• scheeba

Sjuk dotter

Som rubriken lyder är min lilla sessa dålig. Starta med nästan 40graders feber i helgen som gick över i slemhosta och feberfri i måndags. Hon har inte druckit eller ätit märkbart sedan söndag och har max kissat 1-2ggr/dygn. Hon gråter och gråter så nu orkar hon knappt göra de längre. Är trött och slö, har inte många glada minuter om dagen. Har vart på vct 2 gånger och på barnmottagningen 1gång, pratat med 1177 3gånger och BVC 1gång. Tagit prover igår och förrgår som dom säger är bra, men att hon är lite röd i hals och höger öra. Fick Kåvepenin igår som lillan kaskadspyr upp inom en kvart. Hon snyft/pep sig till sömns i mitt knä vid 10 idag och sover fortfarande vilket hon inte brukar. Alla mammagener i kroppen skriker att något är fel, har pratat med 1177, vct och barnmott idag med, men dom lyssnar inte på mig! Säger bara att jag ska ge Alvedon och Kåvepenin trotts hon spyr å att de är mitt fel hon inte kissar för ja tvingar inte i henne vätska tillräckligt engagerat.

Någon som har tipps på vad jag ska ta mig till när sjukvården inte lyssnar?

• Svar på tråden Sjuk dotter
  • Anonym (.)

Åk till barnakuten. Där får hon sannolikt lite dropp så att hon får i sig vätska, och efter det borde hon bli piggare.
    Stämmer det att du inte tvingar i henne vätska tillräckligt engagerat? Ge en matsked var 5e minut, och fortsätt så ett par timmar... se om hon blir piggare efter det. Kan göras som alternativ till akuten.
    Isglass, gurka och liknande ger ju också vätska om hon vill ha det.

• scheeba
    Anonym (.) skrev 2015-02-05 11:19:26 följande:

Åk till barnakuten. Där får hon sannolikt lite dropp så att hon får i sig vätska, och efter det borde hon bli piggare.

Stämmer det att du inte tvingar i henne vätska tillräckligt engagerat? Ge en matsked var 5e minut, och fortsätt så ett par timmar... se om hon blir piggare efter det. Kan göras som alternativ till akuten.

Isglass, gurka och liknande ger ju också vätska om hon vill ha det.

Jag försöker verkligen med all för att få i henne vätska, via sked, sugrör, flaska, pipmugg, spruta och glas. Hon tar en mun å sen spottar ut de. Hon vill inte äta något jag ger henne, tar en liten tugga å spottar ut.
  • Anonym (.)
    scheeba skrev 2015-02-05 11:24:00 följande:
    Jag försöker verkligen med all för att få i henne vätska, via sked, sugrör, flaska, pipmugg, spruta och glas. Hon tar en mun å sen spottar ut de. Hon vill inte äta något jag ger henne, tar en liten tugga å spottar ut.

Ok, så åk till akuten för att få en bedömning av henne där. Berätta att du upplever henne som slö, trött och inte kissar bra.
  • Anonym (Åk in)

Är hon mellan 1-2 år (såg att tråden låg i den kategorin)? Hon kissar för lite för att det ska vara ok tycker jag och så små barn är känsliga för vätskebrist. Har du provat med alvedonsuppar? Då behöver hon ju inte svälja något och får alvedonet en chans att ge effekt kanske hon mår så pass bra att hon kan dricka mer. Funkar inte det så åk in med henne igen! Ge dig inte, det är farligt även för vuxna att knappt få i sig någon vätska alls på flera dygn, särskilt i kombination med feber.

• scheeba

Åker jag till akuten kommer jag till barnmottagningen, där anser dom henne bara vara lite förkyld och eftersom värdena va bra igår tycker dom det inte är någon fara.. Låter henne sova klart nu och se, annars får ja åka till akuten när mottagningen stängt å få en läkare där.

Hon är 14månader snart

• Maddi

De är inte så enkelt och tvinga i ett barn något. När min hade halsfluss, feber och öroninflammation i 5 dagar då va vi inne på vårdcentralen och sa att huvudsaken dom kissar dn gång per dag så visar de att dom fått i sig vätska. Men om han skulle bli slö, han va trött och sov mest, i den bemärkelsen att han inte orkar skrika så skulle vi åka in igen.

Beroende på hur gammal barnet är, om hon har börjat äta, så kan du be om att få tabletter utskrivet och krossa och blanda i de med glass eller något liknande.

• scheeba

Skriker gör hon ju, fast hest och lägre/mindre intensivt än vanligt, men hon är ju helt färdig stackarn. Har lyckats få henne behålla penicillinet nu i 40min så den borde hunnit tas upp av kroppen, och lite kiss var de i blöjan nu.. Jag har ringt hem gubben från jobbet så får han ta strid med allt va vård heter en stund så får ja samla mig å rikta orken enbart åt att pyssla om lillkråkan.

Svar på tråden Sjuk dotter