• Anonym (student)

Skriva in sig som arbetslös som student?

Jag blev precis klar med min universitetsutbildning och kommer att fortsätta studera lite kurser på distans. Jag planerar dock att söka jobb och sen jobba om jag skulle hitta något. Min fråga är, kan jag skriva in mig som arbetssökande på arbetsförmedlingen nu medan jag studerar? Jag är inte berättigad att få ersättning då jag inte varit medlem i någon A-kassa, ifall det spelar någon roll...

• Svar på tråden Skriva in sig som arbetslös som student?
  • Anonym (Arbetsförmedlare)

Ja det kan du. var dock noga med att berätta att om du hittar jobb så väljer du att avbryta dina kurser för att jobba, då registrerar dom dig i rätt kategori ( som arbetssökande) och kan då börja tjäna in dina dagar för eventuellt bidrag längre fram. 

• Anonym (Wildrat)

Nej, du kan inte vara studerande och arbetslös samtidigt. Men inget hindrar att du inte säger nåt om kurserna.

• Anonym (Arbetsförmedlare)
    Anonym (Wildrat) skrev 2015-02-06 08:37:55 följande:

Nej, du kan inte vara studerande och arbetslös samtidigt. Men inget hindrar att du inte säger nåt om kurserna.

jo det kan man...om man är beredd att avbryta studierna så fort man får jobb.....vilket man ska vara tydlig med när man skriver in sig...
  • Mother of 4

Jag har varit aktivt inskriven på arbetsförmedlingen både som studerande och föräldraledig. Men utan ersättning förstås. Så det går.

Svar på tråden Skriva in sig som arbetslös som student?