• Anonym (TS)

Vegetarian som behöver gå ner i vikt, hjälp!?

Hej!

Jag är en tjej på 23 som verkligen behöver gå ned i vikt. Är 170 cm lång och väger idag 93 kg.

Jag äter vegetariskt och försöker undvika pasta och snabba kolhydrater. Har förstått att jag äter för ensidigt och förmodligen för stora portioner + att jag småäter... Därför skulle jag nu vilja se era dagar med vad ni äter :) från vegetarianer alltså.

Hoppas jag kan få lite hjälp för nu jävlar är jag trött på mina kilon! Gärna tips på recept utan snabba kolhydrater också. Mår som bäst när jag äter färre kolhydrater...

• Svar på tråden Vegetarian som behöver gå ner i vikt, hjälp!?
  • Anonym (Smal och frisk)

Till frukost havregröt med kruskakli och linfrön, ett glas mjölk och kaffe.
    Förmiddag, ett eller två äpplen.
    Lunch, ofta något lagat på diverse bönor eller linser, sallad/broccoli och en knäckis med bara smör och paprika.
    Eftermiddag, ett äpple
    Kväll, liknande som lunch.

Mycket, mycket bönor och linser!

Sedan på kvällen promenerar jag ca 3-6 km, varje kväll och på helgerna mer.

• Anonym (TS)
    Anonym (Smal och frisk) skrev 2015-02-08 15:18:32 följande:

Till frukost havregröt med kruskakli och linfrön, ett glas mjölk och kaffe.

Förmiddag, ett eller två äpplen.

Lunch, ofta något lagat på diverse bönor eller linser, sallad/broccoli och en knäckis med bara smör och paprika.

Eftermiddag, ett äpple

Kväll, liknande som lunch.

Mycket, mycket bönor och linser!

Sedan på kvällen promenerar jag ca 3-6 km, varje kväll och på helgerna mer.

Tack för tips! Har hört att bovetegröt är bra också?

Problemet med mig är att jag vissa dagar äter den mängd du äter och sen vissa dagar ballar jag ur totalt och äter massa skit och framförallt mycket :(
    Anonym (TS) skrev 2015-02-08 15:41:19 följande:
    Tack för tips! Har hört att bovetegröt är bra också?

Problemet med mig är att jag vissa dagar äter den mängd du äter och sen vissa dagar ballar jag ur totalt och äter massa skit och framförallt mycket :(
    Ja bovete är också bra.
    Jag är inte helt och hållet veg så ibland slinker det ner lite lax och räkor. Rött kött däremot har jag inte ätit på många år.

Försök dra ner på portionerna, lite i taget.
    Ät på mindre tallrikar så lurar du ögat.
    Själv äter jag numera på assiett, eller i små dessertskålar.
    Man vänjer sig fort.

Dina frosserianfall har jag svårt att ge tips om då jag saknar den erfarenheten... vad frossar du för "skit"?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Smal och frisk) skrev 2015-02-08 16:01:22 följande:

Ja bovete är också bra.

Jag är inte helt och hållet veg så ibland slinker det ner lite lax och räkor. Rött kött däremot har jag inte ätit på många år.

Försök dra ner på portionerna, lite i taget.

Ät på mindre tallrikar så lurar du ögat.

Själv äter jag numera på assiett, eller i små dessertskålar.

Man vänjer sig fort.

Dina frosserianfall har jag svårt att ge tips om då jag saknar den erfarenheten... vad frossar du för "skit"?

Små tallrikar var en bra idé. Måste hålla mig från att småäta bara... Mest är det kvällsmål som jag slinker dit på eftersom att jag dels äter för lite på dagen och dels blir så sötsugen på kvällen. Men brukar äta turkisk yoghurt då men det blir ändå för mkt kalorier tror jag.

När jag frossar äter jag oftast godis, pasta med smör/ost, choklad eller chips :( äcklig och dålig mat som jag annars rynkar näsan åt...
    Anonym (TS) skrev 2015-02-08 16:45:37 följande:
    Små tallrikar var en bra idé. Måste hålla mig från att småäta bara... Mest är det kvällsmål som jag slinker dit på eftersom att jag dels äter för lite på dagen och dels blir så sötsugen på kvällen. Men brukar äta turkisk yoghurt då men det blir ändå för mkt kalorier tror jag.

När jag frossar äter jag oftast godis, pasta med smör/ost, choklad eller chips :( äcklig och dålig mat som jag annars rynkar näsan åt...
    Ät rejäl frukost och ordentlig lunch så står du dig bättre.
    Jag kokar gröt på 1 dl gryn, det håller jag mig mätt på och magen mår jättebra.

Skippa vitt bröd, jag äter bara mjukt bröd på helger. Grovt bröd alltså.
    Skippa osten, den innehåller way to många kalorier!

Angående kvällen, en mjuk och len linssoppa är ett bra alternativ som ger mättnadskänsla fort.

Frossar du ofta?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Smal och frisk) skrev 2015-02-08 16:52:08 följande:

Angående kvällen, en mjuk och len linssoppa är ett bra alternativ som ger mättnadskänsla fort.

Frossar du ofta?

Äter inget bröd alls i min vardagliga kost... Mitt problem är nog att jag äter för stora portioner och att jag vissa dagar gör snedsteg men då vet jag ju också att det är skitmat men kan ändå inte hejda mig...

Men imorgon ska jag koka gröt på bovete och sen äta som du rekommenderade. Tack för tips! Mitt största problem blir nog att lyckas hålla mig de dagar jag blir så sugen :(
  • Anonym (TS)
    Anonym (Smal och frisk) skrev 2015-02-08 16:52:08 följande:

Frossar du ofta?

Glömde svara på om jag frossar ofta, det är så himla olika i olika perioder... Ska nog försöka kartlägga exakt hur ofta det blir och försöka se sammanhang.

Sen rör jag på mig alldeles för lite också. Har problem med sköldkörteln så misstänker att jag måste ligga lite lägre än många andra med kaloriintaget för att gå ner i vikt.
  • Pescetarian

Torsk, broccoli, spenat och en hel del träning.

Svar på tråden Vegetarian som behöver gå ner i vikt, hjälp!?