• hoppetossans

    flytta till Dubai med små barn?

    Min man vill att vi ska flytta till Dubai hela familjen. Våra barn är 4 år resp. 9månader. Någon som har ngn erfarenhet, tips, råd mm mm? Tacksam för alla tips mm...

  • Svar på tråden flytta till Dubai med små barn?
  • Duckan

    Min kusin bor där och det är bra ordnat för de som flyttar dit. Mycket svenskar så det är ganska lätt att få kontakt med nya bekantskaper.
    Har inte gjort detta själv, men min kusin med familj flyttade för 9 år sen.
    Svenska kyrkan i Dubai är ett annat sätt att träffa likasinnade på.

    Hur långt har ni kommit i era planer? Har han fått ett jobberbjudande och bostad?

  • hoppetossans

    Om han vill kan vi flytta och min man kan jobba från plats.. Men vi har hus här och jag känner mig inte riktigt redo.. Precis köpt detta huset så vill inte riktigt hyra ut det heller..

  • Duckan

    Jag förstår. Nu brukar man tjäna bra på de jobben man får i Dubai. Ni kanske har råd att bara underhålla huset utan att hyra ut det den tiden ni är borta?
    Självklart ska du inte flytta om det inte känns bra alls, men det kan ju också bli några fantastiska år i ett lite galet, men härligt land med bra klimat.

  • just my 2 cents

    Jag har bott där, fantastiskt ställe. Jag har inga barn men det finns väldigt mycket europeiska barnfamiljer där. Skulle tveklöst flytta tillbaka.

    Jag har flera vänner som bor i Mellanöstern och har kvar sina hus hemma utan att hyra ut, man betalar ingen inkomstskatt alls i Dubai och oftast är lönerna minst de dubbla mot Sverige, kan variera beroende på bransch.

    Ge det en chans om ni har möjligheten. Lycka till

  • BrittLönn

    Hej Hoppetossan!

    Du kan gå in här: familyindubai.se/ och läsa. Där fick jag massor av bra information inför vår familjs flytt till Dubai.

    Du kan även kontakta dem som jobbar där, om ni behöver hjälp inför er flytt etc.

    Lycka till

  • 2020

    Fråga under föräldrar, utlandsföräldrar. Finns ärret några föräldrar där som kan berätta mera om hur det är att bo där med barn. Lycka till

  • Duckan

    Britt Lönn, de är säkert hjälpsamma och bra på den där sidan, men de vet att ta betalt också. Herregud. 500 kr för att ringa en restaurang och göra en middagsbokning!

  • hoppetossans

    500:- för att boka bord?! Wow! Det fixar jag nog själv för dom pengarna! Hahaha... Men tack alla för tipsen! Ska kolla upp allt!!

  • BrittLönn

    Hej hej Duckan och Hoppetossan! 

    Boka bord vet jag inget om, vi använde oss av deras flyttservice. Och det finns väldigt mycket generell information om Dubai på deras hemsida som jag hade nytta av innan vi flyttade hit med två små barn. Om inte annat så är det roligt att läsa om landet/staden man ska flytta till :)...

    De körde iallafall runt oss till olika bostadsområden som passade oss. Bokade rundturer på skolor, förskolor och gav allmänna tips och råd om livet här som svensk etc. Det var mycket värdefullt då vi kom med hela familjen till Dubai och inte ville sätta oss i ett hus i ?fel? område då avstånden till skolor och jobb kan vara jobbiga i trafiken.

    Vår familj trivs superbra i Dubai med små barn. Det är väldigt bekvämt och byggt för familjeliv. Som någon skrev ovan här så är det ingen inkomstskatt så många har sitt hus stående i Sverige och klarar sig ändå på lönerna här.

    Det finns även SWEA i Dubai. En organisation för svenska kvinnor utomlands. De har massor med aktiviteter där du kan lära känna andra svenskor om du vill. Där fick jag den mesta av min bekanskapskrets som ny.

    Svensk/norska kyrkan har även mycket aktiviteter för svenska/norska familjer varje vecka. Bland annat föräldrar och barngrupper för olika åldrar. Superbra!

    Ett äventyr för livet helt klart!

  • w123

    Mitt råd är att inte flytta till ett land som varken respekterar kvinnors eller mänskliga rättigheter öht.

    När jag gick i högstadiet följde en kamrat med sin familj och bodde i ett annat land där i trakten. Det var inte lätt att som tonåring antingen ytterst ha begränsad rörlighet alternativt råka ut för en massa hemskheter.

  • Duckan

    w123, vet inte vilket av emiraten din vän bodde i, men i Dubai kan man röra sig utanför hemmet även som tonåring.

  • Duckan

    w123, vet inte vilket av emiraten din vän bodde i, men i Dubai kan man röra sig utanför hemmet även som tonåring.

Svar på tråden flytta till Dubai med små barn?