• Millan1989

Påskyndning av intervju och beslut - Migrationsverket 'Flytta till någon i Sverige'.

Hej! Jag och min pojkvän från Serbien skickade in en ansökan i september 2014 om att han skulle få tillstånd att få hos mig i Sverige. Det har gått nästan 5 månader. Jag undrar ifall någon vet hur man skulle kunna påskynda proceduren. Vi båda tycker det är jättejobbigt med ett långdistansförhållande. Skulle man kunna gifta sig, dvs. att han kommer hit och att det kanske påskynda proceduren? Hjärtligt tacksam för råd och svar!

• Svar på tråden Påskyndning av intervju och beslut - Migrationsverket 'Flytta till någon i Sverige'.
  • zemer

Det finns ingenting som kan påskynda det. Eller jo, om du är gravid så kan dom försöka se till att han är här innan förlossningen eller om ni redan har barn så kan man ansöka om förtur. Annars får man snällt vänta. Men min erfarenhet är att det hjälper lite att "tjata", ringa ofta och höra hur det går. Just nu är väntetiderna sjukt långa för alla ärenden som inte gäller asyl (fara för livet i hemlandet typ) sjukt långa. Över 10 månader bara för att ansöka om medborgarskap.

När vi ansökte så va vänte tiden ca 5 månader men tog ändå nästan 1 år innan allt var klart.

Svar på tråden Påskyndning av intervju och beslut - Migrationsverket 'Flytta till någon i Sverige'.