• Anonym (Vem har rätt)

T-centralen heter väl torgcentralen??

Jag och min flickvän hade just ett idiotiskt "gräl". Hon kallade mig dum i huvudet, så jävla onödigt. Dessutom har jag väl rätt.

Av någon anledning diskuterade vi varför t-centralen i sthlm heter t-centralen och jag sa att det står för torg-centralen så klart. Det är ju den delen av centralen som ligger vid torget.

Då säger min tjej att jag är korkad och att det står för tub-centralen. Vadå tub??

Till saken hör att jag inte bott i Sthlm så länge och att min tjej är uppvuxen här. Känns ändå som att jag måste ha rätt.

• Svar på tråden T-centralen heter väl torgcentralen??
  • puss

tårt-centralen betyder det, efter det gamla bageriet.

cuz i´m a wild wild bitch.
  • DJkillen
    puss skrev 2015-02-07 16:27:21 följande:

tårt-centralen betyder det, efter det gamla bageriet.

Källa?
  • Anonym (Tyra)

Jag har alltid trott att det står för tunnelbane centralen.

• Anonym (T)

Jag har alltid fått höra att de står för tåg centralen vilket känns mest logiskt enligt mig. Men onödigt med så hårda ord i vilket fall som

• puss
    DJkillen skrev 2015-02-07 16:28:58 följande:
    Källa?
    okej ska leta, annars är det bara "allmän kännedom" liksom. vet inte om det finns på print nånstans varför det heter så.
    cuz i´m a wild wild bitch.
  • Anonym (tårta)
    Anonym (T) skrev 2015-02-07 16:30:24 följande:

Jag har alltid fått höra att de står för tåg centralen vilket känns mest logiskt enligt mig. Men onödigt med så hårda ord i vilket fall som

nej, tårt-centralen.
  • isabellab

Den första tiden bar stationen namnet Centralen, men redan den 27 januari 1958 kompletterades namnet med ett "T" (för Tunnelbana) för att undvika sammanblandning med centralstationen.

• Anonym (Leif)
    DJkillen skrev 2015-02-07 16:28:58 följande:
    Källa?
    Japp tårtcentralen är det!
  • Moi001

T står för Tunnelbana. Tidigare hette den bara Centralen. Men för att undvika förväxling med centralstationen så lades ett T till.

Svar på tråden T-centralen heter väl torgcentralen??