• paula2007

mjölkallergi -mannagrynsgröt?ost?

Hej.

läkarna tror att min dotter är mjölkallergiker och vi får inte ge henne något med mjölk i under en månad. Hon är 7 år och van med en viss mat-så jag tycker det är skit svårt att ersätta allt med mjölkfritt.självklart ger jag inget med mjölk i, men har svårt att variera maten ännu.

Hon älskar mannagrynsgröt och idag testade jag av solhavre. Fyyy sa hon, och jag höll med henne. Har ni som är mer vana hittat någon annan mjölk som passar bättre till mannagryn?

En annan fråga-finns det någon ätbar ost som är mjölkfri? Köpte av tofu idag men den är seriöst äcklig rakt igenom.

Tacksam för svar

• Svar på tråden mjölkallergi -mannagrynsgröt?ost?
  • häxjakt

Solhavre är ingen god havremjölk tycker jag. Oatlys är bättre. Se till att köpa den berikade bara.

Jag dricker gärna kokosdryck från Alpro eller GoGreen. Den borde vara god till mannagryn (äter inte själv vete så jag vet inte) Den kokar jag i alla fall havregrynsgröt och hirsgröt på.

Olika sorters nöt och mandelmjölk är godisgoda tycker jag. En del har socker tillsatt så läs noga om du vill kontrollera socker intaget.

Vad gäller ost så har jag själv lagt det på hyllan en stund (ammar en bebis som är lite mjölkkänslig därav uteslutningen för min del) och äter annat pålägg istället.
    Just för att tofuosten inte är någon höjdare. Den funkar dock bra till matlagning (typ gratänger och sånt).

Annars har jag nog inga mer tips. Jag är ju vuxen och kan kanske anpassa mig mer än ett barn, förstår om hon tycker det är jobbigt. Blev själv glutenintolerant vid 14 års ålder och det var jobbigt ett tag. Mycket mat jag saknade.
    Men bäst fungerar det (enligt min erfarenhet) om man inte försöker ersätta gamla goda favoriter med bleka kopior utan att man försöker hitta nya.
    Det är svårt och tar tid men det blir bra till sist. Själv saknar jag inte alls vanligt bröd och pasta och sånt längre.

Lycka till!

• paula2007

Tack för tipsen

Jag ska nog faktiskt hitta nya maträtter istället som hon gillar. Det svåra är att hon alltid har varit kräsen med mat. Det tog många år att hitta några maträtter som hon gillar. Hon har aldrig sagt att hon är hungrig, vi har fått tjata om maten. Det var så läkaren märkte att hon kan vara känslig för mjölk. Den ena läkaren sa att vi ska bara undvika flytande mjölk ett år. Det gjorde vi i 2 veckor. Sedan sa en annan läkare att vi ska undvika all mjölk. Så nu har hon varit utan flytande mjölk i 2 veckor och utan all mjölk 1 en vecka. Vi har märkt att hon är mer hungrig och äter mat utan att man tjatar, och hon är inte längre hård i magen-men problemet är ju att variera maten. Men som sagt ska försöka att undvika ersättningsprodukter för mjölk och hitta nya maträtter hon kan gilla

• BuoBä

Ni kanske kan googla nya recept tillsammans? Det kanske känns roligare för henne om hon får vara med och bestämma de nya rätterna, och ni tex kommer överens om att prova en ny rätt i veckan, eller vilken takt som passar er familj. Förhoppningsvis hittar ni några nya favoriter som fastnar. Det finns tex massa receptbloggar för veganer, där någon annan redan har tänkt bort mejeriprodukterna. Sen kan ni såklart anpassa tillbaks med kött/fisk/ägg bäst ni vill.

• Annelie 76

Kolla på biblioteket efter kokböcker också, jag har hittat en del bra.

Googla, det finns många som har samma allergi och som lägger ut recept.

Kolla in paleo också, inte bara vegansidor. Paleo är inte jättevanligt i Sverige men förekommer och är naturligt mjölkfritt.

• fluu

Gör det mesta på havregrädde(den fetaste sorten, svart förpackning) och inte mjölken. Behöver man lite tunnare konsistens blandar jag med vatten. Mannagrynsgröt på havregrädde blir supergod. Mjölkfri ost är äcklig...

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym654321642782

Sök veganisk mat om inte annat!

• Fia 28

Rismjölk tror jag syrran använde till gröt åt dottern som är mjölkallergiker. 
    Någon god mjölkfri ost finns nog tyvärr inte. Funkar bra att laga mat med tofu/sojaost, men inte att lägga på brödet.

Svar på tråden mjölkallergi -mannagrynsgröt?ost?