• Anonym (ts)

alfa- kassan, är det värt besväret?

jag har precis avslutat en högskoleutbildning och kommer troligtvis få jobb snart MEN man vet ju aldrig säkert. Så är det värt besväret att ansluta sig till alfa-kassan?

Jag är 30 år och skrev in mig på arbetsförmedlingen min första arbetslösa dag.
    Har en treårig högskoleexamen med bra betyg och relativt goda möjligheter till jobb (där jag bor).
    Innan studierna var jag föräldraledig i 8 månader och innan dess jobbade jag halvtid.

Enligt vad jag kan googla mig fram till har jag möjlighet att få ut max 320:- per dag vilket skulle innebära knappt 5000:- efter skatt, men det är inte alltid man får ut 320:- /dag. Nån som vet vad som krävs för att få 320:- /dag? Är det karenstid för utbetalningar eller får man pengar "direkt"? Funderar på om det är värt allt besvär med pappersarbete etc eller om man skickar in och fyller i och så får man ändå vänta två månader på att få ut 2000:-... skulle kännas tråkigt och onödigt.

Vi går runt på min makes lön men såklart skulle 5000:- extra i hushållskassan göra vardagen både enklare och roligare.

Råd, tips och erfarenheter tas gärna emot :)

• Svar på tråden alfa- kassan, är det värt besväret?
  • Anonym (Alfa)

Du måste ha uppfyllt ett arbetsvillkor för att får pengar ifrån alfakassan.
    Alltså ha arbetat minst 80 timmar i månaden i minst sex månader under de senaste tolv månaderna innan du blev arbetslös eller har arbetat minst 480 timmar under sex sammanhängande månaders arbete, förutsatt att du har arbetat minst 50 arbetstimmar varje månad.

• zooägaren

personligen svälter jag hellre och bor under en sten i skogen än har med arbetsförmedlingen att göra.. Jag är en vuxen människa och kan se till att jag har jobb utan att bli tvingad att söka jobb jag inte är behörig till eller kan arbeta med av en eller annan anledning (fysiskt tunga jobb, som jag haft hela mitt liv och slitit ut kroppen med t.ex.).. 

Det måste nog vara sämsta möjliga system för både arbetsgivare och arbetssökande att ansökningar skickas helt i onödan. 

Så nej, jag tycker inte det är värt besväret alls.. Jag var ung och oförstående i tjugoårsåldern och anslöt mig till alfakassan. Jag höll på att hamna hos kronofogden för att alfakassan tappade bort papper. Dom erkände själva att det var dom som slarvat bort mina papper gång på gång, men dom var ändå tvungna att få in samma papper minst fem gånger.. och varje gång tog det tre veckor innan dom kom på att pappret inte dög... Efter att jag fått prata med diverse chefer samt frågat varenda handläggare och chef jag pratat med om dom har en sovplats över för mig då jag snart är vräkt så fick jag helt plötsligt ut mina pengar. utan att jag skickat in dom efterfrågade papprena. Dom hade helt plötsligt hittats! {#emotions_dlg.djavulsk} 

neeeej, klarar ni er på en lön, så strunta i arbetsförmedling och alfakassa, lägg energin på att fixa dig ett jobb istället :) 

Jag är hård , men ärlig!
  • Anonym (ts)
    Anonym (Alfa) skrev 2015-02-02 11:55:14 följande:

Du måste ha uppfyllt ett arbetsvillkor för att får pengar ifrån alfakassan.
    Alltså ha arbetat minst 80 timmar i månaden i minst sex månader under de senaste tolv månaderna innan du blev arbetslös eller har arbetat minst 480 timmar under sex sammanhängande månaders arbete, förutsatt att du har arbetat minst 50 arbetstimmar varje månad.

gäller det när jag blev arbetslös nu? för jag har ju inte jobbat sen maj 2011 men då varit student och föräldraledig fram tills nu. Är det räknat 12 månader sen maj 2011 stämmer det på mig, annars inte.
    zooägaren skrev 2015-02-02 12:25:03 följande:
    tack för svar och erfarenheter! Arbetsförmedlingen kommer jag fortsätta vara inskriven på tills jag har utnyttjat alla kurser och rekryteringsträffar som jag känner kan ge mig nåt ;) Och väljer jag att inte söka ersättning så har de heller ingen hållhake på mig att söka jobb jag inte vill ha ;)

Fler tips och erfarenheter mottas gärna :D

Svar på tråden alfa- kassan, är det värt besväret?