• DevilsDaughter

Hjälp med golvval uppskattas

Hej!
    Pga vattenläcka ska vi nu lägga nytt golv i vårt hus. Vi/jag är totalt värdelösa på heminredning.. tyvärr.  
    Golvet sträcker sig från köket till vardagsrummet, vilket betyder att det ska passa till både kök och vardagsrum., Det vi ska ha är parkettgolv, vad för storts och lackat/oljat osv kommer vi fram till sen. Det vi vill komma fram till först är utseendet, vad som PASSAR hos oss. 
    Vi har vita dörrar, golvlister, skåpsinredning osv, all basinredning går i vitt. Tapeterna är mkt ljust bruna i vardagsrummet och mkt ljust gråa i köket. kakel i köket är grått. Våra vardagsrumsmöbler och även köksbänken går i ek-naturfärg. Tv-bänk och tv-skåp  och soffa är svart.  
    Det jag i första tanken ville ha som golv var ek- hyfsat ljust, men så kom jag på att det kanske inte passar med ekmöblerna? Läste någonstans att har man ekmöbler så passar det bara med vitt eller grått golv, blev lite nedslagen för det vill jag ju inte ha.. vad kan passa hos oss?
    Vi nu har ett lite halvmörkt laminatgolv (mörkt furumönstrat, antikeffekt, köpt på ikea). Detta tycker jag passar väldigt bra till både det vita i köket och eken och det svarta i vardagsrummet, men ska man lägga typ 30000-40000 på nytt golv så vill man ju gärna ha lite förändring på köpet också.. 
    Ytterligare en sak som ställer till det är att detta ikeagolv har vi i alla sovrum i huset också (4 st) och alla dessa rum öppnas från köket/vardagsrummet. Så detta golvet ska ju helst inte skära sig helt med det nya golvet i kök/vardagsrum.
    För mig som i princip är svindålig på inredning känns detta helt omöjligt..
    Någon som har något tips om hur jag ska tänka eller smakråd?
    Väldigt tacksam för synpunkter!!

• Svar på tråden Hjälp med golvval uppskattas
  • DesignBruttan

Jag skulle säga någon ton av grått; ljust eller mörkt (mellan har en tendens att se ut som cement).

På svart och vitt syns allt - fläckar, hårstrån, damm, osv.

• DevilsDaughter

Tack!!
    Om jag skulle ha grått så kanske jag skulle kunna tänka mig grålaserat trägolv.. Men vet inte om jag tycker om grått på golv öht.. Men du tycker att vanligt ekfärgat trägolv är helt uteslutet?
    Vitt och svart känns ganska uteslutet, 

• DesignBruttan
    DevilsDaughter skrev 2015-02-07 14:42:24 följande:

Tack!!

Om jag skulle ha grått så kanske jag skulle kunna tänka mig grålaserat trägolv.. Men vet inte om jag tycker om grått på golv öht.. Men du tycker att vanligt ekfärgat trägolv är helt uteslutet?

Vitt och svart känns ganska uteslutet, 

Jag vet inte varför det inte kom med, men jag skrev faktiskt ek. Då syftar jag till en ganska mörk ton. Det är riktigt snyggt!

Ja, precis - vitt och svart ska man aldrig ha i kök eller badrum.
  • DevilsDaughter

Jag ska fundera lite över det.. Det låter ju som att det skulle funka, men är lite rädd att det kommer bli en dyster känsla.. När vi kom fram till att byta golv tänkte jag direkt att jag vill ha ett golv med mer liv i, och detta blir ju raka motsatsen..

• m0desty

Gå till en affär som säljer golv, titta ut några sorter ni gillar och som ni tror passar. Be sedan att få låna hem proverna så att ni kan se hemma hur det tar sig ut mot de olika befintliga materialen och i olika slags ljus.

Ekmöbler på ekgolv behöver inte alls vara något problem. Ofta ligger det ju en matta under bord etc. Riktig ek tillsammans med syntetiska laminat som ska efterlikna ek kam däremot skära sig rejält då de åldras på helt olika sätt.

Titta också på olika varianter med trestav, tvåstav och hel "planka". Beroende på rummens storlek så passar de olika bra. Även vilken ledd man lägger golvet på påverkar intrycket. Jag föredrar golv som ligger på tvärs (höger-vänster) när man går in i rummet då det ger ett lugnare intryck, men det betor på rummets form och hur golvet ligger i anslutande rum också.

• DevilsDaughter

Tack modesty för dina synpunkter! Mkt hjälpsamt! Möbler och bänkskiva är i riktig ek, ej laminat och det kommer det eventuella golvet också att vara så där blir det inga problem. 
    Jag var först helt inne på trestavs med stora färgskiftningar då jag ville att det skulle "hända" mkt i golvet. Kom dock idag fram till att det kommer se rörigt/stökigt ut.
    Vårt hus är ett långsmalt hus där ena längden består av kök-lång hall och vardagsrum, alla tre "rummen" är stora. 90m2 tillsammans ungefär med öppen planlösning=inga dörrar", sen är det fyra mindre rum plus toalett längs med andra långsidan. Och dessa rum är i den lite halvmörka furumönstrade med antikeffekt", tanken är väl att dessa också ska bytas ut så småningom så man ska väl inte lägga för stor vikt vid att golvet ska passa till detta golv kanske..
    Golven är lagda på längden i hela huset och jag tror att det är tänkt att det ska vara så nu också, det är vanligast va?Nog bäst att fortsätta ha det så eftersom det är så i alla sovrummen nu.. Så allt golv går åt rätt håll? 
    Om man har stora rum, vad rekommenderas då? 3stavs eller helplanka?

Ja, vi kommer nog låna hem lite prover, måste bara veta på ett ungefär vad vi är ute efter först..

• leonie

Klart du kan ha ek till ekmöbler, varför inte? Däremot, som tidigare sa, eklamninat till riktig ek, inte speciellt snyggt, dels för att många ggr ser den oäkta ut, lr är infärgad i en för rosa lr brungul ton kontra äkta ek.

När man lägger in golv ska man lägga in det efter hur ljuset kommer in i rummet, lägger man långsidor mot fönstret så kan intrycket bli "vågigt" då skarven mellan brädorna syns i släpljuset.

Tänk på att ett plankgolv är betydligt dyrare per m2 än vad en 3-stav är, helt enkelt för att det ställer olika krav på träets kvalité och sortering. Med det sagt, 3-stav är inte ett sämre golv, det är bara det att det krävs mindre "hela" bitar att få ihop en 3-stavsplanka än en hel planka.

Tittar du på ex.vis Forbos sortiment kommer parkett i tre olika sorteringar, Sarek, Abisko och Dovre, där den sistnämnda är livligast i sin sortering och Sarek den mest lugna.

Tarkett har även de flera olika sorteringar där Rumba är den mest livliga, sen finns även fler andra fabrikanter naturligtvis, som ex.vis Kährs, så bege dig till en riktig butik och kolla och prata med personalen, de SKA kunna sin sak, skit i byggvaruhusen när det gäller att få mycket sakinfo, många av de som jobbar där är inte fullt så insatta som de butiker som själva har egna golvläggare och säljer kända fabrikat, undantag finns naturligtvis:)

Tänk på att ek som träslag endast är halvhårt, och inte hårt som många tror. Det kommer bli märken efter erat liv på det, men äkta trägolv är vackert, mjukt och varmt att gå på till skillnad från laminat som har betydligt klapprigare och hårdare ljud, och dessutom väldigt kallt golv i jämförelse.

Jobbar med golv och inredning dagligen, och har gjort i många år, tycker det är bland det roligaste som finns, så gå till en butik och hitta en säljare ni får bra kontakt och förtroende för, den komner hjälpa er stt välja ett golv som ni blir nöjda med, och dom kommer passa in i erat hem:)

Skippa grått, om du ändå inte gillar det, ek blir aldrig omodernt, det är bara lite mer lr mindre populärt från år till år, och min personliga åsikt, var inte rädd för att ta ett golv med lite liv i, när alla möbler och mattor och dylikt är på plats... Golvet syns inte lika mycket, och allt omkring hjälper till att dämpa golvets livlighet, ett för lugnt golv från början kan, när allt är på plats, se väldigt dött och tråkigt ut. Som sagt, min personliga åsikt.

Lycka till:)

• DevilsDaughter

leonie: Tusen tack för att du tog dig tid att skriva! 
    Nu förstår jag hur golvet ska ligga och då ligger vårt på rätt håll :) A har förstått nu efter mkt golvletande hur det hänger ihop med sorteringar och priserna beroende på stav/plank osv.. Tror det är en mittsortering vi är ute efter, om man då går både efter pris och smak..
    En hel vetenskap det här, men känner mig ganska påläst nu om man jämför med var vi började. Vi har varit och pratat med golvläggningsfirmor och de hjälpte oss ju en bit på vägen, men kändes som att de ville sälja in det de ville sälja och det de tyckte va snyggt ist för att komma fram till vad vi ville ha.. Så vi tog lite avstånd från dem nu för att tänka lite själva..
    En fråga bara om du fortfarande är kvar, är det ovanligt att man lägger 3stavs i större vardagsrum? Våra rum är ju ganska stora och vi var från början helt inne på 3stavs, tills vi insåg att man oftast brukar ha det i mindre rum. Kommer kanske se lite plåttrigt ut i våra rum.. Så 2stav är vi nog inne på nu..
    En fråga till, om man har som vi då ett stort område (kök/vardagsrum) och sen mindre rum intill dessa. Tycker du att man kan ha tex 2stavs i kök/vardagsrum med lite mindre färgvariationer, och sen i framtiden när man lägger nytt golv i sovrummen, 3stavs med lite mer färgvariationer i? (samma träslag i alla rum) Eller ser det bättre ut att ha samma golv i alla rummen då?
    Tack så mkt för hjälpen!

• leonie

Ingen orsak Devils Daughter, som sagt, jag lever och jobbar med detta dagligen och tycker det är det roligaste som finns:)

Och som svar på din fråga, det är inte alls ovanligt att man lägger in 3-stav i större rum, lr över hela ytan på en ex.vis öppen planlösning, då det idag är väldigt populärt med samma golv överallt, undantag kan göras i hall och kök, där man istället väljer klinkers, dels för att det är sååå tåligt och tål fukt väldigt bra till skillnad mot ett trägolv. Ett golvs svaga punkter är alltid dess skarvar, och en god idé kan vara att investera i baljor att lägga under diskmaskin, frys och kyl, de samlar upp ev vattenläckage och låter vattnet rinna fram, så man "ser" att något är fel.

3-stav är det absolut vanligaste Svensson lägger in när han lägger in trägolv, och många gånger är det helt klart en kostnadsfråga, 3-stav för ca 390kr/m2 kontra plank för runt 900kr/m2 blir stor skillnad i peng om det rör sig om säg, ca 50-60 m2, räknar man på 50 m2 blir ju kostnaden 19500kr kontra 45000kr, sen kan man även hitta billigare parkettgolv, och då kanske man funderar varför prisskillnaden är som den är....

Jag brukar rekommendera ett trägolv som är omslipningsbart, runt 13-14 mm tjockt, då kan man med tiden fräscha upp golvet, tex när barnen växt upp och det inte blir samma slitage som när de är små. Sen rekommenderar jag även att inte ta det billigaste ni hittar, lr okänt fabrikat, de kan se och kännss likadant, men oftast så kan stavarna med tiden lossa lr det blir sprickor som uppkommer i träet, och det beror på att om parketten ex.vis då är tillverkad i säg Spanien, så är inte träet utsatt för samma slags varma/kalla/torra klimat som här uppe i Norden, och även limproceduren och ingredienserna kan vara olika och inte vara lika klimattåliga som här med stora temperatursvängningar runt året.

Köper du "riktigt" fabrikat, så har du även garantier, för ex.vis stavsläpp, missfärgning och annat, om det inte är så att olyckan är "självgjord".

Sen ska man kanske fundera på om man vill ha lackat lr oljat golv, ett golv som är lackat från en fabrikant är UV-lackat och härdat och således väldigt hård mot vad man kan åstadkomma själv. Tål relativt mycket, oxh finns idag både som halvmatt och matt, som ska se mer ut som ett oljat golv.

Oljat golv är, konstigt nog, tåligare än lackat, men det kräver betydligt mer underhåll, därför brukar de flesta välja ett lackat, av bekvämlighetsskäl. Men ett oljat golv som sköts ordentligt blir med tiden väldigt hårt och vackert, betydligt vackrare än ett lackat, tycker jag.

Ett lackat golv, kan man slipa ner igen, och lacka om, slipar man bort all lack kan man även då välja att sen olja in golvet.

Ett oljat golv kan man däremot aldrig lacka, så ett oljat golv måste under hela sin livstid vara just oljat, men båda golven kan man slipa och färga in i andra nyanser, om man vill.

Antar att ni är rätt unga, mellan 20-45, och det innebär väl kanske att ni har lite "stramare" och mer enhetlig inredning än ex.vis många av våra föräldrar, och kanske inte fullt då mycket på väggar och hellre nån stor matta som samlingspunkt än massa små och prylar lite mer överallt. Och jag tycker, smak är alltid personlig, kom ihåg det, och det är NI som ska trivas med erat hus, inte inredningstidningar, grannar lr förståsigpåare, som typ jag;), men, har man mer den stilen, så är ett livligare golv alltid att föredra, det ger liv och karaktär mot en i övrigt stramare stil. Jag har även lagt in ett livligare golv hos mina föräldrar, som är 70+ och de älskar sitt golv, så var inte rädd för det, om det är det du gillar, det kommer att bli bra.

Tidigare, säg 50-60 tal, så var det "fint" med "döda" golv, träet skulle ha så lite kvist och färgvariation som möjligt, fast å andra sidan så lades det i fyrkanter och gav karaktär på det viset istället, idag tycker många det är tråkiga golv, och vill hellre ha lite liv, så många vill byta lr väljer att färga in det.

Väljer man plank, så blir det per automatik ett lugnt, och mer "stiligt" golv, ser dyrare och exklusivare ut, passar bra till ex.vis modern new england stil, där plank och skeppsgolv är en del av stilen.

Som svar på din fråga om att blanda 2-stav/3-stav beroende på rum.... Jag skulle isf hellre välja samma i alls rum, konsekvent, OM jag inte väljer att byta träslag, ex.vis lägga in valnöt, som då är väldigt mycket mer färg och mörkare än eken, då spelar det mindre roll, för det är så självklart att man har brutit färgkodad, men samma lr liknade träslag/färg, så skulle jag köra på samma stavsortiment.

Hoppas du blev något klokare, annars fråga på, :)

• DevilsDaughter

Tusen tack för all din hjälp! Den är verkligen guld värd! Jag förstår precis hur du menar och vi kommer då ha i åtanke att vi ska ha samma golv även i sovrummen sen då jag inte är så sugen på att ha ett helt annat träslag i sovrummen.
    Nu har jag hyfsat bra koll på vad jag ska kolla efter och ungefär vad jag vill ha.
    Din beskrivning stämde exakt ;) Vi har faktiskt baljor under alla vitvaror i köket, dock så lurades diskmaskinen och vattnet lyckades ändå ta sig förbi detta. Antagligen stänkte det på baksidan så att det stänkte över skyddet.. 

Det vi i princip har bestämt oss för är mattlackat golv.. Blir ju som du säger dummare med skador osv, men får väl helt enkelt ta det och slipa om när barnen är stora.. Misstänker att vi inte skulle sköta ett oljat golv som man borde och det vore ju synd.
    Jätteintressant att läsa om det du skrev med färgvariationer! Tycker detta är jätteroligt och intressant, men svårt när man måste bestämma sig ganska snabbt (eftersom det är försäkringsärende och vi just nu inte har något golv i köket). 

Dock har jag en annan fundering nu, hehe.. Ekgolv  finns ju i väldigt många utföranden, ljusare, mörkare, mer rödaktigt eller brundaskigt osv. Om vi nu har ekmöbler och köksbänk i oljad naturek. Blir det då på något sätt fel att köra på ett golv i en något annan nyans av ek, tex kährs nice som det är en del färgvariationer i och som överlag verkar vara lite ljus i färgen, eller något annat ekgolv som är ljust och mer kvistar i, min man är himla förtjust i när det är mer kvistar i det, och jag kan också tänka mig det.
    Kollar också lite på Kährs Verona som verkar vara lite jämnare och inte lika ljust. Kollar även på en himla massa andra golv, men tycker det känns bra att ta från Kährs med tanke på det du skrev om varifrån man köper det. Hel djungel detta ju hehe! Man tycker ju att så mycket är fint på sitt sätt och det svårt att bestämma sig för vad man verkligen vill ha!

• leonie

Det spelar inte så stor roll att ni väljer ex.vis Kährs Nice lr Verona. Båda golven har en viss variation av färg i sig, men är mjuka i tonerna tsms så du behöver inte vara orolig för att golvet är ljusare än dina ekmöbler. Tänker du över det så var förmodligen även era ekmöbler ljusare när ni köpte dem än idag:) All trä mörknar med tiden, ett golv ändrar färg fort det första halvåret, sen går processen betydligt långsammare. En annan sak du kan tänka på är att, oavsett hur många prover du tar hem, så är det golvet du får hem alltid annorlunda och nyansdifferant mot provet, just precis för att trä är levande material. Jag personligen gillar Nice väldigt mycket av era val, jag gillar variationerna i det, då det är lite livligare, precis som din man:)

Låna hem prov av båda, lägg ut dem på lite olika ställen i huset, titta på dem från olika håll, i dagsljus, kvällsljus, mysljus och lite så. Då får ni en bra uppfattning av vad ni får för golv i slutändan.

Ek passar till alla färger, så var inte rädd för att det inte stämmer mot de färger ni har på övriga möbler och väggar, och det kommer passa bra med era övriga ekmöbler:)

• m0desty

Vi har mattlackad ek från Kährs hemma och valde en tvåstavsvariant till vår öppna planlösning över kök, hall, matplats och tv-hörna. Den har hållit bra i 6-7 år nu med få märken trots en 2,5-åring som stökar runt här.

Jag tror det lönar sig att köpa kvalitet.

• DevilsDaughter

modesty: Det låter ju bra! A tror också det! Får jag fråga vilken ni har om du kommer ihåg vad den heter...

• m0desty

Jag tror att det är Kährs Ek Verona: http://consumer.kahrs.com/sv-SE/Konsument/Produkter/?floor=Ek-Verona&floorId=3465&filter=.ek,.2-stav 

Det har gulnat lite med åren, men det gör ju all ek.

På övervåningen har vi 3-stavs ask: http://consumer.kahrs.com/sv-SE/Konsument/Produkter/?floor=Ask-Kalmar&floorId=3445&filter=.ask,.1-stav,.3-stav och på vinden 1-stavs ask: http://consumer.kahrs.com/sv-SE/Konsument/Produkter/?floor=Ask-Gotland&floorId=3435&filter=.ask,.1-stav,.3-stav

Det finns många fina golv!

• DevilsDaughter

tack för att du delade med dig!! Jättefina golv! Verona har vi funderat länge och väl på, men nu kommit fram till att det är lite för lugnt för oss. Asken ni har på övervåningen är verkligen jättefin! Jag har faktiskt tittat lite på den! Hade vi inte bestämt oss för ek så hade det varit ett alternativ. 

Vi har nästan bestämt oss, vi velar mellan 2 st:
    www.bygghemma.se/inomhus/golv-och-kakel/tragolv/tragolv-kahrs-cosenza-mattlackad-ek-1-stav/p-421931

www.bygghemma.se/inomhus/golv-och-kakel/tragolv/tragolv-kahrs-ek-erve-3-stav/p-449227

Den första är vi mest inne på, är dock lite osäker på det då det verkligen skiljer jättemkt var man kollar! Golvprovet vi har hemma är inte ett dugg likt bilden på hemsidan och på kährs sida finns den inte ens med. Vill ha det som det på hemsidan, men så svårt att veta hur det blir irl...

Svar på tråden Hjälp med golvval uppskattas