• LindizJ

Nån barnmorska/sjuksköterska här?

hej!

jag är 36 år och har funderat på att omskola mig till barnmorska. Problemet är bara att jag redan har en utbildning där jag tagit lån och kan inte ta så mycket mer lån, har familj med en dotter som blir 3 år i sommar, funderade på att plugga på distans på nån högskola/universitet i närheten, och jobba samtidigt! (Men kanske deltid då för att inte förlora all inkomst, men ändå hinna plugga lite.)
    Är det någon här som är sjuksköterska/barnmorska som har lite råd; tror ni det är möjligt att plugga,jobba och ta hand om familj samtidigt. Hur mycket kan man läsa hemma? Måste man vara närvarande mycket?

• Svar på tråden Nån barnmorska/sjuksköterska här?
  • Rafael90

När jag pluggade till sjuksköterska var det väldigt mycket, många schemalagda lektioner och grupparbeten med obligatorisk närvaro samt mycket att plugga hemma.

• LindizJ
    Rafael90 skrev 2015-02-06 20:14:51 följande:

När jag pluggade till sjuksköterska var det väldigt mycket, många schemalagda lektioner och grupparbeten med obligatorisk närvaro samt mycket att plugga hemma.

okej, låter ju som det kan bli knepigt! Undrar hur upplägget är på distansutbildningar då...

• marmik

Kolla upplägget och hur schemat ser ut, med lite planering borde det kunna funka. Det är oftast lättare att jobba under teoriperioder än när det är praktik, så lägg undan lite till praktiktiden om det behövs.

• LindizJ
    marmik skrev 2015-02-06 22:25:10 följande:

Kolla upplägget och hur schemat ser ut, med lite planering borde det kunna funka. Det är oftast lättare att jobba under teoriperioder än när det är praktik, så lägg undan lite till praktiktiden om det behövs.

tack jag ska kolla upp hur det verkar! hade ett ärende på sjukhus idag och frågade henne och hon sa att hon hade en kompis som pluggade till tandhygienist på annan ort och åkte upp en period på kanske två veckor och bodde på Bed and breakfast under den tiden och pluggade hemma i övrigt. Sjuksköterskeutbildningen finns på distans i Luleå, som är det universitet som jag pluggade på förut så det är ju iallafall ett universitet jag känner till, alternativt får jag se om det går att plugga på halvfart här där jag bor....
    tack för att du svarade
  • Vanilla ice queen

Se till att jobba in en buffert! För under VFU fixar man knappt att jobba, då det är svårt att pussla med tiderna. Men under övriga kurser ser jag det inte som något problem. I början av utbildningen kan det nog vara smart att ha en buffer också om du inte är studievan men om du redan har en examen så vet du ju vad som gäller. Kör ba' köööör

• marmik

Kolla också reglerna hos CSN, för några år sedan pratades det om att man skulle kunna ta fler terminer studielån om man började på ny utbildning och om man har barn kan man få lite högre ersättning.

• LindizJ
    marmik skrev 2015-02-08 13:52:59 följande:

Kolla också reglerna hos CSN, för några år sedan pratades det om att man skulle kunna ta fler terminer studielån om man började på ny utbildning och om man har barn kan man få lite högre ersättning.

ja fast jag vill inte ta mer lån. har redan mycket lån eftersom vi bland annat köpt hus, men det är ju bra att möjligheten finns.

• JA77

Räkna inte med att läsa ssk-utbildningen och jobba parallellt! Distans betyder inte deltid, det är fortfarande heltid. Visst, du kan lägga upp studierna som du vill och det finns mindre tunga kurser (när man kan jobba mer), men räkna med heltidsstudier och enbart extrapass då och då. Under VFU ("praktik") följer du din handledares schema. 

Seminarier är obligatoriska, liksom färdighetsträningar. Föreläsningar frivilliga. Barnmorskeprogrammet är hektiskt (känner flera som går/gått) och går inte att läsa och jobba parallellt. 

Låter kanske som deppiga svar, men kan du inte finansiera det på annat sätt? Vissa banker har "studielån". Partner? 

• JA77
    LindizJ skrev 2015-02-07 18:03:37 följande:
    tack jag ska kolla upp hur det verkar! hade ett ärende på sjukhus idag och frågade henne och hon sa att hon hade en kompis som pluggade till tandhygienist på annan ort och åkte upp en period på kanske två veckor och bodde på Bed and breakfast under den tiden och pluggade hemma i övrigt. Sjuksköterskeutbildningen finns på distans i Luleå, som är det universitet som jag pluggade på förut så det är ju iallafall ett universitet jag känner till, alternativt får jag se om det går att plugga på halvfart här där jag bor....
    tack för att du svarade
    Ssk-programmet finns inte på halvfart. Distans betyder ju bara att du inte läser på orten, men studietakten är detsamma som heltid = 3 år. 
Svar på tråden Nån barnmorska/sjuksköterska här?