• Anonym (Erik)

kan jag dricka alkohol tillsammans med sertralin?

Har nyss fått sertralin utskrivet. Har ätit det nu i 4 dagar, en halv tablett dagligen. Men på lördag ska jag på 30 års fest och det är planerat sedan lång tid tillbaka men kom på nu hur blir det med alkohol?

Jag vill verkligen inte vara nykter på kalaset och sedan dricker jag inte heller med måtta ska man skippa en tablett eller går det bra ändå?

• Svar på tråden kan jag dricka alkohol tillsammans med sertralin?
  • Anonym (drr)

Jaadu, inget lätt svar på den frågan eftersom alla reagerar individuellt. Har varit med om vänner som blivit väldigt konstiga av ssri och alkohol (särskilt starksprit) men så länge du håller dig till lite vin och svagare drycker kommer det säkert att gå bra. Någon drängfylla rekommenderas ej.

• Anonym (Erik)
    Anonym (drr) skrev 2015-02-05 22:41:55 följande:

Jaadu, inget lätt svar på den frågan eftersom alla reagerar individuellt. Har varit med om vänner som blivit väldigt konstiga av ssri och alkohol (särskilt starksprit) men så länge du håller dig till lite vin och svagare drycker kommer det säkert att gå bra. Någon drängfylla rekommenderas ej.

Okej, ja jag äter ju bara 25 mg vilket inte är en hög dos alls.
  • Anonym (ja)

Jag är som du 25 mg och drack några ggr alkohol under den perioden och det var inga problem, och då kan jag säg att de va en hel del cider och Shots haha.

• Anonym (hm)

Vanligen skall det inte vara något som helst problem att kombinera men som alltid drick med måtta.

• Anonym (Erik)

Okej, tror ni det är bättre att skippa ett piller?

• Sertralinerfaren

Du ska definitivt inte skippa en tablett, det kan man må jättedåligt av. Det går absolut att dricka med sertralin, men de första gångerna ska man vara extremt försiktig.
    Jag har druckit alkohol när jag varit uppe på 150mg, utan problem.
    Första gången jag drack efter jag började med sertralin var fruktansvärd. Istället för att fyllan "byggdes upp" successivt under kvällen var jag spiknykter rätt länge, trots att jag drack, sen blev jag aprak på en gång. Mådde skitdåligt och var bakis och spydde som en kalv i tre dagar. 
    Sen känns fyllorna lite annorlunda med sertralin, svårt att förklara hur, dock.

• Anonym (drr)

ja jag tycker iaf att man har lite sämre omdöme om man är full på sertralin... typ att jag lättare skulle kunna säga dumma saker åt folk och liknande

• Anonym (Har testat)

På nyår gick jag på 75mg och drack en hel del starksprit i jämförelse med vad jag brukar. Jag blev EXTREMT känslosam. Och då menar jag mer än "normalt" vid fylla.. Pratade med min läkare om att dricka alkohol när jag började med den och fick till svar att han inte kan rekommendera det men att det inte är farligt för kroppen man kan dock känna av att man druckit genom att man känner motsatt effekt av tabletten, dvs man känner sig extremt depp.

• Anonym (Emma)

Jag har druckit måttligt och det är ingen skillnad sen förut.Jag vill inte sluta helt.

Svar på tråden kan jag dricka alkohol tillsammans med sertralin?