• alexis

djurnamn

Hej!

Gillar namn som Ylva och Lo.
    Lo är lodjur och Ylva betyder varghona.

Vad finns det fler för namn betyder något "djuriskt" men som inte är så obvious. Gillar inte Tiger och Örn, utan mer "dolda" namn.

Önskar pojknamn.
    Leo,
    Ulf...

• Svar på tråden djurnamn
  • Indigo
    Hetlena skrev 2015-02-06 11:34:23 följande:

Väldigt obvious men Björn =) 
    Leon
    Varga
    Fox

Fox :)
    Det är lätt att tänka bakåt när förvirringen tar fart
  • Najma

Lion (svenskt uttal, uttalas som det stavas - med "i").

• fluu

Upprepar säkert något, men på rak arm:

Arna, Arne(örn)
    Fauna
    Leona och liknande(lejon)
    Varg, Varga, Vargas
    Ylva, Ulf, Ulv, Ulvhild,Ulvar(varg)
    Paloma (duva)
    Hind
    Örn
    Duva
    Björn
    Puma
    Arva(örn)
    Erla
    Svala
    Myra
    Vala
    Orm
    Lindorm
    Ursula(björn)
    Vetle(björnunge)
    Otso(björn(Björn/björnande)
    Kid
    Ari(lejon)
    Jemima(duva)
    Tora INTE det nordiska namnet(tiger)
    Raven, Ravn, Bram (korp)
    Dov(björn)
    Marlon (hök)
    Namir (leopard)
    Bunny
    Columba/Colomine (Duva)
    Castor (bäver)

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Abbe83

Arn 
    Arvid
    Bjarne
    Fenix
    Kid
    Lion
    Ravn
    Sparrow
    Wolf
    Zev

• DenNamnbitne
    Ormar tycker jag är häftigt. Det uttals med betoning på första stavelsen och alltså inte som djuret i plural. Jag gillar namnet trots att jag hatar djuret.

Lindorm som fluu skrev är riktigt fint. Det är ett gammalt fornnordiskt sagodjur, någon form av drake tror jag. Lindor och andra former är också fina

Falk kan man heta i Tyskland. Det hette en (visserligen ond) karaktär i ypperliga Weissensee
  • Letitia
    DenNamnbitne skrev 2015-02-06 15:56:56 följande:
    Ormar tycker jag är häftigt. Det uttals med betoning på första stavelsen och alltså inte som djuret i plural. Jag gillar namnet trots att jag hatar djuret.

Lindorm som fluu skrev är riktigt fint. Det är ett gammalt fornnordiskt sagodjur, någon form av drake tror jag. Lindor och andra former är också fina

Falk kan man heta i Tyskland. Det hette en (visserligen ond) karaktär i ypperliga Weissensee
    ...och Falcon kan man heta i England! Det är egentligen konstigt att vi inte har Falk som förnamn. Inte Örn heller - i så fall Arn, den gamla stavningsformen.

Orm kunde man heta i Sverige på vikingatiden, men då betydde det inte bara orm i dagens mening utan även drake. Alltså något större, mäktigare och sagoaktigare än en vanlig snok!
    Fördomar är inget annat än ett destillat av mänsklighetens samlade erfarenheter
  • DenNamnbitne
    Letitia skrev 2015-02-07 15:08:45 följande:
    ...och Falcon kan man heta i England! Det är egentligen konstigt att vi inte har Falk som förnamn. Inte Örn heller - i så fall Arn, den gamla stavningsformen.

Orm kunde man heta i Sverige på vikingatiden, men då betydde det inte bara orm i dagens mening utan även drake. Alltså något större, mäktigare och sagoaktigare än en vanlig snok!
    Spännande som du säger. Falcon blir nog för mycket öl dock för svenskar. Orm är häftigt om än lite väl djuraktigt. 

Apropå Örn så finns ju ett gammalt etablerat namn i Örnulf, vilket jag tror det var nån finlandssvensk författare som hette, det är lite kul.  
Svar på tråden djurnamn