• ScurvyYak

Tips för hund som drar i kopplet?

Hej!

Jag har en mastiff som är sju månader. På de flesta områden är han ganska väluppfostrad och lydig MEN, när han går i koppel så drar han väldigt mycket. Det är som att han är så intresserad av allt omkring sig att han bara måste småspringa före hela tiden, han har så himla bråttom fram oavsett hur fort jag går. Det gör att jag ofta blir ganska frustrerad och och går till platser där han kan härja runt bäst han vill, vilket jag inser inte löser någonting. 

Jag vet att man inte ska försöka träna sin hund när den har mycket energi eftersom det gör det svårare för den att vara uppmärksam, sitta still, gå sakta osv. Men man kan vara ute i en timme utan att han blir trött nog att lugna ner sig och sluta dra, däremot slocknar han så fort man kommer hem, så det är inte enbart att han har överskottsenergi.

Så, är detta mest för att han är valp och helt enkelt är lekfull och vill flänga omkring? Samtidigt så har han ju lärt sig massa andra saker, det är just detta med att gå i koppel som inte funkar optimalt...
    Visst kan man gå lydnadskurser men eftersom detta är det enda problemet så vill jag helst, om jag kan, lösa det själv tillsammans med honom.

Jag känner att jag måste få ordning på det här innan han blir ännu större och tyngre, han väger ca 47 kg och jag vill inte ha en fullvuxen mastiff som är ute och går med mig och inte tvärtom.

Jag älskar min hund och vill inte vara frustrerad varje gång man går ut så jag vore verkligen tacksam för tips på lösningar!

• Svar på tråden Tips för hund som drar i kopplet?
  • Kpax

Det som funkade bäst för mig var egentligen att ha mina valpar lösa så mycket som möjligt, så att de aldrig hann lära sig dra.

Nu är ju din redan sju månader och kan dra, så då hade jag kört min plan B. :)

Min hund ska gå på min vänstra sida med slakt koppel (inte fot dock, hon får gärna nosa och titta), gör hon annat stannar jag tills hon kommer tillbaka till utgångspositionen och tar kontakt med mig.

Jag började träna positionen inne med klicker och godis. Sen hade jag godis ute JÄMT första året typ. Jag skiter i att folk säger att då är hunden bara lydig när den vet att man har godis, det här funkade skitbra för oss, och var enkel och positiv träning. Hon gör fortfarande likadant fast jag sällan har godis nu.

Tvärstannade, gav godis när hon kom tillbaka och tog kontakt. Gav godis vid möten (vilket gav en hund som tar spontan kontakt vid möten), vid inkallning, och när hon tog kontakt efter att jag sagt hennes namn.

Mycket positiv träning över lag, och så få "nej" som möjligt. Spår, sök och lek. Jag jobbade hårt för att vara roligare än allt annat runt omkring, och för oss funkade det bra! :)

• ScurvyYak

Ja, det där med att få hunden att lyda genom att ha godis, jag har också haft inställningen att då lyder han enbart när han får belöning, men uppenbarligen så kan det funka även när man inte har det. Så jag har nog tänkt fel där, det ska jag börja med nästa promenad! Givetvis får han godis i många andra sammanhang ska tilläggas :) 
    Och att göra det roligt att lyda, har nog dessvärre i min frustration mer sagt nej så fort han inte gör som jag vill. Bra tips som jag ska prova, tack!

• Donum

Var rolig. Se till att du är det roligaste hunden vet. Då blir han inte så intresserad av annat. Och då menar jag inte rolig som i att du har godis. Du får kanske skämma ut dig ett tag men du får igen det. Gillar han bollar?

I så fall - skaffa boll med snöre. Ha den i armhålan (han ska se att den är där) och belöna t ex så fort han tittar på dig.

Mastiffer brukar inte vara så lätta att träna. I alla fall inte jämfört med t ex schäfer. Mastiffer behöver nog korta pass för att hålla intresset uppe. Har ingen mastiff själv men en staffordshire bullterrier och det är markant skillnad från att ha tränat schäfer innan. Det går inte alls att ge sig ut på en timmes träningspass och traggla moment. Korta pass med mycket intressanta saker som händer tror jag funkar bra även på mastiff. Vilken sorts mastiff är det?

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • ScurvyYak

Han gillar bollar och pinnar, överhuvudtaget sånt han kan jaga och leta efter. Tror också på det där med korta pass där det händer mycket så han vill vara uppmärksam.

Det är en fransk mastiff med lite grandis också. Vi har en till fullvuxen renrasig mastiff som har helt annan mentalitet, mycket lugnare och drar inte alls. Har hört att grandisar är mer energiska och svåra än mastiffer men jag har inget att jämföra med så jag vet inte hur mycket det stämmer.

Jag får jobba på att hitta på nya saker och bli roligare då :) tack!

Svar på tråden Tips för hund som drar i kopplet?