• suziz

Min dotter hör så dåligt periodsvis

Hej, vi har kollat min dotters hörsel två gånger hos en öronläkare eftersom vi upplever att hon hör så otroligt dåligt.

När vi väl är där (eftersom det tar typ 3 månader innan vi får komma) så hör hon helt normalt igen vilket vi också själva upplever att hon gör.

Senast var vi in strax innan jul, men nu hör hon så dåligt igen antagligen beroende på ett antal förkylningar hon haft.

Jag tycker inte vi fått något direkt råd om vad vi ska göra när vi upplever att hon inte hör. Någon som varit med om liknande som har råd att komma med angående detta?

Jag frågade om revaxör och det ska läkaren skulle vara okej så vi ska nog prova med det. Att åka in till vc och skölja öronen hela tiden känns ju så onödigt.

• Svar på tråden Min dotter hör så dåligt periodsvis
  • Erizajo

Vi har samma problem! Vår dotter är sju och när hon var förkyld hade hon väldigt nedsatt hörsel, skolsköterskan skickade remiss till öron mottagning men där hörde hon så bra. Frustrerande! Hon får numer sitta längst fram i klassrummet iaf eftersom hon själv säger att det ibland är svårt att höra fröken :(

• SkogsstjärnN

När jag var liten och hade perioder där jag hörde sämre (är hörselskadad i grunden) fick jag blåsa ballong med näsan. Det för att mina trumhinnor blev stela då jag varit förkyld och det blev ett konstant undertryck i örat. Funkade finfint om än lite lustigt. Inget de har tipsat om? Ifall det är trycket i öronen det hänger på.

Otovent heter mojängen man använder, finns på apoteket. Dvs om din dotter är gammal nog för att göra det.

• Plärtan
    SkogsstjärnN skrev 2015-02-06 15:22:59 följande:

När jag var liten och hade perioder där jag hörde sämre (är hörselskadad i grunden) fick jag blåsa ballong med näsan. Det för att mina trumhinnor blev stela då jag varit förkyld och det blev ett konstant undertryck i örat. Funkade finfint om än lite lustigt. Inget de har tipsat om? Ifall det är trycket i öronen det hänger på.

Otovent heter mojängen man använder, finns på apoteket. Dvs om din dotter är gammal nog för att göra det.

Min son hör också väldigt dåligt i perioder. Läkaren på öronmpttagningen tipsade om dem ballongen och man märker faktiskt stor skillnad i hans hörsel efter att ha använt den.
  • suziz

Nä, någon ballong har de inte nämnt för oss vad jag kan minnas. Vi vet ju inte riktigt vad det beror på. Men vi kan ju i alla fall kolla med ballongen om det blir någon skillnad, det kan ju inte skada i alla fall. Tack för tipset.

• miamaria777

Man kan också prova att hålla för näsan och blåsa (genom näsan) hårt. Ungefär som när man vill få bort lock för öronen. Min dotter (6 år) har likadant efter varje förkylning. Det är vätska som står bakom trumhinnan. Alternativet är att operera in rör i öronen (mikroskopiska som sätts genom trumhinnan). Min dotter hade det när hon var yngre men de ramlade bort efter 1 år och vi har valt att inte sätta in nya.

Svar på tråden Min dotter hör så dåligt periodsvis