Fungerar det att ha olika regler i en familj för biobarn och bonusbarn?
En fråga.
Kan man ha olika regler i en familj mellan syskon? Det handlar om biobarn och bonusbarn.
En fråga.
Kan man ha olika regler i en familj mellan syskon? Det handlar om biobarn och bonusbarn.
Kan kan man väl men det är inte okej tycker jag. Varför skulle man?
Klart man kan men jag tycker inte att det är okej. Hur ska du förklara för barnen att olika regler gäller för olika barn? Både biobarn och bonusbarn är ju en del av familjen.
Bonusbarnen är ju biobarn till ena partnern så i så fall blir det ju olika regler för biobarn och biobarn...
Funkar och funkar... klart man kan. Men för att det ska vara en bra idé så bör man väl kunna motivera för barnen varför man har olika regler. Ex att de är olika gamla... eller klarar olika saker... eller att just det här är en fråga där deras andra förälder bör ha inflytande och att det därför blir olika regler.
Vi hade båda barn i ungefär samma ålder med oss när vi flyttade ihop men har inga gemensamma. Och vi har satt gemensamma "husregler" (duka av efter sig osv) däremot har barnen olika regler för läxläsning och datorspelande efter vad som passar dem bäst som individer och deras ålder.
Det tycker jag inte man kan ha. Man kan ha olika regler beroende på hur gamla barnen är msn att de ena barnen missgynnas för att de inte är den andra partnerns barn tycker jag inte är ok. Vilka regler ska ni ha skillnad på?
Jag och sambon har olika åsikter kring vad som är ok och inte och även dom reglerna vi tycker lika det skiter hans barn i..
Jag och sambon har olika åsikter kring vad som är ok och inte och även dom reglerna vi tycker lika det skiter hans barn i..
Beror väl på ålder och behov snarare än ursprung.