• Anonym (Anonym)

10 dagar vid BF

Hej.

Min sambo har nyss anmält att han vill ta ut 10 dagar i och med BF. Vi har ca 2 månader kvar till BF. Vi funderar nu på hur han gör hörnest? Han behöver väl också lämna inkomstuppgifter osv?

Jag tänker gå hem från mitt arbete ca 3,5 v före BF. Visst kan jag göra det utan att det påverkar mig sgi och föräldrarpenning, trots att jag går hem obetalt, alltså utan att ta ut fp, semester eller annat? Tänker på föräldraledighetslagen. Jag ska väl inte ta tjänstledig från min arbetsgivare under denna tid? Är min sgi skyddad under dessa veckor? Har en tillsvidareanställning.

• Svar på tråden 10 dagar vid BF
  • Försäkringskassan

Hej!

Ja, din sambo behöver också lämna inkomstuppgifter om vi inte redan har aktuella uppgifter. Det gör han när han fyller i sin ansökan om de 10 dagarna.

Du kan gå hem 3,5 veckor innan BF utan att det ska påverka din SGI. Som mamma har man rätt att gå ner i tid eller sluta arbeta helt 6 månader innan BF utan att det påverkar SGIn. Vad det är för ledighet du ska meddela till arbetsgivaren är något som inte vi kan svara på så det får du höra med dom om.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

• Anonym (Anonym)

Okej. Tack. Men det stod att man ansöker om ersättning i efterhand? Ska man först vara hemma i tio dagar, sedan börja med inkomstuppgifter osv? Då dröjer det ju länge innan man får pengar? När han anmälde, som man kan göra två månader innan BF, så fyllde han bara i BF och sitt personnr.

Okej. Så jag behöver inte tänka på att det blir mågot glapp utan inkomst under dessa veckor med andra ord?

• Försäkringskassan

Hej igen,

De 10 pappa dagarna vid barns födelse kan söka så fort barnet är fött så vet man att man ska vara hemma alla 10 dagar på en gång från förlossningen så kan man söka dem framåt så fort barnet är fött. Man kan om man vill ligga steget före begära ut ett arbetsgivarintyg med information om anställningen, inkomst och årsarbetstid och skicka in samtidigt.

Jag vill också passa på att förtydliga att när du använder dig av din rätt att gå ner i tid eller helt sluta arbeta 6 månader innan barnets födelse ska man vara säker på att man arbetat 6 månader utan tjänstledighet för till exempel studier, föräldraledighet eller liknande för att vara säker på att man inte behöver skydda sin SGI fram till barnets födelse. Blir du nu osäker kan du ta kontakt med vårt kundcenter utifrån din specifika situation och så att vi får en chans att ställa följdfrågor för att säkerställa att svaret blir helt rätt.

Hälsningar
    Carola,handläggare
  • Anonym (Anonym)

Ja tack. Jag har koll på det där med 6 månader. Fast det är ju väldigt sjukt med tanke på att man enligt lag har rätt att vara helt ledig, sju veckor före BF, med eller utan ersättning. Känns inte som de två lagarna går ihop. Har sett till att jag jobbat 6 månader och en vecka utan något avbrott, förutom semester och sjukdom, på mitt nya jobb och på min nya sysselsättningsgrad för att få fp beräknad på min nya inkomst, innan jag tänker gå hem obetalt och vila upp mig. Är ju helt galet att man annars ska behöva plocka från fp dagar, jag menar fp dagar är till för att man ska kunna vara hemma med sitt barn och vårda det! Vem vill då slösa på dagarna redan innan barnet är fött? Mycket märkliga lagar och regler.

• Anonym (Anonym)

Förresten du säger att man inte får vara föräldraledig. Men visst får jag väl ta it tillfällig fp för att gå på föräldrautbildning trots att det sker inom mina 6 månader? Eller menar du att jag måste ta semester då?

• Försäkringskassan

Hej! 

Du har rätt att delta i föräldrautbildning före förlossningen och
    sen välja om du vill ta ut av dina  föräldrapenningdagar.

Hälsningar

Vera, handläggare

• Anonym (Anonym)

Okej.

Tack!

Svar på tråden 10 dagar vid BF