• Mandy01

    Föräldraledig i Halmstad - någon mer?

    Hallå allihopa! Finns det någon föräldraledig i Halmstad? Jag är hemma med min tös, född i oktober 2014. Det hade varit kul att få kontakt med fler i samma "situation". Skrattande

  • Svar på tråden Föräldraledig i Halmstad - någon mer?
  • zofie

    Hej!
    Är hemma med min dotter som är född sista november, känner som du att det vore kul att komma i kontakt med någon annan Glad

  • Mandy01
    zofie skrev 2015-04-17 19:15:14 följande:

    Hej!
    Är hemma med min dotter som är född sista november, känner som du att det vore kul att komma i kontakt med någon annan Glad


    Hej Zofie! Skrattande Vad roligt att du svarade. Grattis till din dotter! Så kul att våra tjejer är nära i ålder. Hur går det där hemma med allt? Visst känns det som att tiden verkligen flyger förbi?

  • zofie

    Tack så mycket :)
    Det går väldigt bra hemma med lillan, sambon jobbar helger just nu så då är han hemma på vardagarna, dock blir helgerna väldigt sega då han istället jobbar 12 timmar lördag och söndag. Lillans två första tänder tittade upp för en vecka sen och hon blev förkyld samtidigt så just denna vecka har varit jobbig då hon även smittade mig Obestämd men nu är vi på bättringsvägen :) 
    Ja tiden går så fort, kan inte fatta att hon snart är 5 månader!
    Vart i Halmstad bor ni?

  • Mandy01
    zofie skrev 2015-04-21 14:13:11 följande:

    Tack så mycket :)
    Det går väldigt bra hemma med lillan, sambon jobbar helger just nu så då är han hemma på vardagarna, dock blir helgerna väldigt sega då han istället jobbar 12 timmar lördag och söndag. Lillans två första tänder tittade upp för en vecka sen och hon blev förkyld samtidigt så just denna vecka har varit jobbig då hon även smittade mig Obestämd men nu är vi på bättringsvägen :) 
    Ja tiden går så fort, kan inte fatta att hon snart är 5 månader!
    Vart i Halmstad bor ni?


    Vilken lyx att ha sambon hemma så mycket. Njut! Hos mig är det i princip tvärtom - min man jobbar i princip varje dag.

    Oj, stackare! Hoppas att det går över fort. Jag tror inte att jag känner någon som inte har åkt på en förkylning. Är inne på min andra på bara 2 månader. Första varade i 4 veckor och då var t.o.m. lillan väldigt förkyld. Allt blir så mycket jobbigare när man är sjuk, men på något sätt lyckas man ändå ta sig ur det.

    Två tänder? Stora tjejen! Måste se urgulligt ut på henne. Min har inte fått någon ännu, men jag misstänker att det är på g.

    Vi bor på Vallås. Ni då? Hur gamla är ni? Vi är 26, respektive 28 år gamla :)
  • zofie

    Jo jag ska inte klaga :) men tycker det ska bli skönt när han börjar jobba som vanligt igen, känns som det finns så mycket mer att hitta på på vardagarna som öppnaförskolan!

    Ja man tar sig alltid sig i genom dom dåliga dagarna på ett eller annat sätt, nu är lillan frisk och jag är nästan där. Dock är ju sambon sjuk nu istället.

    Kul om det dyker upp en tandsing hos eran lilla! Oliwia dreglade något sjukt mycket och natten innan den första kom så sov hon jättedålig, vaknade 15 gånger den natten.. Sen på eftermiddagen så kände jag att den första stack upp och två dagar senare var den andra där också, så plötsligt händer det :)

    Vi bor i Holm, jag är 24 och sambon är 30!

  • elit88

    Hej!

    Är föräldraledig med mitt första barn som idag blir två månader. Känner ingen i Halmstad som är föräldraledig och vore kul att träffa andra som också är hemma med guldklimpar :) bor med min sambo på sofieberg. Vi är 26 år båda två.

  • zofie

    Hej Elit88!

    Vad roligt, då bor vi ganska nära då vi bor i Holm!
    Hur har första tiden varit hemma? :)

  • elit88

    Hej Zofie!

    De är verkligen nära, promenad avstånd. Vi flyttade upp hit ifrån stan första februari i år. Börjar känna sig lite mer "hemma" i området nu.

    Första tiden har varit underbar och ibland jobbig :) som väntat. men känner att vi börjar få lite mer rutin på vardagen och lillkillen börjar sova bättre på nätterna. börjar känna mig redo att komma ur "bebisbubblan" lite. Hur var första tiden för dig?

  • zofie

    Ja det tar ju sin tid att känna sig som hemma på nytt ställe!

    Härligt :) Första månaden var jobbig pga amningen, fick mjölkstockningar på rad och lilltjejen gick inte upp i vikt som hon skulle även fast jag nästan inte gjorde annat än att amma henne.. Men jag fick ge upp när hon var en månad och börja med ersättning och efter det så blev hon en annan bebis och jag kunde börja njuta ordentligt att vara mamma. Sen har allt rullat på bra även fast det alltid kommer jobbiga stunder ibland men sånt är ju livet med en bebis :) 

    Köpte ni hus där eller är det lägenhet som gäller? :)

  • elit88
    zofie skrev 2015-05-12 22:43:05 följande:

    Ja det tar ju sin tid att känna sig som hemma på nytt ställe!

    Härligt :) Första månaden var jobbig pga amningen, fick mjölkstockningar på rad och lilltjejen gick inte upp i vikt som hon skulle även fast jag nästan inte gjorde annat än att amma henne.. Men jag fick ge upp när hon var en månad och börja med ersättning och efter det så blev hon en annan bebis och jag kunde börja njuta ordentligt att vara mamma. Sen har allt rullat på bra även fast det alltid kommer jobbiga stunder ibland men sånt är ju livet med en bebis :) 

    Köpte ni hus där eller är det lägenhet som gäller? :)


    Vi har också haft de lite kämpigt med amningen och mjölkstockning, men vi kämpar på än då charlie ändå går upp i vikt som han ska. får se hur länge jag helammar. ja tycker det är vanligt att man hör att folk kämpar lite för länge ibland, inte roligt om man inte kan njuta av varandra. va skönt att du märkte en tydlig förbättring.

    ja det varierar mkt tycker jag, just nu försöker jag övertala mig själv om att de är okey om lillkillen blir ledsen när vi är iväg, typ åka till affären och ärenden är ingen fara men att typ sitta på ett fik en längre stund så blir jag orolig och spänner mig, onödigt men tror de är vanligt så här i början som förstagångsförälder. eller jag hoppas de är vanligt iaf, så det inte bara är jag som är nojig :)

    Vi flyttade från bostadsrätt till hyreslägenhet, med tvättmaskin och diskmaskin, vilket vi inte hade i våran lägenhet på stan, de är guld värt! bor ni i hus eller lägenhet? finns de lägenheter i holm? har ni bott där länge?
  • zofie

    Ja det där med amning är verkligen inte lätt, trodde att det skulle bli en baggis men så fel man kan ha. Det var ändå ett sånt jobbigt beslut att ta om att sluta amma, man kände sig så dålig just då!
    Hoppas att det blir bättre med amningen för dig, har ändå hört att det kan bli bättre när bebisen blir lite större!

    Ja, jag tyckte också att det var väldigt jobbigt när Oliwia skrek när vi var ute bland folk, man får ju lite panik! Det blir bättre :) Något som hjälpte oss när vi är och handlar är bärselen, kanongrej!

    Är det dom lägenheterna som är nybyggda då? Vi bor också i hyreslägenhet, ligger brevid det nya området längst upp på kullen :) Så vi har både egen ingång med en liten gräsplätt och sen balkong på andra sidan då det är suterränghus! Ja gu så skönt det är med tvättmaskin och diskmaskin speciellt nu när man har en liten också som spyr ner kläderna! :)

  • elit88
    zofie skrev 2015-05-13 16:09:44 följande:

    Ja det där med amning är verkligen inte lätt, trodde att det skulle bli en baggis men så fel man kan ha. Det var ändå ett sånt jobbigt beslut att ta om att sluta amma, man kände sig så dålig just då!
    Hoppas att det blir bättre med amningen för dig, har ändå hört att det kan bli bättre när bebisen blir lite större!

    Ja, jag tyckte också att det var väldigt jobbigt när Oliwia skrek när vi var ute bland folk, man får ju lite panik! Det blir bättre :) Något som hjälpte oss när vi är och handlar är bärselen, kanongrej!

    Är det dom lägenheterna som är nybyggda då? Vi bor också i hyreslägenhet, ligger brevid det nya området längst upp på kullen :) Så vi har både egen ingång med en liten gräsplätt och sen balkong på andra sidan då det är suterränghus! Ja gu så skönt det är med tvättmaskin och diskmaskin speciellt nu när man har en liten också som spyr ner kläderna! :)


    förstår de, funderar ibland på att ge ersättning när lillkillen vill äta så ofta, men känns inte som anledning nog för att göra de. vi kör ett tag till och se om vi kan klara tills han iaf får börja med smakportioner.

    visst får man panik! skönt med börjar bli varmare så ifal man är ute så går det att ta upp iaf, vagnen har funkat tidigare men inte alla gånger han gillar den längre, han vill se mer än han gör i liggvagnen, och blåser ju ofta mkt här upp så suffletten får vara för.. Har ingen bärsjal eller bärsele, tänkt många gånger att jag borde skaffa, så får nog göra slag i saken snart, har du någon erfarenhet av sjal?

    jepp! dom nya mittemot äldreboendet. har sätt lite av de nya om jag tänker på rätt ställe, missat att det finns lägenheter där, va skönt med egen ingång, nästan lite hus känsla då tycker jag. ja vi har inte så mkt kräk här faktiskt, mer besvär med bajs fläckar.. han är typ emellan strl 2 och 3 på blöjer men hoppas det blir bättre snart.
  • zofie

    Ja det där med smakportioner är roligt! vi började ju lite smått när Oliwia var 4 månader och då tyckte hon inte om något, bara spottade ut allt. Men nu äter hon det mesta, favoriten är kvällsgröten :)

    Är ju lite svårt när dom börjar bli mer nyfikna på allt runt omkring, vi fick ta bort hennes mjuklift från vagnen när hon var 3 månader för hon totalvägrade och bara skrek. Så sjal hade nog inte funkat för oss, hon ville inte ens sitta inåtvänd i bärselen. Men dom är ju så olika! Ofta har dom ju test i butikerna så då kan man ju prova vad som funkar för just sin bebis.

    Åh dom är ju jättefina! min sambo har en jobbarkompis som också flyttade in där för några månader sen! Jo här var det spyor hela tiden ett tag, det är skönt nu när hon blivit lite större och slutat med det!

    Hur länge ska du vara mammaledig?

  • elit88
    zofie skrev 2015-05-14 19:00:24 följande:

    Ja det där med smakportioner är roligt! vi började ju lite smått när Oliwia var 4 månader och då tyckte hon inte om något, bara spottade ut allt. Men nu äter hon det mesta, favoriten är kvällsgröten :)

    Är ju lite svårt när dom börjar bli mer nyfikna på allt runt omkring, vi fick ta bort hennes mjuklift från vagnen när hon var 3 månader för hon totalvägrade och bara skrek. Så sjal hade nog inte funkat för oss, hon ville inte ens sitta inåtvänd i bärselen. Men dom är ju så olika! Ofta har dom ju test i butikerna så då kan man ju prova vad som funkar för just sin bebis.

    Åh dom är ju jättefina! min sambo har en jobbarkompis som också flyttade in där för några månader sen! Jo här var det spyor hela tiden ett tag, det är skönt nu när hon blivit lite större och slutat med det!

    Hur länge ska du vara mammaledig?


    förlåt för sent svar!

    mm tiden går så fort så snart får vi också börja testa! :) vad började ni med för något?? tänker att pureer är en bra start kanske.

    vi har mjukliften nu och han tar tag i kanten och drar ner den för att kunna se bättre, får se hur länge till han accepterar att ligga ner, finns ligvagnar som man kan fälla upp ryggen lite, inte på våran men de är nog en funktion jag kan tänka är bra, om de blir någon ny vagn nån gång i framtiden :) mm vi får nog åka till babyproffsen lr liknande och testa,

    ja vi är väldigt nöjda, hade väldigt mkt tur, för dom var fullbokade när vi beslutade oss för att flytta och hade typ inga poäng hos HFAB, men skrev upp oss på typ en återbudslista, så ringde dom sen ca två veckor senare. :) hur länge har ni bott i holm?

    jag hade först tänkt vara hemma till september och sen jobba någon dag i veckan, och att min sambo kunde ta lite föräldra ledigt, han tar examen nu i maj och är fortfarande jobbsökande, så kommer nog bli att jag förlänger min ledighet. hur länge vet jag inte ännu, men förmodligen tills han kan börja förskolan. hur länge har du tänkt vara mammaledig?
  • zofie

    Ja pureer är perfekt, vi började med potatis, morötter och banan! På potatisen och morötterna la vi även lite matfett på som smör, det ska ju tydligen vara bra för dom :)

    Denna barnvagns värld alltså, finns för mycket att välja på! Men än så länge funkar våran vagn kanon, köpte en emmaljunga kombivagn så nu när mjukliften är borta så är det en "sittvagn" som man även kan fälla bakåt så den blir liggande, perfekt när hon vill sova! Enda nackdelen är att den är så stor, den kräver verkligen sin plats!

    Oj vilket flyt! Har bott i Holm i 1,5 år nu, innan bodde vi på Linehed men det var inte sånt barnvänligt område och sen så trivdes jag aldrig där heller.

    Ska vara hemma tills hon blir ett och kan börja på förskolan. Fick gravidpenning i slutet av min graviditet och då sa upp mig från dåvarande arbete då det var ett säsongsjobb som innebar att man ligger borta på veckorna och det går ju inte så bra ihop när man är småbarnsförälder. Så det blir senare att hitta något nytt eller börja någon utbildning! 

    Ni har också eran lille på BVC i Kärleken va? :)

  • elit88
    zofie skrev 2015-05-21 10:33:54 följande:

    Ja pureer är perfekt, vi började med potatis, morötter och banan! På potatisen och morötterna la vi även lite matfett på som smör, det ska ju tydligen vara bra för dom :)

    Denna barnvagns värld alltså, finns för mycket att välja på! Men än så länge funkar våran vagn kanon, köpte en emmaljunga kombivagn så nu när mjukliften är borta så är det en "sittvagn" som man även kan fälla bakåt så den blir liggande, perfekt när hon vill sova! Enda nackdelen är att den är så stor, den kräver verkligen sin plats!

    Oj vilket flyt! Har bott i Holm i 1,5 år nu, innan bodde vi på Linehed men det var inte sånt barnvänligt område och sen så trivdes jag aldrig där heller.

    Ska vara hemma tills hon blir ett och kan börja på förskolan. Fick gravidpenning i slutet av min graviditet och då sa upp mig från dåvarande arbete då det var ett säsongsjobb som innebar att man ligger borta på veckorna och det går ju inte så bra ihop när man är småbarnsförälder. Så det blir senare att hitta något nytt eller börja någon utbildning! 

    Ni har också eran lille på BVC i Kärleken va? :)


    okey, tänker att när de är dags får jag nog läsa på lite, har ingen bra koll känner jag på vad som är lämpligt för dom.

    mm, barnvagnsdjungeln alltså, var på spädbarnmassagen på bvc igår och träffade en annan mamma som hade samma vagn som oss, hon hade fått reklamera sitt chasit då den inte la någon vikt på "fram" däcken så dom vobblade bara.. vi har märkt att våran lätt lägger vikten på bakdäcken, svårt att veta innan man köpt och börja använt den. vi valde våran pga den blev liten ihopfälld tyckte vi, hade mindre bil i början.

    ok, nä holm känns mer barnvänligt än linehed, jag saknar dock att kunne promenera ner på stan, det går ifrån oss men tar ju sin stund..

    ja när dom kan börja förskolan så kan man ju börja jobba lite igen, tror inte jag går tillbaka på heltid direkt. nej de skulle nog inte funka att vara borta veckovis med småbarn, inte roligt för någon.

    jepp, vi går här på kärleken, går ni med eran tjej där också??
  • Mandy01
    elit88 skrev 2015-06-11 12:54:15 följande:
    okey, tänker att när de är dags får jag nog läsa på lite, har ingen bra koll känner jag på vad som är lämpligt för dom.

    mm, barnvagnsdjungeln alltså, var på spädbarnmassagen på bvc igår och träffade en annan mamma som hade samma vagn som oss, hon hade fått reklamera sitt chasit då den inte la någon vikt på "fram" däcken så dom vobblade bara.. vi har märkt att våran lätt lägger vikten på bakdäcken, svårt att veta innan man köpt och börja använt den. vi valde våran pga den blev liten ihopfälld tyckte vi, hade mindre bil i början.

    ok, nä holm känns mer barnvänligt än linehed, jag saknar dock att kunne promenera ner på stan, det går ifrån oss men tar ju sin stund..

    ja när dom kan börja förskolan så kan man ju börja jobba lite igen, tror inte jag går tillbaka på heltid direkt. nej de skulle nog inte funka att vara borta veckovis med småbarn, inte roligt för någon.

    jepp, vi går här på kärleken, går ni med eran tjej där också??
    zofie skrev 2015-05-21 10:33:54 följande:

    Ja pureer är perfekt, vi började med potatis, morötter och banan! På potatisen och morötterna la vi även lite matfett på som smör, det ska ju tydligen vara bra för dom :)

    Denna barnvagns värld alltså, finns för mycket att välja på! Men än så länge funkar våran vagn kanon, köpte en emmaljunga kombivagn så nu när mjukliften är borta så är det en "sittvagn" som man även kan fälla bakåt så den blir liggande, perfekt när hon vill sova! Enda nackdelen är att den är så stor, den kräver verkligen sin plats!

    Oj vilket flyt! Har bott i Holm i 1,5 år nu, innan bodde vi på Linehed men det var inte sånt barnvänligt område och sen så trivdes jag aldrig där heller.

    Ska vara hemma tills hon blir ett och kan börja på förskolan. Fick gravidpenning i slutet av min graviditet och då sa upp mig från dåvarande arbete då det var ett säsongsjobb som innebar att man ligger borta på veckorna och det går ju inte så bra ihop när man är småbarnsförälder. Så det blir senare att hitta något nytt eller börja någon utbildning! 

    Ni har också eran lille på BVC i Kärleken va? :)


    Hej tjejer! =) Vad kul att tråden hölls vid liv. Hur går det för er och era små hjärtan?

  • Mandy01
    Vilgotella skrev 2016-02-07 19:43:16 följande:

    Hej!

    Är mammaledig med min son. Född mars-15.:) bor på kärleken.:)


    Hej! Förlåt, jag har inte varit så aktiv på FL ett tag. Vad kul =) Snart fyller sonen 1 år ju. Fullt upp med födelsedagsplanering antar jag?
Svar på tråden Föräldraledig i Halmstad - någon mer?