• bralle

Svamp, Canesten

Hej allihoppa! Det är så här att min flickvän nu ska behandla sig själv för svamp i underlivet. Hon var på apoteket igår och köpte preparatet "Canesten". Det som medföljer är 

Canesten 100 mg vaginaltabletter 6 st.

Canesten 500 mg vaginaltabletter 1 st.

Och sedan en vaginalkräm. 

Det jag nu undrar är, hon tog 500 mg tabletten igår kväll vilket ska vara en singel dos. Men det som är lite oklart är ifall hon ska smörja de yttreområdet också nu i några dager eller ifall singeldosen gör allt jobb själv? Det var väldigt oklart i bruksanvisningen! Någon som använt sig utav canesten som vet helt säkert? Snabbt svar uppskattas! :D :D

• Svar på tråden Svamp, Canesten
  • Angel D

Tabletten är för invärtes bruk, salvan för utvärtes bruk. Viktigt är att du också smörjer dig. Hela ollonet och noga under förhuden. Svamp är smittsamt och du har det garanterat du med även om du inte har symtom. Om inte du också behandlar så kommer hon att få tillbaka svampen ganska snabbt. Minst tre dagar efter symtom har upphört skall man smörja. Har man inga symtom alls så ska man smörja två ggr dagligen i en vecka.

• KanelTe

En viktig grej är iallafall att ni inte ska ha sex under behandlingen. Dels för att det är ofräscht o dels för att din flickväns ph balans rubbas av canesten

Jag råkade ha sex under den behandlingen för något år sedan och fick jätteont vid sex o hade det vid varje samlag i nästan ett år. Så bättre vänta några dagar nu än o lida länge framöver :)

Men för att svara på din fråga så smörj med krämen ett par dagar också!

Svar på tråden Svamp, Canesten