Ingen orsak Devils Daughter, som sagt, jag lever och jobbar med detta dagligen och tycker det är det roligaste som finns:)
Och som svar på din fråga, det är inte alls ovanligt att man lägger in 3-stav i större rum, lr över hela ytan på en ex.vis öppen planlösning, då det idag är väldigt populärt med samma golv överallt, undantag kan göras i hall och kök, där man istället väljer klinkers, dels för att det är sååå tåligt och tål fukt väldigt bra till skillnad mot ett trägolv. Ett golvs svaga punkter är alltid dess skarvar, och en god idé kan vara att investera i baljor att lägga under diskmaskin, frys och kyl, de samlar upp ev vattenläckage och låter vattnet rinna fram, så man "ser" att något är fel.
3-stav är det absolut vanligaste Svensson lägger in när han lägger in trägolv, och många gånger är det helt klart en kostnadsfråga, 3-stav för ca 390kr/m2 kontra plank för runt 900kr/m2 blir stor skillnad i peng om det rör sig om säg, ca 50-60 m2, räknar man på 50 m2 blir ju kostnaden 19500kr kontra 45000kr, sen kan man även hitta billigare parkettgolv, och då kanske man funderar varför prisskillnaden är som den är....
Jag brukar rekommendera ett trägolv som är omslipningsbart, runt 13-14 mm tjockt, då kan man med tiden fräscha upp golvet, tex när barnen växt upp och det inte blir samma slitage som när de är små. Sen rekommenderar jag även att inte ta det billigaste ni hittar, lr okänt fabrikat, de kan se och kännss likadant, men oftast så kan stavarna med tiden lossa lr det blir sprickor som uppkommer i träet, och det beror på att om parketten ex.vis då är tillverkad i säg Spanien, så är inte träet utsatt för samma slags varma/kalla/torra klimat som här uppe i Norden, och även limproceduren och ingredienserna kan vara olika och inte vara lika klimattåliga som här med stora temperatursvängningar runt året.
Köper du "riktigt" fabrikat, så har du även garantier, för ex.vis stavsläpp, missfärgning och annat, om det inte är så att olyckan är "självgjord".
Sen ska man kanske fundera på om man vill ha lackat lr oljat golv, ett golv som är lackat från en fabrikant är UV-lackat och härdat och således väldigt hård mot vad man kan åstadkomma själv. Tål relativt mycket, oxh finns idag både som halvmatt och matt, som ska se mer ut som ett oljat golv.
Oljat golv är, konstigt nog, tåligare än lackat, men det kräver betydligt mer underhåll, därför brukar de flesta välja ett lackat, av bekvämlighetsskäl. Men ett oljat golv som sköts ordentligt blir med tiden väldigt hårt och vackert, betydligt vackrare än ett lackat, tycker jag.
Ett lackat golv, kan man slipa ner igen, och lacka om, slipar man bort all lack kan man även då välja att sen olja in golvet.
Ett oljat golv kan man däremot aldrig lacka, så ett oljat golv måste under hela sin livstid vara just oljat, men båda golven kan man slipa och färga in i andra nyanser, om man vill.
Antar att ni är rätt unga, mellan 20-45, och det innebär väl kanske att ni har lite "stramare" och mer enhetlig inredning än ex.vis många av våra föräldrar, och kanske inte fullt då mycket på väggar och hellre nån stor matta som samlingspunkt än massa små och prylar lite mer överallt. Och jag tycker, smak är alltid personlig, kom ihåg det, och det är NI som ska trivas med erat hus, inte inredningstidningar, grannar lr förståsigpåare, som typ jag;), men, har man mer den stilen, så är ett livligare golv alltid att föredra, det ger liv och karaktär mot en i övrigt stramare stil. Jag har även lagt in ett livligare golv hos mina föräldrar, som är 70+ och de älskar sitt golv, så var inte rädd för det, om det är det du gillar, det kommer att bli bra.
Tidigare, säg 50-60 tal, så var det "fint" med "döda" golv, träet skulle ha så lite kvist och färgvariation som möjligt, fast å andra sidan så lades det i fyrkanter och gav karaktär på det viset istället, idag tycker många det är tråkiga golv, och vill hellre ha lite liv, så många vill byta lr väljer att färga in det.
Väljer man plank, så blir det per automatik ett lugnt, och mer "stiligt" golv, ser dyrare och exklusivare ut, passar bra till ex.vis modern new england stil, där plank och skeppsgolv är en del av stilen.
Som svar på din fråga om att blanda 2-stav/3-stav beroende på rum.... Jag skulle isf hellre välja samma i alls rum, konsekvent, OM jag inte väljer att byta träslag, ex.vis lägga in valnöt, som då är väldigt mycket mer färg och mörkare än eken, då spelar det mindre roll, för det är så självklart att man har brutit färgkodad, men samma lr liknade träslag/färg, så skulle jag köra på samma stavsortiment.
Hoppas du blev något klokare, annars fråga på, :)