• Gammaldags

AMH

Hej!! Behöver lite hjälp samt råd.... I flera år har jag försökt att skaffa barn. Jag gick till många läkaren på olika kontroller samt provade alla möjliga kurer/tips. Även IVF men lyckas en bli gravid. Idag är jag 30 år gammal =/

Sista läkaren/gynokolog jag gick till tyckte hon att jag skulle göra ett AMH test. Idag fick jag svar och resultatet är 49. Är inte detta väldigt högt? Jag försökte att googla men hittar inte så mycket fakta. Jag kan inte helle ringa min läkare eftersom hon är sjukskriven. Och jag kan inte få tid förrän i Mars....

Någon som har varit i samma situation? Tacksam för svar!! 

• Svar på tråden AMH
  • Ingrediensen

Amh kan mätas med två olika enheter, det är nog därför du upplever det som högt.

Svårt att klistra in snyggt, men se tabellen nedan för de två enheterna. Högt är över 48,5 och ditt värde är alltså optimal fertilitet.

Ovarian Fertility Potential pmol/L ng/mL

Optimal Fertility 28.6 - 48.5 4.0 - 6.8

Satisfactory Fertility 15.7 - 28.6 2.2 - 4.0

Low Fertility 2.2 - 15.7 0.3 - 2.2

Very Low / undetectable 0.0 - 2.2 0.0 - 0.3

High Level > 48.5 > 6.8

• Gammaldags
    Ingrediensen skrev 2015-02-03 22:41:01 följande:

Amh kan mätas med två olika enheter, det är nog därför du upplever det som högt.

Svårt att klistra in snyggt, men se tabellen nedan för de två enheterna. Högt är över 48,5 och ditt värde är alltså optimal fertilitet.

Ovarian Fertility Potential pmol/L ng/mL

Optimal Fertility 28.6 - 48.5 4.0 - 6.8

Satisfactory Fertility 15.7 - 28.6 2.2 - 4.0

Low Fertility 2.2 - 15.7 0.3 - 2.2

Very Low / undetectable 0.0 - 2.2 0.0 - 0.3

High Level > 48.5 > 6.8

Men då innebär att mina prover inte är dåliga?? Då hamnar jag på High Level om jag förstår rätt? 

Jag blev orolig eftersom jag endast hörde talas om låg AMH... Det högsta uppfattade jag var 6. Därför blev jag väldigt orolig.
  • Ingrediensen

Förlåt, såg nu att du hade 49 och inte 40, så High level är helt rätt. Men ändå rätt nära Optimal. (Själv är jag 41 år och har 80, väldigt högt mao)

• Ingrediensen

Det innebär att man har pco, och väldigt många ägg i äggstockarna. Ofta har man ingen ägglossning och man är fertil högre upp i åldern än "normalt" och hamnar sent i klimakteriet. Så mycket mer vet man nog inte.

• Gammaldags
    Ingrediensen skrev 2015-02-05 21:54:59 följande:

Det innebär att man har pco, och väldigt många ägg i äggstockarna. Ofta har man ingen ägglossning och man är fertil högre upp i åldern än "normalt" och hamnar sent i klimakteriet. Så mycket mer vet man nog inte.

Tack för ditt svar :)
Svar på tråden AMH