• Anonym (Hur går det till?)

Vasektomi, erfarenheter tack!

Hej!
    Min man & jag har nu kommit fram till att han ska sterilisera sig. 

Man läser ju om att man ska lämna spermaprov efter ett visst antal veckor och månader, verkar vara lite olika beroende på vart man läser någonstans, efter hur lång tid osv. 
    Vart gör man dessa prov? Inget man kan göra hemma i en burk antar jag? (tänker att det kan kännas lite laddat att sitta på ett sjukhus att göra detta...?)

Hur kändes operationen?
    Hur kändes det efteråt? Mycket ont? 
    Något vi bör tänka på inför operationen, förutom det självklara att vi ska vara helt säkra
    Ni som steriliserat er, hur tycker ni att det har blivit efteråt? 
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Vasektomi, erfarenheter tack!
  • Starka

Min sambo har steriliserat sig, det gjordes med lokalbedövning och tog ungefär tjugo min. Han tyckte de gjorde lite ont när dom drog i ledarna men annars ganska smärtfritt

Var lite öm ett par dagar och styrketränade inte på en vecka ungefär(han lyfter tungt)

Han fick en liten burk med en kondom i som han skulle lämna prov med efter tre månader. Han fixade provet hemma och lämnade det tillsammans med provremissen på provtagningen på sjukhuset. Allt fungerar precis som vanligt nu efteråt, sexlivet har tom blivit bättre nu behöver man ju liksom inte tänka på nåt utan de är bara o köra haha

Starka skrev 2015-02-06 11:12:04 följande:

Min sambo har steriliserat sig, det gjordes med lokalbedövning och tog ungefär tjugo min. Han tyckte de gjorde lite ont när dom drog i ledarna men annars ganska smärtfritt

Var lite öm ett par dagar och styrketränade inte på en vecka ungefär(han lyfter tungt)

Han fick en liten burk med en kondom i som han skulle lämna prov med efter tre månader. Han fixade provet hemma och lämnade det tillsammans med provremissen på provtagningen på sjukhuset. Allt fungerar precis som vanligt nu efteråt, sexlivet har tom blivit bättre nu behöver man ju liksom inte tänka på nåt utan de är bara o köra haha

aha okej, ja men det låter ju skönt att man kan fixa provet hemma!

Förstår att det känns skönt när det är gjort... men det tar upp till 6 månader innan man kan lita på att det har fungerat va?

ungefär hur lång tid tog det att få remissen till operation efter att man gått till VC och pratat med en läkare?
  • Starka

Nej om ni har ett "rent" prov efter tre månader så är det klart

Här sa dom ungefär tre månaders väntan, men de blev skickat till en av privatklinikerna så det tog en vecka. Dom ringde min sambo på torsdagen när han jobbade och frågade kan du komma imorgon haha

Det kostade som ett läkarbesök här men jag vet att på vissa ställen kostar de flera tusen

• Pentagram

Idén med tidsåtgången är ju också att mannen skall hinna ejakulera tillräckligt många gånger för att provet som tas skall vara representativt. Opererar killen sig och sedan inte får utlösning en enda gång på fyra månader och sedan gör testet så lär det inte ge ett rättvisande resultat, såvitt jag förstått det.

Anyway, provet kan göras hemma (så länge det inte tar för lång tid att lämna in det, en timme från utlösning till inlämning var vad som sades till mig).

Pentagram skrev 2015-02-06 11:24:38 följande:

Idén med tidsåtgången är ju också att mannen skall hinna ejakulera tillräckligt många gånger för att provet som tas skall vara representativt. Opererar killen sig och sedan inte får utlösning en enda gång på fyra månader och sedan gör testet så lär det inte ge ett rättvisande resultat, såvitt jag förstått det.

Anyway, provet kan göras hemma (så länge det inte tar för lång tid att lämna in det, en timme från utlösning till inlämning var vad som sades till mig).

Okej tack för svaret!
    Starka skrev 2015-02-06 11:18:54 följande:

Nej om ni har ett "rent" prov efter tre månader så är det klart

Här sa dom ungefär tre månaders väntan, men de blev skickat till en av privatklinikerna så det tog en vecka. Dom ringde min sambo på torsdagen när han jobbade och frågade kan du komma imorgon haha

Det kostade som ett läkarbesök här men jag vet att på vissa ställen kostar de flera tusen

Okej! Ja vi får väl se vad de säger för väntetid ...
  • Anonym (förlåt..)

Men efter det, kan mannen fortfarande komma och spruta? Får man ståndbsom vanligt? Är lika kåt?

Va är skillnaden på kastrering och vasketomi?

• Starka

Allting är som vanligt där är bara inga spermier i sprutet. Sexlusten blir nästan större när man slipper tänka på skydd

Kastrering tar bort testiklarna Sterilisering klipper sädesledarna. Så ingenting förändras med hormonproduktion osv

ni som gjort vasektomi i Göteborg, har ni något sjukhus att rekommendera? Carlanderska, Lundby? 

• Pentagram

Jag gjorde på Lundby och var utmärkt nöjd med det hela, men det är ju inte som att jag gjort en bråte operationer på olika ställen och kan jämföra...

Pentagram skrev 2015-02-09 12:48:47 följande:

Jag gjorde på Lundby och var utmärkt nöjd med det hela, men det är ju inte som att jag gjort en bråte operationer på olika ställen och kan jämföra...

Okej vad bra. Tänker om det kanske är så att man kan få önskemål om vart de skickar remissen
  • Pentagram
    Anonym (Hur går det till?) skrev 2015-02-09 13:46:56 följande:
    Okej vad bra. Tänker om det kanske är så att man kan få önskemål om vart de skickar remissen
    Du kan egenremittera dig så det är egentligen bara att kontakta relevant sjukhus direkt.
  • Anonym (Klippt)

Jag steriliserade mig för några dagar sedan.

Utfördes i Skåne. Kostnad totalt 720kr (inkl remiss, samtal och operation).

Ingreppet var en baggis. De tre bedövningssticken känns ungefär som myggstick. Operationen kändes inte alls efter bedövning. Tog ca 15-20 min. Ingen smärta efter att bedövning släppte.

En lätt obehagskänsla som sitter kvar nu några dagar efter. Lite som att man fått en boll på pungen eller att kalsongerna sitter konstant fel och trycker lite på kulorna :)

Jobbade som vanligt dagen efter operationen. Inte behövt ta ngt smärtatillande.

På mig gjorde man ett snitt i mitten på pungen. Fiskade upp sädesledarna och klippte dem. Brände den delen där spermierna kommer och knöt den andra.

Sydde med ett stygn, som nu håller på att släppa av sig själv.

Svar på tråden Vasektomi, erfarenheter tack!