• Ewald01

Hur viktigt är energideklarationen för dig som köper eller hyr fastigheter?

En energideklaration ger dig information om byggnadens energianvändning. Byggnader med sämre energiprestanda (t.ex. klass F eller G) har högre uppvärmningskostnader och driftkostnader vid samma inomhusklimat. Klassningen är utformad som en skala från A till G där A är den bästa klassen.

Det är ägaren till fastigheten som ska anlita en energiexpert om den vill sälja eller hyra ut fastigheten.

Deklarationen ska göras:

innan försäljning (t.ex. av småhus)
    vid uthyrning
    för större byggnader som ofta besöks av allmänheten
    alla nya byggnader behöver en energideklaration

http://www.boverket.se/sv/byggande/energideklaration/vad-ar-en-energideklaration/

Vill veta vad folket tycker om energideklarationen. Skulle ni förhandla om priset/ hyran om ni märker att fastigheten inte har bra energiprestanda, dvs. ligger i klass F eller G? Diskutera gärna!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur viktigt är energideklarationen för dig som köper eller hyr fastigheter?
  • Anonym (Energideklaration)

Syftet med energideklarationen är att kunna ge energibesparande åtgärder. 

Det man ska ha i åtanke med skalan A-G är att nybyggnadskravet är C! Så det är mot C man ska jämföra med för att vara mer riktigt och inte A. För att hamna på A krävs det att det är ett passivhus. 

Det kan ge en bra vägledning över hur husets energianvändning är och om det finns åtgärder man kan göra för att förbättra husets energiprestanda. 

Man kan inte bara kolla på resultatbokstaven då det är den personliga levnadsstandarden som speglas. Det kan tex vara äldre människor som bott med 24-25 grader varm inne och då är det ju klart att prestandan kommer bli sämre, då får man även kolla energibesparingsåtgärder och där bör då stå att en sänkning av inomhustemperaturen med 4-5 grader ger en besparing på x kWh. 

Så man bör läsa hela deklarationen och inte bara titta på vilken bokstav det är! Det finns även en ruta med ett referensvärde 2 som jämför med jämförbara hus, och då jämför de med hus av samma typ, ålder, uppvärmningssystem etc, och då är det väl lämpligt att hamna inom det intervallet.

• Ewald01

Exakt, det stämmer!

Jag räknade nyligen energideklarationer till 2 fastigheter i Österrike.

Det är så att ägaren i nuläget inte är tvungen att genomföra några åtgärdar respektive följa rekomendationerna utan det behövs bara energideklarationen.

Bestämmer han eller hon sig dock att genomföra några åtgärdar måste man nå ett visst gränsvärde. Gränsvärdet beror på fastighetens geometri (gäller i alla fall i Österrike där OIB RL 6 gäller).

Dessutom måste alla byggnadsdelar som renoveras uppnå ett visst U-värde som anges i OIB RL 6.

I ett fall blev jag kallad till en fastighet där de har bytt alla fönster i fjol. De har satt in nya fönster och även bytt alla fönsterbänkar. Men ytterväggen fick Ingen tilläggsisolering. Om de nu isolerar ytterväggarna måste de byta alla fönsterbänkar igen .
    Även fönstren är inte palcerade optimalt i den "nya väggkonstruktionen". Dom har helt enkelt tänkt på detta.

Om jag nu skulle rekommendera att isolera ytterväggarna t.ex. med EPS-F PLUS skulle de väl inte följa min rekommendation.

Även i Sverige finns det vissa krav.

I BBR kan man läsa vad som gäller. t.ex. avsnitt 9

9:9 Krav på energihushållning vid ändring av byggnader

https://rinfo.boverket.se/BBR/PDF/BFS2014-3-BBR-21-rattelseblad.pdf
  • Ewald01

@ Energideklaration

Förresten: Du skrev ett mycket bra inlägg! Mycket bra information om vad som gäller i Sverige!

• Anonym (Energideklaration)
    Ewald01 skrev 2015-02-04 21:17:56 följande:

Exakt, det stämmer!

Jag räknade nyligen energideklarationer till 2 fastigheter i Österrike.

Det är så att ägaren i nuläget inte är tvungen att genomföra några åtgärdar respektive följa rekomendationerna utan det behövs bara energideklarationen.

Bestämmer han eller hon sig dock att genomföra några åtgärdar måste man nå ett visst gränsvärde. Gränsvärdet beror på fastighetens geometri (gäller i alla fall i Österrike där OIB RL 6 gäller).

Dessutom måste alla byggnadsdelar som renoveras uppnå ett visst U-värde som anges i OIB RL 6.

I ett fall blev jag kallad till en fastighet där de har bytt alla fönster i fjol. De har satt in nya fönster och även bytt alla fönsterbänkar. Men ytterväggen fick Ingen tilläggsisolering. Om de nu isolerar ytterväggarna måste de byta alla fönsterbänkar igen .
    Även fönstren är inte palcerade optimalt i den "nya väggkonstruktionen". Dom har helt enkelt tänkt på detta.

Om jag nu skulle rekommendera att isolera ytterväggarna t.ex. med EPS-F PLUS skulle de väl inte följa min rekommendation.

Även i Sverige finns det vissa krav.

I BBR kan man läsa vad som gäller. t.ex. avsnitt 9

9:9 Krav på energihushållning vid ändring av byggnader

https://rinfo.boverket.se/BBR/PDF/BFS2014-3-BBR-21-rattelseblad.pdf
    Jag vet inte vad som gäller i Österrike, bara Sverige, men om du nu jobbar med det där vilka utbildningskrav för att bli certifierad där? 

I Sverige brukar man väl inte rekommendera  att tilläggsisolera väggarna, man kan ha det som en kommentar under övrigt om fasaden ändå har renoveringsbehov, men det är svårt att hämta hem kostnaden för vad det kostar att göra renoveringen i energibesparing, detsamma med byte av fönster. Åtgärderna man rekommenderar skall ju även vara att man kommer att få igen kostnaden för utförandet av åtgärden.
  • Ewald01
    Anonym (Energideklaration) skrev 2015-02-04 23:25:37 följande:
    Jag vet inte vad som gäller i Österrike, bara Sverige, men om du nu jobbar med det där vilka utbildningskrav för att bli certifierad där? 

I Sverige brukar man väl inte rekommendera  att tilläggsisolera väggarna, man kan ha det som en kommentar under övrigt om fasaden ändå har renoveringsbehov, men det är svårt att hämta hem kostnaden för vad det kostar att göra renoveringen i energibesparing, detsamma med byte av fönster. Åtgärderna man rekommenderar skall ju även vara att man kommer att få igen kostnaden för utförandet av åtgärden.
    I Österrike är det så att alla som har en viss yrke som är relaterat till byggnader får räkna energideklarationer t,ex, byggmästare, snickare, konsulter inom byggnadsfysik, civilingenjör bygg, arkitekter, VVS-ingenjörer, VVS-konsulter, byggnadsingenjörer osv.

till och med skornstenfejare får räkna energideklarationer på befintliga hus.

Jag själv har en civilingenjörsexamen från en känd svensk tekniskt universitet och är även listad som certifierad passivhus planerare. har tidigare även djort en Level I kurs i termografering i Stockholm.

En extra certifiering behövs det inte. Det är som sagt mina chefer som leder företaget (ingenjörsfirma för VVS-projektering) där jag jobbar som är behöriga att räkna energideklarationer. T.ex. en vanlig ingenjör som har jobbat i 3 år.

Men det är i pricip jag som gör jobbet. Gjorde även renoveringskoncept åt skolor och förvaltningsbyggnader ... och sen vanligt VVS-projektering (värmesystem, beräkning av det dimensioerande värme- och kylbehovet osv.).

När jag räknar energideklarationer använder jag mig av godkänd programvara t.ex.

http://www.geq.at/

http://www.archiphysik.at/

jag använder mig förstås även av OIB RL 6

http://www.oib.or.at/sites/default/files/rl6_061011_2.pdf

sen har vi även riktlinjer för vad man kan anta för äldre byggnader

http://www.oib.or.at/sites/default/files/lf6_301211_revision.pdf
  • Ewald01
    I Sverige brukar man väl inte rekommendera  att tilläggsisolera väggarna, man kan ha det som en kommentar under övrigt om fasaden ändå har renoveringsbehov

I Österrike kan man även få bidrag om man gör en värmeteknisk renovering av huset. För att få bidraget ställs det ännu lite högre krav. (se OIB RL 6).

Jag utvecklar i regel 2 varianter/ förslag på hur man kan förbättra energipretandan/ Klassen.

En med enkla åtgärdar - beroende på vad jag kom fram när jag gjorde min besiktning -  (t.ex. isolering av taket mot vinden, isolera värmefördelningsrör och ledningar ... eller isolera taket mot källaren (om den inte är uppvärmd)).... isolera en vägg mot en ouppvärmd vind ...

och en variant med mer omfattande åtgärdar, t.ex. byta av alla fönster (om de nu är gamla), tilläggsisolera ytterväggarna, osv.

som sagt måste man ta hänsyn till de kraven som ställs i OIB RL 6 vid "omfattande sanering" + kraven som ställs för att få bidrag för renovering (om kunden nu har en chans att få det).

Jag gör alltid även en rapport med bilder och bedömningar när jag energideklarerar en befintlig byggnad.

Förresten: Som du kanske har märkt Finns det i Österrike även klass A+ och klass A++ (se OIB RL 6)
  • Ewald01

@ Energideklaration

Här kan man läsa om vem (vilka yrkesgrupper) som är berättigad att göra energideklarationer

http://www.energieausweisrechner.at/berechtigte_personengruppen_laut_bmwa.php

En certifiering är rekomenderad, men ej krav. (vet inte om du förstår lite tyska?)

Berechtigte Personen

Folgende Personengruppen gelten gemäß Auskunft des BMWA, unvorgreiflich allfälliger instanzmäßiger Entscheidungen, berechtigt, Energieausweise gemäß § 118 Abs. 5 BO in Verbindung mit der OIB-Richtlinie 6 erstellen zu dürfen:

• Anonym (Besikta)

Annat:

Jag följer med besiktningsmannen (som jag anlitat) och lyssnar till vad denne har att säga. Jag tar i beräkning vilken form av uppvärmning huset har, hur gamla fönsterna är, vilken byggnadstyp och konstruktion det har. Tittar på hur mycket energi huset har förbrukat tidigare och gör sedan min egna slutsats ang energivärde.

Jag krävde ingen energideklaration på huset jag köpte sist. Fick 5000 i "rabatt" på köpesumman istället. Hade redan bestämt mig och förälskat mig i både hus och läge. Vad gäller fönster så är det visserligen bättre isolering i nya fönster, men kostnaden att byta fönster vart tionde år som då egentligen ska göras för att bibehålla den energibesparingsvinsten äter upp hela besparingen och är således rätt onödig. Men om fönsterna i övrigt börjar ha gjort sitt.. ruttna, svåra att skura, repiga? Så kan man byta eftersom även för tycke och smak.

Slutsats: Nej energibesiktning i sig är inte viktigt för mig utan det som är viktigt är att ta dit en ordentlig oberoende besiktningsman och följa med när denne besiktar huset.

• Ewald01
    Anonym (Besikta) skrev 2015-02-06 20:07:05 följande:

Annat:

Jag följer med besiktningsmannen (som jag anlitat) och lyssnar till vad denne har att säga. Jag tar i beräkning vilken form av uppvärmning huset har, hur gamla fönsterna är, vilken byggnadstyp och konstruktion det har. Tittar på hur mycket energi huset har förbrukat tidigare och gör sedan min egna slutsats ang energivärde.

Jag krävde ingen energideklaration på huset jag köpte sist. Fick 5000 i "rabatt" på köpesumman istället. Hade redan bestämt mig och förälskat mig i både hus och läge. Vad gäller fönster så är det visserligen bättre isolering i nya fönster, men kostnaden att byta fönster vart tionde år som då egentligen ska göras för att bibehålla den energibesparingsvinsten äter upp hela besparingen och är således rätt onödig. Men om fönsterna i övrigt börjar ha gjort sitt.. ruttna, svåra att skura, repiga? Så kan man byta eftersom även för tycke och smak.

Slutsats: Nej energibesiktning i sig är inte viktigt för mig utan det som är viktigt är att ta dit en ordentlig oberoende besiktningsman och följa med när denne besiktar huset.

Ah, okej.

I Österrike -där jag nyligen räknade 2 stk energideklarationer - finns det en lag som heter "Energieausweisvorlagengesetz".

http://www.ris.bka.gv.at/GeltendeFassung.wxe?Abfrage=Bundesnormen&Gesetzesnummer=20007799

Saknas det energideklarationen vid försäljning eller uthyrning av en fastighet kan det bli böter upp till 1450 EUR (ca. 13 000 SEK) för den som säljer eller hyr ut.

Men visst, metoden du sade fungerar ju bra i praktiken.
  • Ewald01

Jag tar i beräkning vilken form av uppvärmning huset har,

Men du nu en beräkning av det dimensionerande värmebehovet? ... som det bland anant behövs för att dimensionera golvvärmen eller radiatorer eller för att välja rätt värmepanna?

Jag skulle rekommendera att göra denna beräkning först efter fönsterbyte/ värmeteknisk sanering. Annars kan det hända att du väljer en för stor (och dyr) värmepanna eller överdimensionerar värmesytemet (som du eventuellt vill ändra på).

• Ewald01
    Ewald01 skrev 2015-02-07 10:51:02 följande:
    Ah, okej.

I Österrike -där jag nyligen räknade 2 stk energideklarationer - finns det en lag som heter "Energieausweisvorlagengesetz".

http://www.ris.bka.gv.at/GeltendeFassung.wxe?Abfrage=Bundesnormen&Gesetzesnummer=20007799

Saknas det energideklarationen vid försäljning eller uthyrning av en fastighet kan det bli böter upp till 1450 EUR (ca. 13 000 SEK) för den som säljer eller hyr ut.

Men visst, metoden du sade fungerar ju bra i praktiken.
    Länken fungerar inte via familjeliv tror jag, men det är denna passage ur lagtexten jag menade:

(2) Ein Verkäufer oder Bestandgeber, der es entgegen § 4 unterlässt,

1.

dem Käufer oder Bestandnehmer rechtzeitig einen höchstens zehn Jahre alten Energieausweis vorzulegen oder

2.

dem Käufer oder Bestandnehmer nach Vertragsabschluss einen Energieausweis oder eine vollständige Kopie desselben auszuhändigen,

begeht, sofern die Tat nicht den Tatbestand einer gerichtlich strafbaren Handlung erfüllt oder nach anderen Verwaltungsstrafbestimmungen mit strengerer Strafe bedroht ist, eine Verwaltungsübertretung und ist mit einer Geldstrafe bis zu 1 450 Euro zu bestrafen.

Förresten: Viktigt att ta reda på vad som gäller i Sverige. (Det är samma EU-direktivet som gäller. Beror sen på hur Sverige har implementerat detta i den nationella lagstiftningen).
  • Ewald01
    Anonym (Energideklaration) skrev 2015-02-04 23:25:37 följande:

Kolla här:

I Tyskland t.ex. kan man dra av kostanden för värmetekniska förbättringar (t.ex. tilläggsisolera väggar) från skatten.

www.shk-journal.de/index.php&tx_ttnews%5BbackPid%5D=9&tx_ttnews%5Btt_news%5D=27643&cHash=0820044120f24495c368179daad4e602

14.11.2014: ZVSHK: Wärmemarkt braucht dringend Anreize ? Forderung nach steuerlicher Abschreibung endlich von Politik umgesetzt
Svar på tråden Hur viktigt är energideklarationen för dig som köper eller hyr fastigheter?