

Tvätta huden med vinäger, detta kommer att döda svampen mycket fort. Har själv använt det på mig för svamp på ryggen, på styvfar som haft svamp i örat bl a och min mormor som haft nagelsvamp, och det funkar alltid!

Se sedan till att alltid torka dig ordentligt torr efter kontakt med vatten, låt inte ditt hår vara blött mot din hud utan blås det helst med tork efter dusch och liknande. Lycka till.

• Treskor

Svampen lever av socker, slutar du helt med socker kommer svampen lättare försvinna! alla tjejerna i min familj har hudsvamp, och det är tyvärr kroniskt. Däremot kan man underlätta så det inte blommar ut vid att minska på sockret, använda fungoralschampon (www.bodystore.com/bilder/produkter/700x700/L-152_1.jpg) och det finns även tabletter om problemet är mycket jobbigt tex. vid klia etc.

• Anonym (ssk)
    Anonym (Svampig) skrev 2015-02-02 09:49:35 följande:

Jag smorde i tre veckor efter att svampen försvunnit. Först dagligen och sen utfasande till ett par gånger i veckan. Borde jag kört längre?

Det borde ha räckt
  • Anonym (Svampig)
    Anonym (ssk) skrev 2015-02-02 15:40:58 följande:

Det borde ha räckt

Då kör vi samma sak den här gången
Svar på tråden Svamp i huden igen. Tips för att motverka?