• Anonym (?)

vab fråga mm.

Hej!

Om man arbetar 6 timmar/dag och tar ut 1/4fp varje dag för att skydda sin SGI (100%) i botten och sen blir sjuk från jobbet hela veckan. Måste man fortfarande ta ut föräldrapenningen denna vecka för att skydda SGI?

Angående VAB: Jag vet att  man måste anmäla VAB första dagen men om det nu blir så att man vabbar för barnet måndag och tisdag och sen blir det ett hopp till tex fredagen vab igen. Måste man anmäla vab på fredagen också?

• Svar på tråden vab fråga mm.
  • Försäkringskassan

Hej,

Har man föräldrapenning och blir sjuk så ska man göra en sjukanmälan till försäkringskassan första dagen man inte kan ta hand om barnet. Man får då en karensdag och har man rätt till förmånen sjukpenning så får man sjukersättning därefter från försäkringskassan. Periodmed sjukdom sjukskrivning skyddar SGI.

VAB görs i två steg utifrån barnets sjukdomsperiod. Är barnet sjukt hela veckan och ni som föräldrar delar på perioden eller man har någon ledig dag mitt i gör ingen skillnad. Man anmäler för sig själv första dagen man är hemma och vårdar barnet och när barnet åter är friskt gör man en ansökan för specifikt de dagar man specifikt fått avstå från arbete.

Alltså en anmälan och en ansökan per sjukdomsperiod.

Hälsningar

Carola, handläggare

• Anonym (?)

Tack för svar!

Jag var sjuk från jobbet en vecka.. jag förstår inte riktigt om det är ett måste att kontakta er?

Tänkte ta ut fp på helgen som vanligt denna veckan. För att skydda sgi.

• Försäkringskassan

Hej!

Om du fortfarande kan ta hand om barnet behöver du inte meddela oss någonting. Då sjukanmäler du dig bara till arbetsgivaren.

Om du däremot skulle vara så sjuk att du inte kan ta hand om barnet gör du en sjukanmälan till oss också. Då stoppas föräldrapenningen för att du ska kunna ansöka om sjukpenning istället. Här kan du läsa mer om sjukdom under föräldraledighet:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/foraldraledig/om_du_blir_sjuk

Din SGI är skyddad under den tid som du är sjuk.

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden vab fråga mm.