• Anonym (TS)

Kaninen gör mig tooookig!

Den får vara ute fritt den största tiden vi är hemma. Hoppar in och ut som den vill. Busar med vår hund och skuttar runt överallt eller lägger sig brevid oss.

Som tur är så tuggar den inte på allt, MEN vi måste ta bort hundens matskål och godsaker annars är den på det direkt.

Det som gör mig tokig, är att när vi har buren stängd så biter den på gallret (vanligt problem om jag förstått det rätt...)

Låter vi den vara ute för mycket så att den vill komma ut hela tiden? Vi har ju som sagt buren öppen och den hoppar in självmant, alltså känner avskyr den ju inte den.

Vet inte vad jag tar mig till snart vara om det inte tar slut :/

• Svar på tråden Kaninen gör mig tooookig!
  • bf2014

Kan ni inte ställa hundens matskålar i en sån där ställning så de kommer upp lite från golvet?

• BigMami

Vår bet också i gallret och slog på det med framtassarna, främst vid vattenflaskan. När vi tog bort vattenflaskan och ersatte den med en skål blev det bättre. Det visade sig att det kom för lite vatten!

Sätt in en kula med hö som hänger från taket så den får lite sysselsättning.

Är det en han? Är han kastrerad i sådana fall? Annars kanske den börjar bli könsmogen? Brukar ske runt 6 mån.

• Anonym (Lejon)

Det var nog inte matskålarna som var problemet?

Hur stor är kaninburen? Har den Hö och annat den kan gnaga på ?

Jag tror ni jag "skämt" bort kanin så nu är den van att vara ute mycket. Försök att minska lite på utevistelsen så den vänjer sig vid att vara i sin bur, annars finns alternativ att ni skaffar någon typ av kaninhage utanför den öppna buren så har den känslan av att den kan hoppa in och ut som den är van vid men ändå så har ni begränsat den från resten av huset. Ta tex kompost galler och ställ upp utanför Buren.

Ställa buren i ett annat rum kanske ? Eller har ni möjlighet till att skaffa en bra utebur som den kan bo i, i värsta fall?

• Twister

Angående bitandet handlar det enligt min erfarenhet av en uttråkad kanin, eller helt enkelt sällskapssjuk. Den vill ha större yta eller en kompis. Måste du ha buren alls? En kanin kan lära sig gå på lådan med lite tålamod. Men det är sjukt jobbigt när det händer iaf på natten så man vaknar av det. Prova ignorera den när den beter sig så, så lär den sig inte att få uppmärksamhet på det viset. Om jag har fel så får man gärna rätta mig, men det är iaf vad jag märkt och vad som funkat för mig.

• Twister

Förresten så kan du läsa lite på forumet iFokus. Där finns det egna kategorier för olika raser och många diskussionstrådar och tips.

• Anonym (kanin)

Det är helt fruktansvärt att ni tror att kaninen behöver vara MER i buren! Kaniners kroppar är gjorda för att springa, hoppa och gräva, inte sitta i en liten bur! Om man stänger in djur i bur blir de stressade och får beteendestörningar. Underaktiverade djur gör saker som gnager på galler. Kan man inte ha djuret utan att stänga in det i bur ska man inte ha djur alls. Så länge det inte är för djurets säkerhet, men du behöver en stor yta till kaniner, och pinnar den kan gnaga på mm. Skulle inte påstå att Sveriges djurrättslagar är något att hänga i granen. Men här är lite om kaniner.

www.djurskyddet.se/se/vart-arbete/tips--rad-om-djur/tips-till-blivande-djuragare/kaniner/

• Anonym (TS)

Vill bara förtydliga att jag helst hade velat slippa buren helt, därför vi har den öppen hela tiden när vi är hemma (förutom på natten). Men så fort vi sätter in henne i buren så tar det max 5min så är hon på gallret. Hon gör det för att hon vill bli utsläppt igen.

Vi kan inte ha henne lös när vi inte har tillräckligt med uppsikt eftersom hon hoppar upp på allt (högt!) och det är enbart för hennes säkerhet. Alltså fungerar det tyvärr inte med hundens matskålar heller..

Som sagt, hon trivs ju i sin bur och hoppar själv in i den och kan vara där i 2tim fast dörren är öppen och sen hoppa ut igen. Men hon gillar inte när vi stänger dörren...

Alltid tillgång till hö osv. Hon är alltså väldigt aktiverad, så jag antar det beror på att hon alltid vill vara med oss helt enkelt.

• Anonym (TS)

Tack för era tips. Får se hur jag kan lösa detta :)

• Anonym (Nina)

Hon vill helt klart inte bli instängd, och protesterar. Hon vill få komma ut  Och det är ganska förståeligt att hon reagerar så, även om det först igen, precis som du skriver.   Och det är förståeligt, även om det förstås blir jobbigt för er. 

Jag har fem st kaniner, och har inte varit med om detta med gallerbitning alls.  Förutom när en av kaninerna varit ute och rastats, och vill in i buren igen, då biter hon på gallret för att hon vill in, från utsidan då...

Några tips du kan prova är:

-Större bur.  
    -En burkompis i form av en annan kanin.  Jag har mina kaniner i grupper, och efter att se hur de umgås och interagerar med varandra, så kommer jag aldrig ha en kanin ensam.   Nu menar jag inte att din kanin är ensam, den har ju er och hunden som sällskap, men det kan vara av betydelse att skaffa en kanin till, som hon kan umgås med i buren, då hon verkar vara rätt sällskapssjuk.

- Flytta ut henne utomhus.  Jag har haft kaniner både inne och ute, och jag upplever att de är mindre rastlösa när de bor ute.  Men då bör de ha stor bur/hage och sällskap av minst en annan kanin.   Vet inte om du har möjligheten att ha henne utomhus, och hur som helst så kan det ju förstås inte bli aktuellt förrän till senvåren. 

Svar på tråden Kaninen gör mig tooookig!