• Anonym (fundersam)

Flytta till Asien trots skulder

Som rubriken säger så har jag funderingar kring att flytta till Asien trots skulder och de är hos Kronofogden.
    Det handlar om banklån och andra krediter alltså inga skatteskulder.
    Jag har för avsikt att fortsätta betala av mina skulder när jag väl kommit igång i det nya landet men det kan bli ett glapp på två eller tre månader innan jag kan göra så.
    Sammanfattad situation så har jag i nuläget utmätning på min lön men kommer mest troligt att bli uppsagd inom sex till tolv månader till följd av att företaget jag jobbar åt måste skära ner sin verksamhet och att få ett nytt jobb ser ut att bli väldigt svårt för min del av olika anledningar.

Har fått löfte om jobb i Singapore, Filippinerna och Malaysia tack vare vänner som bor och äger företag i dessa länder.

Mina huvudfrågor är

Kan kronofogden förbjuda eller på något sätt stoppa min flytt?
    Har de rätt att ta pengar från ett bankkonto som jag då skaffar i landet?
    Har jag laglig rätt att flytta till ett annat land utan att det får några rent juridiska konsekvenser?

• Svar på tråden Flytta till Asien trots skulder
  • Anonym (fundersam)
    223 skrev 2015-02-06 21:58:31 följande:

Nej.
    Nej.
    Ja.

Får tacka för de snabba svaren
  • Anonym (fundersam)

En annan fråga som dyker upp nu är vad som händer ifall jag inte kontaktar skatteverket om jag är i landet över tolv månader?

• Anonym (ud)

Det är inte så svårt att emigrera, men kanske svårare att imigrera i de länder du nämnt.

• Anonym (fundersam)
    Anonym (ud) skrev 2015-02-07 21:08:30 följande:

Det är inte så svårt att emigrera, men kanske svårare att imigrera i de länder du nämnt.

Har inte planer att stanna där för all framtid men vet inte hur länge jag blir borta.
    För om jag vantrivs så är jag säkert tillbaka inom ett år men trivs jag så vet jag inte hur många år jag blir kvar där.
    Det som gör mig mest orolig just nu är byråkratin här i sverige, jag vill ju inte begå något brott eller riskera juridiska konsekvenser när jag kommer tillbaka.
    Därav min fråga om skatteverket,
  • Anonym (ud)
    Anonym (fundersam) skrev 2015-02-07 21:18:01 följande:
    Har inte planer att stanna där för all framtid men vet inte hur länge jag blir borta.
    För om jag vantrivs så är jag säkert tillbaka inom ett år men trivs jag så vet jag inte hur många år jag blir kvar där.
    Det som gör mig mest orolig just nu är byråkratin här i sverige, jag vill ju inte begå något brott eller riskera juridiska konsekvenser när jag kommer tillbaka.
    Därav min fråga om skatteverket,
    Men, om du vill slippa från dina kreditorer - inkl. skatteverket - , blir du ju tvungen att utvandra?
    Om du vill kunna komma tillbaka inom rimlig tid, ska du kontakta din kreditorer och göra ett avtal. Men det är ju inte säkert att de är så intresserade av det.

Att utvandra är inget brott. 
    Att sjappa från sina skulder är det däremot.
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (ud) skrev 2015-02-07 21:22:12 följande:
    Men, om du vill slippa från dina kreditorer - inkl. skatteverket - , blir du ju tvungen att utvandra?
    Om du vill kunna komma tillbaka inom rimlig tid, ska du kontakta din kreditorer och göra ett avtal. Men det är ju inte säkert att de är så intresserade av det.

Att utvandra är inget brott. 
    Att sjappa från sina skulder är det däremot.
    Min tanke är att fortsätta betala av min skuld via kronofogden även om jag arbetar i ett annat land.
    Då jag står utan akassa ifall jag blir arbetslös vilket jag lär bli inom sex till tolv månader och med väldigt små chanser att få ett nytt jobb så ser jag det här som min chans att kunna betala åtminstone lite varje månad av skulderna.

Varför jag frågade om skatteverkat är för att jag hört att man måste kontakta dem ifall man är borta minst tolv månader och jag undrar vad som händer ifall det glöms bort eller jag kontaktar dem försent.
  • Anonym (ud)
    Anonym (fundersam) skrev 2015-02-07 21:33:12 följande:
    Min tanke är att fortsätta betala av min skuld via kronofogden även om jag arbetar i ett annat land.
    Då jag står utan akassa ifall jag blir arbetslös vilket jag lär bli inom sex till tolv månader och med väldigt små chanser att få ett nytt jobb så ser jag det här som min chans att kunna betala åtminstone lite varje månad av skulderna.

Varför jag frågade om skatteverkat är för att jag hört att man måste kontakta dem ifall man är borta minst tolv månader och jag undrar vad som händer ifall det glöms bort eller jag kontaktar dem försent.
    Även om du har utvandrat, är där ju alltid minst en självdeklaration du måste göra. Om du fortfarande har ekonomiska intressen i Sverige (tex ett bankkonto) ska du kanske deklarera varje år ändå.
    Ring och fråga.

Ditt motiv till at utvandra låter ju förnuftigt i mina öron, men inte nödvändigtvis i kreditors.
  • Anonym (fundersam)
    Tack för länken Glad är en del saker att fundera på och då tänker man inte alltid så jättelogiskt.
    Anonym (ud) skrev 2015-02-07 21:43:51 följande:
    Även om du har utvandrat, är där ju alltid minst en självdeklaration du måste göra. Om du fortfarande har ekonomiska intressen i Sverige (tex ett bankkonto) ska du kanske deklarera varje år ändå.
    Ring och fråga.

Ditt motiv till at utvandra låter ju förnuftigt i mina öron, men inte nödvändigtvis i kreditors.
    Ja är ju sant som du säger och det var ännu en sak jag inte tänkt på direkt

• Anonym (ud)
    Stormorsan skrev 2015-02-07 21:44:12 följande:

Länkar fungerar som vanligt inte här. Gå in på skatteverket.se sök på "arbeta utomlands"

Länkarna funkar utmärkt.
    Det är din browser som inte vill öppna nya sidor. (pop-up)
    Låt mig gissa: Internet Explorer 11?
  • Stormorsan

Nope Google Crome. Jag såg senare att länken fungerade men den såg inte klickbar ut när jag hade postat.

• Konservativ

Om du tror att du kan betala dina skulder så är det bättre att kontakta de du har skuld till och be om anstånd att betala senare. De vill säkert ha betalt senare än inte alls.

• Anonym (livets ord)

Om du ändå ska dra till utlandet, varför inte bara lämna dina skulder och inte höra av dig tills de är preskriberat liksom? Så slipper du det. Lämna inte ut info om dig själv om var du befinner dig och vad du gör på internet så blir du svår att hitta också :)

• Anonym (fundersam)
    Konservativ skrev 2015-02-08 16:24:46 följande:

Om du tror att du kan betala dina skulder så är det bättre att kontakta de du har skuld till och be om anstånd att betala senare. De vill säkert ha betalt senare än inte alls.

Jag har pratat med folk från bank och kreditbolag men alla säger att skulderna ligger hos kronofogden och kommer att ligga där tills de är avbetalda.
    Anonym (livets ord) skrev 2015-02-08 19:27:25 följande:

Om du ändå ska dra till utlandet, varför inte bara lämna dina skulder och inte höra av dig tills de är preskriberat liksom? Så slipper du det. Lämna inte ut info om dig själv om var du befinner dig och vad du gör på internet så blir du svår att hitta också :)

Det skulle kännas lockande men fel av mig då jag vill betala av lite varje månad även om jag mest troligt kommer vara fast i skulder en väldigt lång tid även med nuvarande löneutmätning.
    Dessutom så måste jag väl meddela skatteverket vart jag bor för att inte råka i trubbel med lagen och det vill jag verkligen inte.
    Även om räntorna och mycket av systemet känns så fel så har jag mig själv att skylla för min situation och jag vill verkligen försöka göra vad jag kan.
  • Anonym (livets ord)
    Anonym (fundersam) skrev 2015-02-08 20:22:03 följande:
    Jag har pratat med folk från bank och kreditbolag men alla säger att skulderna ligger hos kronofogden och kommer att ligga där tills de är avbetalda.
    Anonym (livets ord) skrev 2015-02-08 19:27:25 följande:

Det skulle kännas lockande men fel av mig då jag vill betala av lite varje månad även om jag mest troligt kommer vara fast i skulder en väldigt lång tid även med nuvarande löneutmätning.
    Dessutom så måste jag väl meddela skatteverket vart jag bor för att inte råka i trubbel med lagen och det vill jag verkligen inte.
    Även om räntorna och mycket av systemet känns så fel så har jag mig själv att skylla för min situation och jag vill verkligen försöka göra vad jag kan.
    Måste och måste... har ju hört om folk som meddelat skatteverket sin flytt till en icke-existerande adress i land A för att sedan flytta till land B för att på så sätt inte kunna bli hittad. Och sedan bara vänta ut preskribitonstiden.
Svar på tråden Flytta till Asien trots skulder