• sobj

Förlossningsfotograf

Väntar första barnet och känner att det vore så fint att dokumentera förlossningen i bilder! Det måste ju ändå vara ett av livets största, om inte det största, ögonblick. Inte så att jag vill bli fotad upp i mig, men dokumentera kärleken, känslan och allt som hör till. Ni som tvekar har ni googlat bilder? Finns så fina, starka bilder. Inspireras mycket av bilder från tex pinterest.

Men nu till min fråga - någon som har erfarenhet av en fotograf under förlossningen? Berätta! Kanske någon som kan tipsa om en fotograf i Malmötrakten?

• Svar på tråden Förlossningsfotograf
  • Batmamba

Jag har inte haft någon förlossningsfotograf men fött två barn.

Jag tror absolut att det kan bli jättebra, men vill råda dig att tänka på några saker (fast det kanske du redan gjort!).

En förlossning kan ta över två dygn. Det blir nog dyrt att köpa in en fotograf under hela tiden.

En förlossning startar utan förvarning och kan vara över på ett par timmar. Fotografen måste stå stand by och vänta på er förlossning och kunna komma med kort varsel.

Vill du ha en främling med dig under många, långa timmar? Det kan iofs bli trevligare med lite mer sällskap.

Om något dåligt händer: Vill du dela det med en främling (som inte är sjukhuspersonal)?

Kolla att du får ta in fler än föräldrarna i förlossningsrummet. Ibland är de kinkiga med det.

Om allt det där funkar och känns bra tror jag att ni kan få fina minnen!

• Batmamba

Och lycka till med bebisen!

• Venne

Har väldigt svårt att tänka mig att min förlossning skulle ha varit vacker i bild. Starka känslor absolut, men mest av smärta. Sen därtill kommer svett, avföring, blod, fula sjukhuskällor, illamående, fostervatten, svullet ansikte etc. Jag har bilder där jag tom ser för jävlig ut dagen efter. Så vad jag vill säga är, gör det absolut om du vill! Men ha i åtanke att verkligheten inte alltid ser ut som photoshoppade bilder på nätet.

• sobj
    Batmamba skrev 2015-02-07 18:10:55 följande:

Jag har inte haft någon förlossningsfotograf men fött två barn.

Jag tror absolut att det kan bli jättebra, men vill råda dig att tänka på några saker (fast det kanske du redan gjort!).

En förlossning kan ta över två dygn. Det blir nog dyrt att köpa in en fotograf under hela tiden.

En förlossning startar utan förvarning och kan vara över på ett par timmar. Fotografen måste stå stand by och vänta på er förlossning och kunna komma med kort varsel.

Vill du ha en främling med dig under många, långa timmar? Det kan iofs bli trevligare med lite mer sällskap.

Om något dåligt händer: Vill du dela det med en främling (som inte är sjukhuspersonal)?

Kolla att du får ta in fler än föräldrarna i förlossningsrummet. Ibland är de kinkiga med det.

Om allt det där funkar och känns bra tror jag att ni kan få fina minnen!

Tack för konstruktiva tankar! Jag har inte 100% bestämt om jag vill än, men överväger lite för och emot. Har tänkt på det mesta du sa, men är osäker på om jag vill ha en total främling eller någon jag känner. Har några fotografer i min omgivning.. får väga lite till innan jag bestämmer mig. (:
  • sobj
    Venne skrev 2015-02-07 19:07:22 följande:

Har väldigt svårt att tänka mig att min förlossning skulle ha varit vacker i bild. Starka känslor absolut, men mest av smärta. Sen därtill kommer svett, avföring, blod, fula sjukhuskällor, illamående, fostervatten, svullet ansikte etc. Jag har bilder där jag tom ser för jävlig ut dagen efter. Så vad jag vill säga är, gör det absolut om du vill! Men ha i åtanke att verkligheten inte alltid ser ut som photoshoppade bilder på nätet.

Förstår hur du tänker, men jag tror att jag (för min egen del) måste utgå från att det ska bli en stark och trevlig stund att minnas. Allt som hör till gör ju just det - hör till. Det är ju en del av upplevelsen. Jag vill gå in i det här med en positiv inställning, oavsett om jag väljer att ha med en fotograf eller inte, och jag tror att det är det viktigaste.
  • Lavish

Personlig reflektion är att det hade varit helt fruktansvärt.

Förlossningen var en hemsk upplevelse, som jag mår dåligt av i efterhand. Om jag dessutom hade lagt ut en massa pengar på att någon skulle föreviga detta "fantastiska" tillfälle hade det ökat den redan jobbiga pressen som fanns i den situationen, på att jag verkligen skulle uppleva det som fantastiskt och fint. Dessutom skulle det vara en mardröm med en främmande (stackars) person som hade betalt för att försöka få till "fina" bilder av detta kaos av att må skit och spruta blod med mera. 

Nu hoppas jag givetvis att du får en bättre förlossning än mig, och uppenbarligen har du andra känslor än mig kring att ha främlingar som ska fota dig när du har ont och mår dåligt (för det är nog orealistiskt att förvänta dig att du inte ska ha det minsta ont eller må det minsta dåligt under förlossningen). Men om det är första barnet har du ingen aning om hur detta blir.

Jag skulle istället rekommendera att du bokar fotograf till BB eller så, som kan komma efter att barnet förhoppningsvis är lyckligt och friskt ute och fota er tillsammans någon av de första dagarna och även i sjukhusmiljön, som ett minne av barnets tillkomst. Om du vill få en helhet kan du ju också ta några foton som höggravid precis innan det är dags. 

• Batmamba
    Lavish skrev 2015-02-09 09:57:14 följande:

Personlig reflektion är att det hade varit helt fruktansvärt.

Förlossningen var en hemsk upplevelse, som jag mår dåligt av i efterhand. Om jag dessutom hade lagt ut en massa pengar på att någon skulle föreviga detta "fantastiska" tillfälle hade det ökat den redan jobbiga pressen som fanns i den situationen, på att jag verkligen skulle uppleva det som fantastiskt och fint. Dessutom skulle det vara en mardröm med en främmande (stackars) person som hade betalt för att försöka få till "fina" bilder av detta kaos av att må skit och spruta blod med mera. 

Nu hoppas jag givetvis att du får en bättre förlossning än mig, och uppenbarligen har du andra känslor än mig kring att ha främlingar som ska fota dig när du har ont och mår dåligt (för det är nog orealistiskt att förvänta dig att du inte ska ha det minsta ont eller må det minsta dåligt under förlossningen). Men om det är första barnet har du ingen aning om hur detta blir.

Jag skulle istället rekommendera att du bokar fotograf till BB eller så, som kan komma efter att barnet förhoppningsvis är lyckligt och friskt ute och fota er tillsammans någon av de första dagarna och även i sjukhusmiljön, som ett minne av barnets tillkomst. Om du vill få en helhet kan du ju också ta några foton som höggravid precis innan det är dags. 

Jag instämmer! Det låter som en väldigt bra idé!
  • sobj
    mortilltre skrev 2015-02-15 06:53:42 följande:

Då måste jag tipsa dej om min syster Stina som även är utbildad doula. Hon har fotat förlossning tidigare och är riktigt duktig! www.stinalee.se

Har försökt nå henne två ggr.. Utan resultat :(
  • sobj
    mortilltre skrev 2015-02-20 07:45:14 följande:

Om du vill kan jag prata med henne.

Du får gärna kolla med henne! Har Mailat henne. (:
  • sobj
    mortilltre skrev 2015-02-23 09:22:49 följande:

Ska ringa henne sen! Ett annat alternativ kan vara att du hör av dej till någon av mina doulakollegor neråt landet. Kolla in; www.doula.nu

Tack för hjälpen! Ska kolla där med (:
Svar på tråden Förlossningsfotograf