• Anonym (orolig)

hittat en knöl i ryggslutet / rumpan

Alltså det här är ju så pinsamt. Men , jag har för längesen (6månader) hittat en knöl i början på "springan" ner mot stjärten. I början gjorde den inte ont. Men efter ett tag gjorde det ont och ömmade när jag tex gjorde sit ups på gymmet. sen vart der bara värre och värre Och den växte även. jag tog mod till mig att ringa 1177 och de rådde mig att kontakta vårdcentralen. Det ska man alltid göra när något växer eller förändras. Men detta va en fredagkväll och på natten vaknar jag och den har spruckit lite. Så det kommer ut var. Tillslut försvann den och jag trodde mitt problem va över. Men nej. Nu på kort tid har den kommit tillbaka men nu ondare och ömmare. Och samma sak nu. Den gick sönder inatt och ut kom både var och blod. Tänk er en jättefinne . En böld liksom. De fortsätter att komma lite var och blod nu under morgonen. De är ju ganska typiskt att det ska hända på helger när min vårdcentral inte är öppen. Vad ska jag göra ? Vet någon vad det är ? Har någon vart med om samma ? Usch det är så skämmigt. Så snälla inge kommentarer om att det är äckligt osv. Jag tycker redan de själv och såna kommentarer hjälper mig inte i min situation .

• Svar på tråden hittat en knöl i ryggslutet / rumpan
  • Anonym (Ajajaj)

Pilodinalcysta, ofarligt men vansinigt smärtsamt och det kan krävas operation för att bli av med den! Kontakta vårdcentralen på måndag eller akuten om det blir outhärdligt!

• Anonym (Ajajaj)

Stavade fel pilonidalcysta ska de va!

• Anonym (m)

Jag fick samma, de är typ en böld eller vad de heter med finare ord, ta asolsprit eller annat mot tuss mot under helgen och besök vc på  måndag, inge konstigt för dem. Dem opererade en på mig på samma ställe som du men de har kommit och gått efter operation ej lika innan som när de var som värst men ändå. den som självläkte innan har de inte kommit några problem med. Men skulle ändå rekomendera dig att gå till vc på måndag.

• Anonym (orolig)
    Anonym (m) skrev 2015-02-08 10:36:34 följande:

Jag fick samma, de är typ en böld eller vad de heter med finare ord, ta asolsprit eller annat mot tuss mot under helgen och besök vc på  måndag, inge konstigt för dem. Dem opererade en på mig på samma ställe som du men de har kommit och gått efter operation ej lika innan som när de var som värst men ändå. den som självläkte innan har de inte kommit några problem med. Men skulle ändå rekomendera dig att gå till vc på måndag.

Opererade dom under lokalbedövning på plats eller fick du åka till sjukhus ? Vad har du gjort när det har kommit tillbaka ?

Va du tvungen att va sjukskriven efter ?

Tusen frågor förlåt .
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Ajajaj) skrev 2015-02-08 10:36:31 följande:

Stavade fel pilonidalcysta ska de va!

Tack ska söka på de !
  • nuharjagbytt

Finns det någon jourcentral kopplad till din vårdcentral? Det är bättre att att gå till en sån en till akuten om det inte riktigt är akut.

• Anonym (orolig)
    nuharjagbytt skrev 2015-02-08 10:53:52 följande:

Finns det någon jourcentral kopplad till din vårdcentral? Det är bättre att att gå till en sån en till akuten om det inte riktigt är akut.

Jag vet faktiskt inte om de finns . Är så sällan jag har ringt dit. får prova :)
  • Anonym (m)
    Anonym (orolig) skrev 2015-02-08 10:39:57 följande:
    Opererade dom under lokalbedövning på plats eller fick du åka till sjukhus ? Vad har du gjort när det har kommit tillbaka ?

Va du tvungen att va sjukskriven efter ?

Tusen frågor förlåt .
    Dem operade på sjukhuset så blev där en natt, typ edabedövning var de och blev sent på dagen så därför övernattning. nej ej sjukskriven. jag har struntat i den när den kom tilbaka för de gör ej lika ont och sen försvinner den och kan komma tillbaka och försvinna igen. Inte lika mycket men så man känner av lite. 

Ingen fara.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (m) skrev 2015-02-09 09:31:55 följande:

Dem operade på sjukhuset så blev där en natt, typ edabedövning var de och blev sent på dagen så därför övernattning. nej ej sjukskriven. jag har struntat i den när den kom tilbaka för de gör ej lika ont och sen försvinner den och kan komma tillbaka och försvinna igen. Inte lika mycket men så man känner av lite. 

Ingen fara.

Tack snälla för svaren . ska prata med vårdcentralen
Svar på tråden hittat en knöl i ryggslutet / rumpan