Andningsvårigheter hos barn. HJÄLP!
I somras fick vi åka in med vårt barn till akuten då han vid sin förkylning, fick plötsligt ett pipande ljud vid andning, i samband med en hosta som vägrade försvinna. Vi fick en inhaler och åkte hem.
I oktober= samma sak.
För två veckor sen, började han hosta smått och jag kände att det var dags att åka in till akuten, innan det blev natt och vi istället då skulle åka in ( som vid tidigare gånger). Han hostade lite grann, men jag hörde på hans andning och såg att han ansträngde sig, så tänkte att vi kan lika gärna åka in nu innan det blev värre. Väl inne fick vi vänta i 3-4 timmar innan vi fick se läkaren, som konstaterade att han använde sina extramuskler för att andas och att han dessutom tog 50 andetag i minuten istället för 24. Vi fick sova där över natten.
I förrigår och går hostade han på natten när han skulle sova. Dock andades han som vanligt. Imorse, vaknade han upp med världens rethosta/torrhosta, och har hostat non-stop sen morgonen. Nu vid 6 tiden blev han helt blek i ansiktet, och andas högt samtidigt som han använder extramusklerna för att andas. Strax där efter somnade han i min famn, gråtandes och hostandes, men helt slut.
Först fick jag panik och tänkte att jag skulle ringa ambulansen, men sen fick han tillbaka färgen lite grann.
Han hade förövrigt diarre imorse och har knappt ätit någonting alls idag (1 mariekex, en halvapelsin, lite yoghurt). Han är 3 år gammal, och jag har försökt få i honom så mycket vatten och saft som möjligt, men inte lyckats så bra.
Han ligger vid mig och sover nu, med huvudet högt. Jag har lagt masa kuddar under honom, så han nästan sitter upp ( för att hjälpa till med andningen) och öppnat fönstret (för ren luft). Jag ser att han har svårt att andas (nyckelbenen, och magen), samt att han andas väldigt fort igen. Cirka 40 andetag i minuten.
Vad ska jag göra?
Ska jag ta och åka in till akuten igen och få vänta flera flera timmar, för att sen åka hem, utan någonting? Eller ska jag vänta, och se om det går över, nu efter hans vila?
Missförstå mig inte, min son kommer först, men vi får aldrig någon hjälp, vi åker dit, får vänta i flera timmar, sen får han en inhaler för att hjälpa till och sen åker vi hem, helt trött och slut.