• Äldre 3 Feb 17:35
    795 visningar
    3 svar
    3
    795

    assistentersättningen

    Hej!  Vad ska jag skriver till Försäkringskassa för att få ersättningen som assistent hemma till min unga vuxna son som är autistiska  .. redan när han var barn fick aldrig någon form av hjälp i skolan..det var mycket belastningen för att  klara honom själv alla skolan uppgifterna. Jag börja  jobba men på sist det gå inte.. Jag har spenderat mycket tid med honom utan få någon ersättningen från F.K. Han blev inte klar med gymnasium o har social fobi o ångest...Vad ska jag skriver till Försäkringskassa för få att bli min sons personligt assistent  på heltid o få någon ekonomi stöd i .. Alla mina pengar spendera jag med honom med det gå inte mer...

  • Svar på tråden assistentersättningen
  • Anonym (Ta hjälp.­)
    Äldre 3 Feb 18:52
    #1

    Det är din son som eventuellt blir berättigad till personlig assistans.
    Kontakta ett Assistentbolag som kan hjälpa dig med ansökan.
    Det finns mängder av bolag, ett stort som har bra jurister är Humana.

    Vill du göra det själv kan du följa denna enkla instruktion.
    www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/assistansersattning/ansok_om_assistansersattning/ansok_om_assistansersattning

  • Äldre 5 Feb 23:06
    #2

    Hej! Tack för svara mig...men vilken bättra sätt att söka assistent: genom Human eller genom Försäkringskassa?  Vad är skillnad mellan? Genom Humana t.ex. vem ska betala mig? Humana hjälper mig med att fylla blankett o skicka till F.K.?

  • Anonym (Ta hjälp.­)
    Äldre 6 Feb 14:03
    #3

    Assistansbolaget hjälper dig att söka om assistansersättning från Försäkringskassan (eller kommunen om det grundläggande behoven räknas vara mindre än 20 timmar/vecka)
    Du, eller någon annan blir sedan anställda hos assistentbolaget som betalar ut din lön. Du kan inte bli assistent direkt hos försäkringskassan utan måste ha ett assistentbolag som betalar ut löner, håller reda på redovisning etc.

    Visst kan du söka själv hos Försäkringskassan, men risken är stor att du inte forumerar dig och kommer med de rätta argumenten för din sons behov.

Svar på tråden assistentersättningen