• uniba

Någon som vet hur mycket bidrag man får när man studerar på sfi?

Som rubriken lyder undrar jag hur mycket bidrag man kan tänkas få om man studerar på sfi? Eller man kanske inte får något överhuvudtaget? Blir det någon skillnad om man är sambo/gift?

Har försökt söka info på nätet men inte hittat något. Någon som har erfarenhet som vet?

Frågar då en kompis kille snart flyttar till Sverige och vill börja läsa svenska.

• Svar på tråden Någon som vet hur mycket bidrag man får när man studerar på sfi?
  • Anonym (inget)

Man får ingenting när man läser på sfi. Spelar ingen roll om man är sambo/gift eller har barn. Det man kan göra är att skriva in sig på arbetsförmedlingen och genom dom få en aktivitet på 50% (och läsa sfi på 50% eller bara kvällstid) och då få halvt aktivitetsstöd, är inte mycket typ 2500 kr men det hjälper ju lite i alla fall.

• uniba
    Anonym (inget) skrev 2015-02-05 09:47:59 följande:

Man får ingenting när man läser på sfi. Spelar ingen roll om man är sambo/gift eller har barn. Det man kan göra är att skriva in sig på arbetsförmedlingen och genom dom få en aktivitet på 50% (och läsa sfi på 50% eller bara kvällstid) och då få halvt aktivitetsstöd, är inte mycket typ 2500 kr men det hjälper ju lite i alla fall.

Oj, får man ingenting? Finns det ingen hjälp att få ifrån kommunen? Är det socialbidrag som gäller då? Hur mycket kan man få där?

Jag trodde att man fick som vanligt studiemedel typ. tack för svaret!
  • Anonym (Tp)
    uniba skrev 2015-02-05 09:50:23 följande:

Oj, får man ingenting? Finns det ingen hjälp att få ifrån kommunen? Är det socialbidrag som gäller då? Hur mycket kan man få där?

Nej, man får inget. Tidigare fick man 1000kr i månaden men då var man tvungen att vara där varje dag mån - fre 8-16. Man kan dock jobba på dagtid och läsa sfi på kvällstid två kvällar i veckan. I alla fall i större städer, beror lite på resurserna.

Vilket bidrag man kan få, om något, i övrigt beror på varför man befinner sig i Sverige. Min sambo flyttade hit för att bo med mig, han hade inte rätt till något bidrag. (Men det hindrar ju inte SD gänget att hojta om att ALLA invandrare får tiotusentals kronor i bidrag varje månad...)
  • Anonym (-)

Om du kommer hit som anhörig (för att flytta ihop med någon tex), så är den anhörige försörjningsansvarig och man får därför ingenting. Socialbidrag får man ju bara om hushållets samlade inkomster hamnar under existensminimum.
    Är du däremot asylsökande kan du i vissa fall få etableringsbidrag för att läsa SFI och söka jobb, men detta är som sagt inte möjligt om du flyttar hir pga kärlek.
  • Anonym (inget)

Ne det är aktivitetstöd som man kan få. Kan ju göra det 100% åh få 4-5000 kr och läsa sfi på kvällstid. Arbetsförmedlingen hade egna kurser i svenska, matte, data och engelska när min man kom hit, så han läst det på halvtid och sfi på halvtid. Ville ha kvällarna fria till vår dotter. Men vi klarade hoss fint på min föräldrapenning, halvt aktivotetsstöd och bb. Annars om deras inkomst är tillräckligt låg tillsammans så kan dom ju söka socialbidrag.
  • Anonym (Mia)

En invandrare tog över min hyreslägenhet då jag flyttade, pratade med honom och han studerar 100% på dagtid och får strax över 8000:- i bidrag. Inga barn.

• uniba
    Anonym (inget) skrev 2015-02-05 10:11:43 följande:
    Ne det är aktivitetstöd som man kan få. Kan ju göra det 100% åh få 4-5000 kr och läsa sfi på kvällstid. Arbetsförmedlingen hade egna kurser i svenska, matte, data och engelska när min man kom hit, så han läst det på halvtid och sfi på halvtid. Ville ha kvällarna fria till vår dotter. Men vi klarade hoss fint på min föräldrapenning, halvt aktivotetsstöd och bb. Annars om deras inkomst är tillräckligt låg tillsammans så kan dom ju söka socialbidrag.

Hur mycket fick ni sammanlagt då om jag får fråga? Jag tror dom kommer vara lite i samma sits.
  • Anonym (inget)
    uniba skrev 2015-02-05 11:57:37 följande:

Hur mycket fick ni sammanlagt då om jag får fråga? Jag tror dom kommer vara lite i samma sits.

Ca 13500:- sammanlagt.

Bostadsbidrag kan dom säker få. Vi fick inte det då vi just då bodde i en liten 1:a med väldigt billig hyra. Sen fick vi ca 15500:- under en period, då vi fick en handläggare på arbetsförmedlingen som var extremt snäll och tyckte att man kunde räkna att han hade 100% aktivering med sfi. Det tog nästa handläggare bort.

Sen när hans svenska blev någorlunda så betalade arbetsförmedlingen ett truckkort till honom och han fick praktik i 3 månader på lager och sen jobb där i 1,5 år så nu har han a-kassa. För oss funkade det och flöt på bra.
  • Anonym (Tp)
    Anonym (Mia) skrev 2015-02-05 11:56:48 följande:

En invandrare tog över min hyreslägenhet då jag flyttade, pratade med honom och han studerar 100% på dagtid och får strax över 8000:- i bidrag. Inga barn.

Var studerar han?

Vad för sorts "invandrare" är han?

Hur gammal är han?

Har han permanent eller tillfälligt uppehållstillstånd?

Hur länge har han bott i Sverige?

Många faktorer som spelar in men det är ju klart lättare att bara hävda att en random invandrare får 8000 kr i bidrag.
  • uniba
    Anonym (inget) skrev 2015-02-05 12:51:22 följande:
    Ca 13500:- sammanlagt.

Bostadsbidrag kan dom säker få. Vi fick inte det då vi just då bodde i en liten 1:a med väldigt billig hyra. Sen fick vi ca 15500:- under en period, då vi fick en handläggare på arbetsförmedlingen som var extremt snäll och tyckte att man kunde räkna att han hade 100% aktivering med sfi. Det tog nästa handläggare bort.

Sen när hans svenska blev någorlunda så betalade arbetsförmedlingen ett truckkort till honom och han fick praktik i 3 månader på lager och sen jobb där i 1,5 år så nu har han a-kassa. För oss funkade det och flöt på bra.

Oj, det är ju väldigt lite. Men billig hyra gör mycket. De kommer bo betydligt dyrare vet jag då allt sånt redan är klart. Hoppas på att allt kommer lösa sig till det bästa för dom.
Svar på tråden Någon som vet hur mycket bidrag man får när man studerar på sfi?