• amia01

Mat på fritidsutflykt?

Har ett problem...
    Mina barn ska åka på utflykt till ett lekland med fritids. Jätteroligt! 
    Dom åker sen eftermiddag, och middag erbjuds barnen att ta med sig och äta innan de åker eller köpa på plats när de kommer fram.
    Totalt kommer barnen att vara på leklandet ungefär 2,5 timmar.
    30 barn kommer att köpa hamburgare på plats, 6 barn, varav två är mina, vill hellre äta innan de åker. Båda alternativen gavs i fritids information inför resan.

Nu har jag fått reda på att man kommer att tvinga barnen som äter på skolan att sitta med när de övriga barnen äter sina hamburgare. 
    Tycker det är helt fel att tvinga barnen att sitta och titta på när deras kompisar äter hamburgare, och de själva får sitta bredvid med ett glas vatten.

I vårt fall handlar det om att barnen har funktionshinder som gör att de inte klarar av att äta med de andra på leklandet. För de andra är det antagligen är ekonomiska orsaker till att de tvingas avstå från hamburgaren. Inte roligt från början att behöva välja bort hamburgaren, men riktigt illa när barnen dessutom tvingas sitta med och titta på utan att få...
    Har erbjudit mig att följa med för att vara resurs till mina barn, så de kunde få gå ifrån och leka. Men alla barn skulle ändå tvingas sitta med vid borden. Anledningen? Jo, om några av barnen fick gå och leka, så skulle de andra inte få matro och bli stressade, och föräldrarna skulle bli arga....
    Men mina barn då, som inte klarar av att äta där, som är jättebesvikna för att de inte får hamburgare, och som ändå tvingas sitta med och titta på? Har någon tänkt på hur det känns för dom?
    För att inte tala om de barn som faktiskt inte har råd att äta med de andra, men som ändå tvingas sitta med. I jämförelse tycker jag att de föräldrar som klagar på barnens matro borde vara lätta att bemöta. Men det är väl som alltid de som har ork och pengar som hörs mest, och det är dom personalen är räddast för....
    Ledsen

• Svar på tråden Mat på fritidsutflykt?
  • Nayaa

Varför åker dom till ett lekland på sen eftermiddag?

Jag jobbar själv på fritids och skulle aldrig få för mig att erbjuda barnen att köpa mat för egna pengar medan andra åt innan, det är extremt exkluderande.

• Tow2Mater
    amia01 skrev 2015-02-02 17:23:11 följande:

Har erbjudit mig att följa med för att vara resurs till mina barn, så de kunde få gå ifrån och leka. Men alla barn skulle ändå tvingas sitta med vid borden.

Men mina barn då, som inte klarar av att äta där, som är jättebesvikna för att de inte får hamburgare, och som ändå tvingas sitta med och titta på?

Om du är med kan de ju också äta hamburgare, eller måste ni vara två foräldrar som hjälper for att de ska kunna äta?
  • amia01

Visst är det exkluderande. Men det finns ett antal drivande föräldrar som river upp himmel och jord för att barnen inte får äta ute för egna pengar när dom gör utflykter, så jag förstår att personalen är pressad. Dock tycker jag att dom borde kunna vara mer trygga i sin yrkesroll och säga nej.

• asta66
    amia01 skrev 2015-02-02 17:58:57 följande:

Visst är det exkluderande. Men det finns ett antal drivande föräldrar som river upp himmel och jord för att barnen inte får äta ute för egna pengar när dom gör utflykter, så jag förstår att personalen är pressad. Dock tycker jag att dom borde kunna vara mer trygga i sin yrkesroll och säga nej.

• amia01

Problemet är att våra barn behöver väldigt lång tid för att äta, och då skulle de inte hinna med så mycket lek, och komma långt efter sina kamrater. Tycker det är tillräckligt tufft för dem att missa rasterna i skolan... Alternativet är att vi köper mat till dom, så dom får samma som de andra. Men att dom får slänga allt.

• Tow2Mater
    amia01 skrev 2015-02-02 17:58:57 följande:

Men det finns ett antal drivande föräldrar som river upp himmel och jord för att barnen inte får äta ute för egna pengar när dom gör utflykter,

Och du tycker det skulle vara ok för personalen att förhindra barn som är hungriga att köpa sig lite mat för egna pengar när de är ute?? Av nån slags "de-som-inte-har-råd-att-köpa-känner-sig-exkluderade princip?
  • amia01

Det är helt ok att dom köper mat, men inte att de som inte kan måste sitta bredvid och dricka vatten när det finns alternativ. Låt de barn som inte äter leka istället.

• amia01

Det är helt ok att dom köper mat, men inte att de som inte kan måste sitta bredvid och dricka vatten när det finns alternativ. Låt de barn som inte äter leka istället.

• Tuggummit

AVBOKA dina barn från detta, hämta dina barn tidigare från fritids och ta själv med dem till leklandet. Då kan inte personalen säga något; dina barn är där med dig. Enkelt!

• Punkster

Eller så låter man alla barn äta innan man åker. Man kan också ta med sig gemensamt fika som man låter barnen äta på plats, samtidigt som de som vill kan köpa eget i kiosken. Eller så är man generös och bjuder alla barn på hamburgare på plats. Men det finns det väl inte ekonomiskt utrymme till.

Jag förstår annars tanken med att ingen ska leka medan några äter. Det blir rörigt, både för barnen som ser sina kompisar leka samtidigt som de måste äta, och för personalen som måste hålla koll på lekande barn samtidigt som man ska rodda måltid. 

• Tuggummit

Det bästa är väl om ALLA äter innan, så slipper man ta tid av barnens lektid, till att beställa mat, betala, samt äta maten.

• amia01
    Tuggummit skrev 2015-02-02 18:21:59 följande:

AVBOKA dina barn från detta, hämta dina barn tidigare från fritids och ta själv med dem till leklandet. Då kan inte personalen säga något; dina barn är där med dig. Enkelt!

Har föreslagit det, men det tyckte fritidsledarna inte var någon bra idé alls....
  • amia01
    Punkster skrev 2015-02-02 18:27:29 följande:

Eller så låter man alla barn äta innan man åker. Man kan också ta med sig gemensamt fika som man låter barnen äta på plats, samtidigt som de som vill kan köpa eget i kiosken. Eller så är man generös och bjuder alla barn på hamburgare på plats. Men det finns det väl inte ekonomiskt utrymme till.

Jag förstår annars tanken med att ingen ska leka medan några äter. Det blir rörigt, både för barnen som ser sina kompisar leka samtidigt som de måste äta, och för personalen som måste hålla koll på lekande barn samtidigt som man ska rodda måltid. 

Gemensam mat innan man åkte var fritids ursprungsförslag, men det dög inte till alla föräldrar. Deras barn ville gärna äta på plats, och de inser nog inte vilka problem det ställer till, både för barn och personal.
    Håller med om att det blir rörigt om några ska leka, men tycker inte heller det är ok att tvinga barnen som inte äter att sitta bredvid och titta på. Ett problem som man lätt borde förutsett från fritids, och inte gett sig in i diskussionen, utan helt enkelt orkat stått emot de föräldrar som tjatat.
  • amia01
    Tuggummit skrev 2015-02-02 18:31:14 följande:

Det bästa är väl om ALLA äter innan, så slipper man ta tid av barnens lektid, till att beställa mat, betala, samt äta maten.

Mmmm... men det duger inte åt alla föräldrar.
Svar på tråden Mat på fritidsutflykt?