• minzann

Dagsömn 3 åring

Jag har sett flera trådar tidigare gällande sömn rent allmänt på förskola men undrar nu hur man specifikt tänker runt en 3 åring.

Vårt barn fyller 3 år ganska snart men är på en småbarnsavdelning, vi som föräldrar har ansett att barnet inte längre får god sömn på natten då barnet sover många timmar på förskolan. Detta innebär att barnet somnar vanlig tid 19 på kvällen men vaknar på natten 03, 04, 05 och definitivt 06 då det är dags att gå upp. Ibland kan inte barnet somna om kl 03 och är då väldigt trött på dagen efter.

Personalen på förskolan lämnade mycket klagomål till oss som föräldrar att barnet var väldigt argt när denna vaknade efter sin dagsömn. Efter detta tog vi beslutet att barnet inte skulle sova dagtid.

Våra äldre barn slutade med dagsömn mellan 1-2,5 års ålder, beroende på barnen själva.

Nu till problemet. Vissa i personalgruppen anser detta vara riktigt bra och är nöjda med detta, när barnet blir tröttare på eftermiddagen vilas det i soffan med sagoläsning sedan mellanmål och allt är bra. Andra i personalgruppen anser att barnet är för trött, behöver sova och meddelar oss föräldrar att barnet somnat och de kunde inte göra något åt detta - samt framför att det är väldigt jobbigt att barnet är så argt när det vaknar. Vi som föräldrar vill inte ha denna oregelbundenhet, vilket nu leder till att barnet fått stora problem med att somna, vaknar på nätterna och somnar när som helst på dagarna även när vi är med barnet.

Vad kan vi föräldrar göra för att bäst hjälpa vårt barn? Vad tänker ni om situationen?

• Svar på tråden Dagsömn 3 åring
  • Batmamba

De har ju väldiga problem med kommunikationen på arbetsplatsen, är det första jag tänker. Men det är ju ingen hjälp för er. Tvärtom.

Hur länge sover hon de dagar hon sover?

För vår treåring blir inte nattsömnen påverkad om hon sover ca 10 minuter bara. En liten power nap.

• minzann

Om barnet får sova så blir det ofta flera timmar, oftast 2-3 timmar.

Det gick utmärkt med att barnet inte sov på dagtid under en period, sen ändrades arbetsgrupperna och nu blir det fram och tillbaka. När barnet inte sov på dagtid, sov barnet hela natten och var piggare på dagarna.

Jag upplever att några av personalen vill att barnet ska sova, barnet är det enda nu äldre barnet på avdelningen och är den enda som inte sover nu.

Vi hade liknande diskussioner när barnet slutade med blöja och började gå på toaletten. En del personal satte ändå på blöja och förklarade att de inte hinner gå med barnet på toaletten och att det är något som får utföras i hemmet och sedan på avdelningen för större barn. Medan annan personal log glatt och sa: "Wow, ett barn mindre att byta på!"

Jag förstår att belastningen är stor, alla tänker olika om vad som är rätt, barn är olika.

Men ett barn som inte kan sova på natten, blir trött på dagen och somnar och kan sen inte sova på natten. Det kan inte jag heller. 

Här verkar inte personalen kunna enas om en kortare sovpaus. Framförallt då barnet är mycket argt när det vaknar, oavsett när det vaknar på förskolan.

• Malima

Jag tycker att du ska prata med personalen och beskriva konsekvenserna det ger för barnet. Jag tycker faktiskt att det låter som att de är lite lata....( jobbar på fsk och har mött en del lata pedagoger...) Det tar alltid några veckor innan barn som slutar med dagvila vant sig och inte somnar, det kräver såklart lite av personalen.
    Om du inte får gehör hos personalen tycker jag att du ska vända dig till chefen. Även om arbetsbördan är hög ska inte ditt barn drabbas.

• Natulcien

Det där låter definitvt som en förskola med alltför hög belastning och med anledning av det försöker vissa i personalen "fuska" och låta er son sova med de andra för att få en vilopaus. Så ska det såklart inte gå till. Ta det med förskolechefen!

• minzann
    Malima skrev 2015-02-03 19:43:16 följande:

Jag tycker att du ska prata med personalen och beskriva konsekvenserna det ger för barnet. Jag tycker faktiskt att det låter som att de är lite lata....( jobbar på fsk och har mött en del lata pedagoger...) Det tar alltid några veckor innan barn som slutar med dagvila vant sig och inte somnar, det kräver såklart lite av personalen.
    Om du inte får gehör hos personalen tycker jag att du ska vända dig till chefen. Även om arbetsbördan är hög ska inte ditt barn drabbas.

Natulcien skrev 2015-02-03 19:58:36 följande:

Det där låter definitvt som en förskola med alltför hög belastning och med anledning av det försöker vissa i personalen "fuska" och låta er son sova med de andra för att få en vilopaus. Så ska det såklart inte gå till. Ta det med förskolechefen!

Vi har samtalat med verksamhetschefen och informerat om konsekvenserna för barnet. Chefen svarade att denna skulle prata med personalen, återkom och svarade att vissa dagar är barnet helt enkelt mer trött. Förtydligade att verksamheten aldrig haft färre barn i gruppen och att chefen redan satt in fler personal.

Jag kommer ta med mig tanken om en powernap, känner mig dock osäker på om det löser något. I början fungerade det bra. Sen var barnet hemma med resten av familjen över jul/nyår (nästan 3 v) utan att ha dagsömn och sen nu för 1 1/2 v sedan började detta.

• Batmamba

Oj. Ja, det är klart att hon sover dåligt på natten om de låter henne sova i 2-3 timmar. Jag tycker att det låter jättekonstigt att de låter henne sova så länge - i synnerhet med tanke på att ni inte vill att hon sover alls...

Hos oss går kommunikationen mellan personalen och föräldrarna till så här: föräldrarna pratar med en ur personalen. Gemensamt hittar de en lösning. Det man beslutar sprids av pedagogen i arbetsgruppen så att alla vet vad som gäller. Och sen gör de så.

Jag beskriver det här eftersom jag tycker att det är en självklarhet och något ni borde kunna förvänta er/begära ev de på er dotters dagis.

Min dotter blir fö också ofta arg när man väcker henne. Men det går ju över.

• Batmamba
    minzann skrev 2015-02-03 20:12:50 följande:

Vi har samtalat med verksamhetschefen och informerat om konsekvenserna för barnet. Chefen svarade att denna skulle prata med personalen, återkom och svarade att vissa dagar är barnet helt enkelt mer trött. Förtydligade att verksamheten aldrig haft färre barn i gruppen och att chefen redan satt in fler personal.

Jag kommer ta med mig tanken om en powernap, känner mig dock osäker på om det löser något. I början fungerade det bra. Sen var barnet hemma med resten av familjen över jul/nyår (nästan 3 v) utan att ha dagsömn och sen nu för 1 1/2 v sedan började detta.

För vårt barn är det så att hon behöver sin power nap de dagar hon är på förskolan. När hon är med familjen blir hon inte trött på samma sätt.

(Såg fö ditt senaste inlägg först när jag postat mitt senaste. Därav upprepningarna.)
  • Natulcien
    minzann skrev 2015-02-03 20:12:50 följande:
    Natulcien skrev 2015-02-03 19:58:36 följande:

Men detta beror ju på att personalen har skapat en ond cirkel! De låter honom sova 2-3 timmar, vilket betyder att de har sabbat hans nattsömn, och då blir han såklart skittrött på dagen. De skapar ju en situation då de "tvingas" låta honom sova eftersom han är "sååå trött". Jag tror inte att detta är helt omedvetet från deras sida.
    De måste se till att han inte sover nu, så att hans dygnsrytm blir vettig. Och då måste de vara konsekventa och inte fuska mer.
  • minzann
    Batmamba skrev 2015-02-03 20:16:38 följande:

Oj. Ja, det är klart att hon sover dåligt på natten om de låter henne sova i 2-3 timmar. Jag tycker att det låter jättekonstigt att de låter henne sova så länge - i synnerhet med tanke på att ni inte vill att hon sover alls...

Hos oss går kommunikationen mellan personalen och föräldrarna till så här: föräldrarna pratar med en ur personalen. Gemensamt hittar de en lösning. Det man beslutar sprids av pedagogen i arbetsgruppen så att alla vet vad som gäller. Och sen gör de så.

Jag beskriver det här eftersom jag tycker att det är en självklarhet och något ni borde kunna förvänta er/begära ev de på er dotters dagis.

Min dotter blir fö också ofta arg när man väcker henne. Men det går ju över.

Ja jag tänker att det är så det borde lösas på förskolan, men har insett att det inte fungerar så. Vi som föräldrar kan varken ändra personalgruppen eller ledningen av denna (vi kan tycka att det är knasigt och fel med det i sig förändrar inget för barnet) så därför letar vi konstruktiva förslag och idéer för sådant vi kan påverka.
Svar på tråden Dagsömn 3 åring