• Anonym (Orolig mamma)

Min son med ADHD hemskickad från skolan.

Hej!
    Jag vet inte hur det funkar eller vad för rättigheter som gäller men jag börjar fundera ibland på hur det egentligen får gå till i skolan osv.

Min son är 7år, går i första klass och har Adhd. Han kan vara hyper, stressad, impulsstyrd, kravkänslig.. Ja, allt vad nu denna diagnosen kan innehålla och på detta har han väldigt svårt att förklara hur han känner. Han kan inte riktigt hitta orden eller prata lika bra som andra barn i hans ålder och blir han frustrerad, då är det borta nästan helt. 

Han har vid ett flertal tillfällen blivit "hemskickad" från skolan. De har ringt och sagt att de kan inte ta hand om hnm, och vet inte vad de ska göra, som om de är handlingsförlamade. Jag har alltså fått ta ledigt från jobbet vid flertal tillfällen för att hämta vår son, för att vara med under skolans gång eller för att följa med ut på utflykt. De säger att "vi vill inte ta risken att ta med hnm på utflykt om han ska vara såhär"...
    Vad ska man göra? Jag vill inte att min son ska hamna utanför för att han har svårigheter, att han inte ska få gå till skolan eller följa med på utflykter med sina kompisar. Vad tror de att det leder till egentligen? Att det skulle bli bättre? Att han inte skulle känna utanförskap och misslyckad? Han kämpar varje dag, att sitta i klassrummet, att göra det han ska, han hittar andra sätt att få ut sin frustration, som att bita sönder pennor, sina tummar eller spänner hela kroppen/skakar. 

Åtgärdsplan är gjord. Det funkar tydligt inte. De vill inte att han ska byta skola, för de ska "klara av hnm"... vilket tydligen inte är fallet... 
    De tjatar om medicinering, vilket vi vill vänta med då vi vill satsa på pedagogiska insatser FÖRST. 

Att han blir hemskickad från skolan kan vara allt från att han sprungit runt i klassrummet för mkt, rivit sönder en teckning, dragit ned jackor i omklädningsrummet eller varit för högljudd. Detta är givetvis inte ok, jag säger inte att det är det, men, kan de verkligen inte hantera detta själva? 
    hur blir det när han förstår en dag att "om jag gör såhär, då ringer de (tex) mamma och då kommer hon att hämta mig!" 
    Ser de verkligen inte den spiralen? Är folk så obenägna att tänka framåt? Det är inte första ggn det har kommit ett barn med svårigheter till en skola... 

Sist var en riktigt dålig dag för min son, han kände att uppgiften var för svår (han har kunnat berätta hemma) och han kände för stor press från lärare, han klarade inte av att hantera detta och rev en hel hylla med saker, det var kaos.. 
    Hur kom det till detta? Lärare skakar bara på huvudet och kan inte förstå hur det blev så. HUR kan man inte förstå? ....

Vad ska jag göra för min son, hur ska jag tampas med lärare och rektor? Vad har jag att komma med? 
    Känner mig vilse och lite ensam just nu. Jag vill bara att min son ska få den hjälp han behöver.

Det blev långt. Tack för mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-03 15:46
    OBS! Har gjort en del tillägg i tråden eftersom flera missuppfattade min mening. läs hela tråden så kanske ni får mer inblick i det hela. Tack!

• Svar på tråden Min son med ADHD hemskickad från skolan.
  • Långbenopluto

Om han hade en annan sjukdom, hade ni väntat med medicinering då också?

Mina barn har ADHD och dom klarar sig inte utan medicin.

ADHD gör att dom har ett kaos i hjärnan, hjälp din son!

• Fundersam02

Medicinering skulle nog hjälpa mycket. Det funkar ju inte som det är nu i skolan. Ni har provat utan medicin och det funkar inte. Prova medicin nu för pojkens skulle och skolans skull.

• Anonym (Orolig mamma)

Det var inte det jag ville ha åsikter om. Och nej, allt är verkligen inte prövat i skolan / pedagogiska insatser. 

• Anonym (För vems skull)

För vems skull väntar ni med medicinering?

Vilken hjälp har han fått? Har han bilder som han kan visa när han inte får fram orden? Har han almanacka med färgindelade veckodagar där han sätter in bilder (och skriver) vad som ska ske under dagen och när?
    Har han en handi? (Fungerar som ovan men är som en liten dator) Eller har han en smartphone som det finns appar till som är till stöd för de med NPF problematik?
    Finns en resursperson enkom till för din son?

Skolan har ett ansvar för att din son ska klara skolan. Men det ansvaret har de för alla andra barn också.
    De skickar hem honom för att de inte kan säkerställa hans och de andra elevernas lärande och säkerhet (inte komma bort tex). Antingen för att ni föräldrar ska kräva en resursperson eller ovanstående hjälpmedel, för det kan inte personalen begära, och/eller för att ni ska förstå att medicin måste till för att ert barn ska få en bra skolgång.

Eller så är det så att de, om de har alla resurser och hjälpmedel ändå inte klarar av att ha ditt barn i skolan omedicinerat.

Ibland är det bättre att gå i klass för de med ADHD när man har det, särskilt om man inte medicinerar av en eller annan anledning.

Kräv dock isf att det är en klass för de med ADHD, inte blandat med de som har AST (asperger) för annars börjar det om igen, de med ADHD stör de med AST och det blir jobbigt för alla parter iaf.

• The past is now

Jag är ledsen TS men du gör inte din pojke lyckligare av att inte ge honom medicin. Det du gör är hemskt.

Jag har 2 barn med ADHD...

Jag kan lova dig att skolan gör vad de kan, men utan att ni(föräldrar) hjälper till så kommer det aldrig att lyckas.

• Anonym (För vems skull)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2015-02-02 16:21:41 följande:

Det var inte det jag ville ha åsikter om. Och nej, allt är verkligen inte prövat i skolan / pedagogiska insatser. 

Det du måste inse är att ditt barn stör alla andra barn dagligen. Kanske i stort sett jämt och ibland skickar de hem din son för att de inte klarar av att tillgodose deras rättigheter pga att de får ägna all tid till din son. (Nu så vet jag ju inte hur situationen ser ut då du inte hunnit svara på mitt tidigare inlägg).

Att vägra medicin förstör bara för din son och även de andra. Personalen har förhoppningsvis fått råd och stöd kring detta och har de då fått information om medicin som hjälper ditt barn så givetvis vill de testa det. För ditt barns skull.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (För vems skull) skrev 2015-02-02 16:25:39 följande:

För vems skull väntar ni med medicinering?

Vilken hjälp har han fått? Har han bilder som han kan visa när han inte får fram orden? Har han almanacka med färgindelade veckodagar där han sätter in bilder (och skriver) vad som ska ske under dagen och när?
    Har han en handi? (Fungerar som ovan men är som en liten dator) Eller har han en smartphone som det finns appar till som är till stöd för de med NPF problematik?
    Finns en resursperson enkom till för din son?

Skolan har ett ansvar för att din son ska klara skolan. Men det ansvaret har de för alla andra barn också.
    De skickar hem honom för att de inte kan säkerställa hans och de andra elevernas lärande och säkerhet (inte komma bort tex). Antingen för att ni föräldrar ska kräva en resursperson eller ovanstående hjälpmedel, för det kan inte personalen begära, och/eller för att ni ska förstå att medicin måste till för att ert barn ska få en bra skolgång.

Eller så är det så att de, om de har alla resurser och hjälpmedel ändå inte klarar av att ha ditt barn i skolan omedicinerat.

Ibland är det bättre att gå i klass för de med ADHD när man har det, särskilt om man inte medicinerar av en eller annan anledning.

Kräv dock isf att det är en klass för de med ADHD, inte blandat med de som har AST (asperger) för annars börjar det om igen, de med ADHD stör de med AST och det blir jobbigt för alla parter iaf.

Jag ville införa schema, bilder och allt du skriver men läraren sa nej till detta. Läraren tyckte inte att det behövdes och ville heller inte prova på. Det han har är en timstock. Han har ingen egen resurs, de har två i klassen som är där för stöd och de byter av, så han har 50% av varje, de byter av o han vet inte vem av dem han får vara med innan. 

Vi väntar med medicin för hans skull. Han är för ung, det finns inget som säger vad som händer i kroppen efter lång anv med dessa tunga mediciner. Det är inget fel i att vänta och begära de pedagogiska instatserna först - funkar inte det, då finns det inte mkt annat än att prova medicinering. Jag tycker det är lustigt hur barn ska få mediciner FÖRST. Jag säger inget om de som ger sina barn medicin, alla gör som de anser vara rätt för dem själva och sitt barn.

Det han har, är nån av dessa två stödpersonerna (de har fler i klassen som behöver stöd, stökig klass emellanåt). Sen har han sin kalender som alla andra barn där de skriver själva vad som ska göras under veckan.

Och, klart jag förstår att de andra barnen behöver lugn o ro. Det säger jag inget om, han är oftast inte med under klasstimmarna, han sitter ofta nån annanstans, själv.
  • Anonym (2 barn i skolan)

Hej, mina barn har allergier men som tur är inte ADHD.
    Dottern i trean har 2 barn med diagnos i sin klass.
    I 2an efter att en flicka blivit misshandlad fick de en extraresurs och en handlingsplan hur pojkarna skulle hanteras. Nu funkar det nästan smärtfritt.
    Medicin till vad jag vet en pojk funkar bra.

Men hur förklara för min sexåring att större barn har rätt att sparka och slå, när han själv inte får försvara sig och ge igen. Att skylla på en bokstavskombination funkar inte.

Ni som föräldrar och skolan måste jobba tillsammans.

• Anonym (Orolig mamma)
    The past is now skrev 2015-02-02 16:27:07 följande:

Jag är ledsen TS men du gör inte din pojke lyckligare av att inte ge honom medicin. Det du gör är hemskt.

Jag har 2 barn med ADHD...

Jag kan lova dig att skolan gör vad de kan, men utan att ni(föräldrar) hjälper till så kommer det aldrig att lyckas.

Jag vet mycket väl vad adhd är för nåt, jag är uppvuxen med det, jag har en son med det och jag jobbar med barn som har det (plus annat). Jag har sett mycket negativt som medicin kan göra med barnen och jag väljer helt enkelt att vänta med medicinen. Kan vi sätta punkt där? 
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (2 barn i skolan) skrev 2015-02-02 16:38:42 följande:

Hej, mina barn har allergier men som tur är inte ADHD.
    Dottern i trean har 2 barn med diagnos i sin klass.
    I 2an efter att en flicka blivit misshandlad fick de en extraresurs och en handlingsplan hur pojkarna skulle hanteras. Nu funkar det nästan smärtfritt.
    Medicin till vad jag vet en pojk funkar bra.

Men hur förklara för min sexåring att större barn har rätt att sparka och slå, när han själv inte får försvara sig och ge igen. Att skylla på en bokstavskombination funkar inte.

Ni som föräldrar och skolan måste jobba tillsammans.

Nej det är inte ok. Men vart ville du förmedla med ditt inlägg, jag fick inte riktigt ihop det? :) 

Min son är inte aggressiv mot andra barn, har aldrig varit, däremot har han varit utsatt för mkt i skolan av andra barn. Slag, kränkningar av äldre barn osv. Hemska saker... Min son tar hellre hand om andra barn, sina kompisar och yngre elever. Han skyddar dem mot andra enligt många.
Svar på tråden Min son med ADHD hemskickad från skolan.