• mammalovis

    Har era menscykler och blödningar förändrats efter 40?

    Senare i år fyller jag 40 och hoppas bli gravid innan dess. Jag slutade med Cerazette i somras, men efter det har menscykeln varit väldigt oregelbunden med ganska stora blödningar. Jag har läst en del ur Kerstin Thorwall book club där de skriver om mens, klimakteriet mm i medelåldern och börjat fundera på vad som är sant, så önskar få andras synpunkter.

    Att ha så oregelbunden mens försvårar ju beräknandet av tid för ägglossning och att kunna bli gravid när det varierar mellan ca 25 dagar och 80.

  • Svar på tråden Har era menscykler och blödningar förändrats efter 40?
  • Jag är bara jag

    Ja,Från 34 år med helt regelbunden mens till att bli helt utan äl inom nåt år. Får inte mens alls utan hjälp längre så klimakteriet kom och gick på ett år tyvärr...

  • Toffee

    För min del så har min menscykel blivit kortare och mer regelbunden sedan jag fyllde 40. Från 34 dagarcykel till 28 idag. Mitt tredje barn föddes när jag var 40 fyllda och 2 månader.  Sedan mitt andra barn föddes  så känner jag när ägglossningen är i antågande. Dock verkar det som att jag har sällan ägglossning efter att jag har fyllt 41. Vi får se om ett fjärde barn är möjligt.

Svar på tråden Har era menscykler och blödningar förändrats efter 40?