• Anonym (facepalm)

Bara 600 kr fram tills 27de - tips och råd skulle verkligen behövas!

Ja, precis som rubriken lyder, hur fan ska jag kunna leva på det tills dess? 

Jag behöver era allra bästa tips på billig mat jag kan köpa, är absolut inte kräsen och kan i alla fall nästan få ner vad som helst. 

I kylen har jag en halv Coca-Cola zero flaska, en halv halvlitersmjölk och en burk apelsinmarmelad. I skafferiet ser det dessvärre inte så mycket ljusare ut, har salt, socker och peppar, en flaska olivolja, några knäckebröd, en portion spagetti, havregryn, två olika tesorter och en flaska FUN Light

Så ja, jag är verkligen i behov av hjälp för att kunna lösa detta. 

Vore så otroligt tacksam om nu skulle vilja hjälpa mig klura ut hur jag på bästa sätt kan gå tillväga!

Tack, på förhand!
  • Svar på tråden Bara 600 kr fram tills 27de - tips och råd skulle verkligen behövas!
  • ClubbedSpore

Är det mat och nöjen/övrigt du ska lägga dom pengarna på eller behöver du till räkningar och andra utgifter också?

• MadHatter

Är detta tillfälligt? Eller kommer du behöva snåla på maten även nästa månad? Att leva på 200:-/ v är extremt lite och på sikt tror jag inte att du kan få i dig rätt näring på de pengarna.

Men om det är tillfälligt tycker jag i första hand att du ska satsa på att bli mätt. Köp pasta ris eller potatis som är billigt och mättande.

Om du äter pasta till lunch och middag så räcker det i fyra dagar minst och kostar då en tia för ett kg ungefär.

Billigaste näringsriktiga pastasåsen jag kan komma på är baserad på röda linser och krossade tomater.

Potatis är också relativt billigt, kostar också ca en tia/kg och en normalstor potatis väger ungefär 100 gram. Du kan göra potatisgratäng och servera med gröna bönor till.(ett kg haricortes vertes kostar ca 12 kr) variera med rotfruktsgratäng. Eller Rösti med gräddfil, eller potatisbullar.

Soppor är också ofta billigt, potatis och löksoppa, ärtsoppa (gjort från grunden då) tex. Bröd bakar du själv med bara en sorts bröd för att det ska bli billigt. Breddar leverpastej är väl ett både billigt och näringsrikt pålägg. Eller enkel hummus (du mixar vitlök, salt och kikärtor - gärna persilja ocksåen det blir ju lite dyrt.)

Köttfärs brukar väl också vara rätt billigt om du vill ha kött, så köttbullar, köttfärssås och liknade. Dryga ut köttfärssåsen med rivna morötter.(sen beror det ju på om du vill köpa det billiga köttet av etiska skäl men då finns linser och bönor som näringsriktiga billiga alternativ.)

• MadHatter

En sorts mjöl, menade jag.

• gbgumman

Hemlagad ärtsoppa utan fläsk

Råstekt potatis

Linssoppa (tomatkross och linser lite lök)

Men försök sälj något så du får in 200-300kr till så går det fint.

• Sagolina

Linser och bönor (torkade) är billigt. Med tomatkross och lite kryddor kan du göra grytor som du sen äter med ris eller pasta.

Havregrynsgröt, hemgjord ärtsoppa, ugnsrostad potatis och morötter...

Har du något att sälja för att få in en liten slant till? Annars kan du kanske gå ut på promenader och se om du hittar några flaskor att panta.

• TigerLilySwe

Falukorv, köttfärs, tomatkross, morötter, havregrynsgröt, pasta, potatis och mjölk. Baka bröd, ät hos föräldrar. Trist sits.

• Anonym (T)

Baka ditt eget bröd. Billigt och gott! I matväg pasta, köttfärs, korv. Ica har en länk på sin sida som heter "billiga veckan". Vet att jag såg ett program för några år sen där två personer åt för 100 kr på en vecka. Säkert lite mer nu men googla.

• Anonym (tja)

De veckor som jag är själv så kan det ibland bli att de man "endast" behöver går på ca 200:-.  När mina barn är här så blir det väl en 500-800:- beroende på behov.

• Anonym (facepalm)

Det är endast mat pengarna ska gå till, några nöjen finns det inte rum för... ;)

Nej, det är (förhoppningsvis) bara den här månaden. Jag har precis flyttat hemifrån och är urusel på att hålla i och prioritera pengar, dessutom dök flera oväntade utgifter upp jag inte hade räknat med...

Jo, jag kan få pengar och äta hos föräldrarna men det är något jag helst undviker, de sa nämligen att precis detta skulle hända så vill helst inte behöva svälja min stolthet och bevisa att de hade rätt... Haha fan, varför ska det vara så svårt att klara sig själv för? x)

• TigerLilySwe

Du lär dig, så småningom. Prioritera hyra, räkningar och mat. Spara lite till oförutsedda utgifter och lite till buffert för annat du vill göra längre fram, sen kan du spendera resten.

Svar på tråden Bara 600 kr fram tills 27de - tips och råd skulle verkligen behövas!