• kiki

2 veckor ifrån lillan

Jag påbörjade min intensivutbildning på annan ort på två veckor i måndags. Har berättat så gått det går för lilltjejen på 2 1/2år att mamma ska åka bort. Tex när jag packade så berättade jag att "mamma packar för mamma ska vara borta några dagar". Och hon svarade typ "mamma borta"..

Pappa är hemma så hon är inte hos några främlingar.

I måndags gick det bra där hemma, hon somnade som vanligt, men igår kväll och idag vid läggning så har hon varit jätte ledsen och ropar efter mig. När min man försöker trösta så blir det bara värre. Jag har tipsat om att låta henne sova i vår säng, sätta på cd, låta somna i famnen i soffan, bada så hon blir trött, äta en macka, ja men typ allt!!

Men ingen fungerar, och mamma hjärtat värker här borta! Igår somnade hon vid ytterdörren efter att hon varit jätte ledsen. Idag va de samma visa, hon lägger sig på dörrmattan vid dörren och säger "bil hämta mamma", och hon somnade där även ikväll. Min man där hemma låter förkrossad och vet inte vad han ska göra. Jag vet inte heller vad jag ska göra..

Tanken va att jag skulle övningsköra hos föräldrarna som bor 20mil ifrån hemorten nu under helgen eftersom jag inte har några lektioner här på skolan.. Men borde jag skita i att övningsköra privat och åka hem?

Hur pass stor "skada" blir det om jag inte åker hem? Blir det ännu jobbigare om jag kommer över helgen och sen åker iväg igen?

Någon som har tips??

• Svar på tråden 2 veckor ifrån lillan
  • zbaby

Vet inte om det går att jämför riktigt men vi håller på att sep och har fått rådet att barn under 3-4 år inte ska vara ifrån en förälder mer än 2-3 dagar för att de glömmer bort den.. Men det är kanske när det blir ofta.. Det är ju en engångsgrej för dig..

• kiki

Jag och lilltjejen va på semester på andra sidan jorden utan pappan i över 2 veckor. Hon frågade efter pappa varje dag men va inte ledsen, när vi sen kom hem va allt precis som vanligt så hon hade då inte glömt pappa :)

Usch, sån ångest! Vet inte om jag ska åka hem lr åka iväg och övningsköra..

• Dr to be

Det låter som om att du är den förälder som varit med dottern mest? Stämmer detta?

Har inga direkt konkreta tips på hur ni ska lösa detta men hon måste ju få samma band till pappan som hon har till dig.

Om körkortet är viktigt för dig och er som familj så stanna där då är. Hon är ju som sagt hemma med pappa. Det blir nog lättare och lättare. Pratar ni i telefon eller via Skype innan läggdags? Har upplevt att vår dotter blir lugnare av att få höra eller se den förälder som är borta.

• ellisellinor

två veckor är väldigt lång tid att vara borta ifrån ett så litet barn. åk hem över helgen. 

• kiki

Nää, hon har nog lika starka band med oss båda, dock spenderar hon mer tid med pappa än med mig (fusk). Jag jobbar heltid och mannen studerar och kan ibland vara hemma och då är även hon hemma lr att dom gör något gemensamt tex åker på badhus lr lekland..

Vi har FaceTimeat (videosamtal) men då blir hon bara ännu mer ledsen.. Vi har dock inte bestämt hur vi ska göra under helgen. Körningen går ju framåt på skolan , och på dessa 4 dagar har jag hittills klara 5 moment av 16 vilket känns jätte bra och jag vill ju ta de här körkortet nu, speciellt nu när jag lagt så "mycket" pengar på de direkt..

Usch! Det här kommer jag aldrig att göra om (vara borta från henne)

Svar på tråden 2 veckor ifrån lillan