• Anonym (K)

Fistelgång efter förlossning?

Efter förlossningen så (10 veckor) är det som att alla mina fisar kommer via underlivet istället! De åker liksom fram där, kan till och med stanna ett bra tag och sen åka ut lite när de känner för det. Jäkligt obehagligt, och pinsamt för jag kan råka fisa närsomhelst!

Inga problem med inkontinens eller så.

Jag hade en väldigt tuff förlossning men endast två stygn och inga bristningar sa de!

Kan det vara fistel? Hur vet man? Är det "farligt"?

• Svar på tråden Fistelgång efter förlossning?
  • J90

Man bokar en tid på mvc för en gyn.undersökning och sedan tar man det som sägs där för att gå vidare! :)

Om det är något fel, så kan dom hjälpa dig!

• Anonym (K)

Har gjort det, har tid om tre veckor för Efterkontrollen. De ville att jag skulle ringa gyn omgående för kontroll innan dess men de har stängt för helgen så tänkte kolla här :)

J90 skrev 2015-02-06 13:15:28 följande:

Man bokar en tid på mvc för en gyn.undersökning och sedan tar man det som sägs där för att gå vidare! :)

Om det är något fel, så kan dom hjälpa dig!

• Anonym (me)

Låter snarare som ett bakre framfall. Man kan få som en ficka i ändtarmen efter framförandet av barnet. Och då kan man få gasinkontinens, avförings inkontinens. Det går att operera men då måste man ha fött klart alla barn man ska föda.

• Anonym (K)

Åh hoppas! Eller ja det låter ju fel...

Vad ger det mer för symptom?

Anonym (me) skrev 2015-02-06 13:26:20 följande:

Låter snarare som ett bakre framfall. Man kan få som en ficka i ändtarmen efter framförandet av barnet. Och då kan man få gasinkontinens, avförings inkontinens. Det går att operera men då måste man ha fött klart alla barn man ska föda.

• Anonym (me)
    Anonym (K) skrev 2015-02-06 13:32:44 följande:

Åh hoppas! Eller ja det låter ju fel...

Vad ger det mer för symptom?

Det beror hur stor fickan är, är det en liten ficka kan den ge minimala besvär, släppa gaser ibland och så.

Är det en stor ficka så kan den fickan fyllas med bajs och gaser och alltså då svälla upp i slidan innan det kommer ut, och då måste man hålla på mellangården för att ens kunna bajsa eller släppa gaser med kraft. Trots det kan man som stående, eller gående, tränande råka släppa gaser eller avföring ofrivilligt. Det är alltså en försvagning i bäcken botten.

Är det en ficka så ska du kunna känna den med fingret. Om man känner direkt in k ändtarmen och tar fingret upp mot slidan så känner man som ett hål eller grop utrymme som är mot slidans botten. Då är det rectocele som det annars brukar kallas.
  • Anonym (K)

Tack för ett så utförligt svar!

Ett par gånger då jag bajsat, kanske 4-5, så har det känts som om det ligger jättemycket bajs längst ner men det kom bara ut pyttelite. Kanske rimmar med det då?

Hur funkar det med fisarna vid sånt framfall, åker de in i slidan? Är hopplöst med dem och vill verkligen inte opereras just nu :(

Anonym (me) skrev 2015-02-06 13:48:47 följande:

Det beror hur stor fickan är, är det en liten ficka kan den ge minimala besvär, släppa gaser ibland och så.

Är det en stor ficka så kan den fickan fyllas med bajs och gaser och alltså då svälla upp i slidan innan det kommer ut, och då måste man hålla på mellangården för att ens kunna bajsa eller släppa gaser med kraft. Trots det kan man som stående, eller gående, tränande råka släppa gaser eller avföring ofrivilligt. Det är alltså en försvagning i bäcken botten.

Är det en ficka så ska du kunna känna den med fingret. Om man känner direkt in k ändtarmen och tar fingret upp mot slidan så känner man som ett hål eller grop utrymme som är mot slidans botten. Då är det rectocele som det annars brukar kallas.

• Anonym (me)
    Anonym (K) skrev 2015-02-06 14:04:15 följande:

Tack för ett så utförligt svar!

Ett par gånger då jag bajsat, kanske 4-5, så har det känts som om det ligger jättemycket bajs längst ner men det kom bara ut pyttelite. Kanske rimmar med det då?

Hur funkar det med fisarna vid sånt framfall, åker de in i slidan? Är hopplöst med dem och vill verkligen inte opereras just nu :(

Alltså fisarna lägger sig i hålan. ( eftersom musklerna är uttöjda kan dom inte hålla tillbaka fisarna i ändtarmen.) så sen när du rör dig kanske från stående till sittande eller tvärtom så trycks det av andra muskler som du använder på själva utbuktningen och då släpper du ofrivilligt gas. Även avföring kan göra detsamma. Så egentligen är det bara gasen i hålan som man släpper ut ofrivilligt. Och det kommer aldrig till slidan utan det är som en bubbla innifrån analen. Den buktar ut i slidan men är inte ett hål in till slidan om du förstår vad jag menar.

Jag pratade med Gyn och hen sa det skulle ta 40 min under lätt narkos att fixa. Då bränner man bort hålan och syr ihop väggen i från slidan. Så allt görs från slidan. Det skulle ta 4 veckor att återhämta sig och få fick man inte ha sex eller pilla in något under dom veckorna. Sen kunde man få samlagsmärtor eller stramhet från slidan efteråt.

Jag har väntat med min operation då jag vill ha fler barn.
  • Anonym (K)

Tack!!

Jag testade imorse att hålla mig när jag behövde fisa, och då kom inget ut. Hade det varit en fistelgång så borde det ju läckt över till slidan ändå.

Tack för att du dela med dig av dina erfarenheter och hoppas att din operation ska gå bra!

Svar på tråden Fistelgång efter förlossning?