• geminiii

Andningsvårigheter hos barn. HJÄLP!

I somras fick vi åka in med vårt barn till akuten då han vid sin förkylning, fick plötsligt ett pipande ljud vid andning, i samband med en hosta som vägrade försvinna. Vi fick en inhaler och åkte hem.

I oktober= samma sak.

För två veckor sen, började han hosta smått och jag kände att det var dags att åka in till akuten, innan det blev natt och vi istället då skulle åka in ( som vid tidigare gånger). Han hostade lite grann, men jag hörde på hans andning och såg att han ansträngde sig, så tänkte att vi kan lika gärna åka in nu innan det blev värre. Väl inne fick vi vänta i 3-4 timmar innan vi fick se läkaren, som konstaterade att han använde sina extramuskler för att andas och att han dessutom tog 50 andetag i minuten istället för 24. Vi fick sova där över natten.

I förrigår och går hostade han på natten när han skulle sova. Dock andades han som vanligt. Imorse, vaknade han upp med världens rethosta/torrhosta, och har hostat non-stop sen morgonen. Nu vid 6 tiden blev han helt blek i ansiktet, och andas högt samtidigt som han använder extramusklerna för att andas. Strax där efter somnade han i min famn, gråtandes och hostandes, men helt slut.

Först fick jag panik och tänkte att jag skulle ringa ambulansen, men sen fick han tillbaka färgen lite grann.
    Han hade förövrigt diarre imorse och har knappt ätit någonting alls idag (1 mariekex, en halvapelsin, lite yoghurt). Han är 3 år gammal, och jag har försökt få i honom så mycket vatten och saft som möjligt, men inte lyckats så bra.

Han ligger vid mig och sover nu, med huvudet högt. Jag har lagt masa kuddar under honom, så han nästan sitter upp ( för att hjälpa till med andningen) och öppnat fönstret (för ren luft). Jag ser att han har svårt att andas (nyckelbenen, och magen), samt att han andas väldigt fort igen. Cirka 40 andetag i minuten.

Vad ska jag göra?
    Ska jag ta och åka in till akuten igen och få vänta flera flera timmar, för att sen åka hem, utan någonting? Eller ska jag vänta, och se om det går över, nu efter hans vila?
    Missförstå mig inte, min son kommer först, men vi får aldrig någon hjälp, vi åker dit, får vänta i flera timmar, sen får han en inhaler för att hjälpa till och sen åker vi hem, helt trött och slut.

• Svar på tråden Andningsvårigheter hos barn. HJÄLP!
  • rere88

Låter ju som ett typiskt fall av astma.

Har ni inte medicin o ge honom när han får sina besvär?

Min son har förkylningsastma och inhalera hela vinterhalvåret och vid förkylning.

• Anonym (åk in nu)

Ja, du skall åka till akuten!
    När ett barn andas med "hela kroppen" behöver det hjälp.
    Det som sannolikt sker på akuten (i alla fall om du åkt till den akut där jag jobbat) är att ni får träffa en sköterska först som bedömer hur allvarligt sjukt barnet är.
    Efter din beskrivning är jag rätt övertygad om att barnet sedan snabbt får hjälp att inhalera läkemedel som gör andningen lättare på en liten stund.

Oavsett om han av någon anledning skulle behöva vänta flera timmar på att inhalera (om han inte bedöms så dålig som han låter på din beskrivning) så behöver han inhalationerna. Nu. Inatt.

Jag inser också att det är synd om både dig och barnet att åka iväg mitt i natten, få sömnen störd och ev behöva ägna massa tid på en tråkig akutmottagning, men ditt barn behöver hjälpen.

Har ni inte fått inhalator att ha i hemmet vid dessa tillfällen? Kanske dags för det?

• Anonym (åk in nu)
    rere88 skrev 2015-02-02 19:21:54 följande:
    Låter ju som ett typiskt fall av astma.
    Har ni inte medicin o ge honom när han får sina besvär?
    Min son har förkylningsastma och inhalera hela vinterhalvåret och vid förkylning.
    Astma eller möjligen falsk krupp.
  • cirpen

Åk in se till att få både luftrörsvidgande inhaler samt kortison som är inflammationsdämpande.

Sov KALLT pälsa på barnet.

• geminiii

dem säger att det inte är astma, trots att han får svårt att andas varje gång han blir förkyld!
    vi har en inhalator hemma, som jag använde för några timmar sen, väntar på att klockan ska bli 8 så att vi kan använda den igen, men just nu känns det inte som vi borde åka in. Trots att det var otorligt skrämmande förut nör han blev helt blek. 30 minuter till, sen får han inhaltorn, sen får vi se om det hjälper eller inte. Annars får det bli ännu en natt på akuten

• Anonym (Astmatiker med astmatiskt barn)

Om ni fick en inhalator med luftrörsvidgare och kortison! Använd dessa vid minsta tecken på begynnande förkylning! :)

Kortisonet är särskilt viktigt!!!

• Anonym (Astmatiker med astmatiskt barn)
    geminiii skrev 2015-02-02 19:28:30 följande:

dem säger att det inte är astma, trots att han får svårt att andas varje gång han blir förkyld!
    vi har en inhalator hemma, som jag använde för några timmar sen, väntar på att klockan ska bli 8 så att vi kan använda den igen, men just nu känns det inte som vi borde åka in. Trots att det var otorligt skrämmande förut nör han blev helt blek. 30 minuter till, sen får han inhaltorn, sen får vi se om det hjälper eller inte. Annars får det bli ännu en natt på akuten

Inte behöver det gå ett x antal timmar mellan inhalationerna heller! Du ger vid behov! Men bör ha 10-15min mellan varje inhalation, behöver barnet ha fler än 8ggr på ett dygn så åker ni in!
  • MajaVira

Åk in till akuten om du känner att det behövs, men ni behöver även kontakta vårdcentralen för att få mer långsiktig hjälp.

Svar på tråden Andningsvårigheter hos barn. HJÄLP!