• Dandelion90

Hur vet man om mjölken räcker?

Har en son på 6,5 månad som helammats tills då gan var 4 månader. Då fick han 1 portion gröt på inrådan av BVC, att han skulle sova bättre på natten vilken han såklart inte gjorde. Fortsatte ändå med gröten och lite fruktpure till den. Han har hela sin tid varit ganska missnöjd bebis men vissa dagar värre än andra. Jag har alltid trott att det kanske är magen som krånglar och att det tillslut går över, men det har det inte gjort än.

För nån vecka sedan tog jag bort grötmålet när han var som mest missnöjd och gnällde hela dagar, då började han bajsa varje dag och var nöjd och glad. Men missnöjdheten kom tillbaka även då jag helamma så BVC sa att nu behöver han mycket mer mat, bröstmjöl räcker inte längre, han gick upp mycket mindre i vikt än tidigare. Så då skulle vi börja ge gröt och mat och allt på samma gång. Hon tyckte vi skulle ge välling istället för ersättning osv.

Räcker alltså inte min mjölk längre? Sinade den när jag började ge gröt? Eller kan han ha nå magåroblem som gör honom så missnöjd?

Jag känner inte att BVC har varit så stöttande i amningen och jag känner mig så stressad att få honom att äta mer mat osv. Ersättning tar han inte heller.

• Svar på tråden Hur vet man om mjölken räcker?
  • Natulcien
    Dandelion90 skrev 2015-02-08 15:14:35 följande:

Har en son på 6,5 månad som helammats tills då gan var 4 månader. Då fick han 1 portion gröt på inrådan av BVC, att han skulle sova bättre på natten vilken han såklart inte gjorde. Fortsatte ändå med gröten och lite fruktpure till den. Han har hela sin tid varit ganska missnöjd bebis men vissa dagar värre än andra. Jag har alltid trott att det kanske är magen som krånglar och att det tillslut går över, men det har det inte gjort än.

För nån vecka sedan tog jag bort grötmålet när han var som mest missnöjd och gnällde hela dagar, då började han bajsa varje dag och var nöjd och glad. Men missnöjdheten kom tillbaka även då jag helamma så BVC sa att nu behöver han mycket mer mat, bröstmjöl räcker inte längre, han gick upp mycket mindre i vikt än tidigare. Så då skulle vi börja ge gröt och mat och allt på samma gång. Hon tyckte vi skulle ge välling istället för ersättning osv.

Räcker alltså inte min mjölk längre? Sinade den när jag började ge gröt? Eller kan han ha nå magåroblem som gör honom så missnöjd?

Jag känner inte att BVC har varit så stöttande i amningen och jag känner mig så stressad att få honom att äta mer mat osv. Ersättning tar han inte heller.

Men vilka konstiga råd!
    Att ge en hel portion gröt redan vid 4 månader låter ju väldigt märkligt. En bebis klarar sig bra på (och rekommenderas dessutom) att helammas i 6 månader.

Och att plötsligt proppa i honom både gröt, mat och välling på en och samma gång låter ju som att be om problem. Det rekommenderas att man tar det väldigt lugnt när man introducerar fast föda.

Och välling innehåller ju dessutom mycket mindre näring än bröstmjölk och ersättning. Det låter som om er BVC-sköterska missade kursen om bebisars kost?

Vår son planade också lite i vikt i den åldern. Det betyder ju inte att bröstmjölken inte räcker till. Så länge han inte går ner i vikt eller stannar av, så är det ju lugnt.

Jag skulle lugnt fortsätta att amma och sakta introducera gröt och burkmat. Det är ju vid 6 månader man brukar börja med smakportioner, och hela mål behöver de ju inte äta förrän bortåt 8-10 månader, eller t.o.m. 12 månader i vissa fall.
  • Anonym (mamma)

Av vår bvc-ssk fick vi rådet att börja prova lite gröt vid ca fyra månader för att börja med gluten under amningsskydd... och att prova på att smaka lite mat.

Är han missnöjd är det ju något som inte riktigt stämmer men ni ser ju bäst vad som funkar eller inte och för det mesta är det ju bäst att prova en sak i taget för att se vad som funkar och inte, inte att ta allt möjligt på en gång. En variant för att se hur mycket han får i sig vid amning är ju att väga honom före och efter.

Att plana ut på kurvan är ju sin sak men det är ju inte så att han går ner i vikt om jag förstår dig rätt.

• Anonym (S)
    Dandelion90 skrev 2015-02-08 15:14:35 följande:

Det rekommenderas att barn helammas fram till 6 månaders ålder och delammas fram till cirka 1,5 år.

Om amningen inte fungerar på grund av t.ex att mjölken i brösten har sinat hos mamman kan barnet sakta introduceras i fast föda,välling samt ersättning.
  • Dandelion90

Precis, han har inte gått ner i vikt. BVC sa först att det var normalt att de planar i vilt vid den här åldern men sen när jag sa att han är missnöjd och jag är rädd att han är förstoppad eller nå då tyckte hon att han planar ut i vikt för han behöver mer mat än bröstmjölk. Lät som om hon tyckte att amning inte längre är för mat (efter 6 månader).

Vet bara inte om det är så att han är allergisk mot något eller om han faktiskt är hungrig när han är så missnöjd. För det har han varit länge.

• JazzKermit

Vid halvåret har båda våra varit missnöjda, mest beroende på att de vill så mycket då! :D Vill sitta, vill krypa, vill upptäcka saker men kan inte göra allt det än kanske. Att BVC inte tycker att man ska amma länge är ju inget nytt under solen. Själv ammar jag fortfarande (13 mån) eftersom Lillan fram till några månader sen helt enkelt tyckt att allt utom bröstmjölk är äckligt! Rund och go på bara amning, det är en myt att inte det är tillräckligt! Gör det som funkar bäst för er, det är bra att introducera gluten under amningen men låt det inte bli för mycket, ny forskning visar att för mycket gluten på små barn under året kan vara skälet till att vi har så stor andel glutenintoleranta här. Har du provat att bära i sjal eller sele? Det kan hjälpa på missnöjda små!

• mammalovis

Om jag vore du hade jag fört dagbok över amningar, sovtider, matintag och bajsningar och även antecknat när han är missnöjd. Är han missnöjd efter amning eller först när han är trött? Bajsar han som innan eller är det väldigt kompakt?

Vår dotter tros ha förstoppningsdiarré efter att de röntgade henne vid dryga året. Då hade vi att det rann ur blöjan och ofta kunde i princip hälla ur blöjan.

Ett av felen vi gjorde var att ge banan, morötter och majs som är sött, men väldigt stoppande. I princip alla barnmatsburkar innehåller morötter. Nu kämpar vi för att få en normalitet, men det är svårt att få i ett nej-sägande barn tillräckligt med vätska, frukt, grönsaker och fibrer, så det svänger från jättelöst, till krämigt till dagar utan bajs. Inga allergier är konstaterade.

• Natulcien
    mammalovis skrev 2015-02-08 18:25:37 följande:

Ett av felen vi gjorde var att ge banan, morötter och majs som är sött, men väldigt stoppande. I princip alla barnmatsburkar innehåller morötter.

Så gjorde vi också när vi började med smakportioner; morotspuré. Stackars sonen blev förstoppad med en gång. Men jag återgick till helamning igen då, nån vecka, tills avföringen blev normal. Sen började vi om med potatis och broccoli. Gick bättre.
  • Dandelion90
    JazzKermit skrev 2015-02-08 17:01:46 följande:

Vid halvåret har båda våra varit missnöjda, mest beroende på att de vill så mycket då! :D Vill sitta, vill krypa, vill upptäcka saker men kan inte göra allt det än kanske. Att BVC inte tycker att man ska amma länge är ju inget nytt under solen. Själv ammar jag fortfarande (13 mån) eftersom Lillan fram till några månader sen helt enkelt tyckt att allt utom bröstmjölk är äckligt! Rund och go på bara amning, det är en myt att inte det är tillräckligt! Gör det som funkar bäst för er, det är bra att introducera gluten under amningen men låt det inte bli för mycket, ny forskning visar att för mycket gluten på små barn under året kan vara skälet till att vi har så stor andel glutenintoleranta här. Har du provat att bära i sjal eller sele? Det kan hjälpa på missnöjda små!

Gluten ger jag lite varje dag. Jo, fast han verkar ibland också spänna sig jättemycket när han är missnöjd, är det bara så de gör ibland eller? Jag har väl hakat upp mig på att det är magen. :/

Borde jag amma efter varje smakis eller innan? Vill verkligen inte att mjölken ska sina. BVC tyckte ju såklart att jag inte ska ge bröstet när jag ger mat för då vill han inte ha maten, men jag tänker ju inte svälta min bebis.

Jag bär mycket i ergo sele, men funderar på att skaffa sjal. När han är missnöjd så blir han inte nå mycket gladare av att jag ska hålla på och ta på sele och sätta han i den.
  • Dandelion90
    mammalovis skrev 2015-02-08 18:25:37 följande:

Om jag vore du hade jag fört dagbok över amningar, sovtider, matintag och bajsningar och även antecknat när han är missnöjd. Är han missnöjd efter amning eller först när han är trött? Bajsar han som innan eller är det väldigt kompakt?

Vår dotter tros ha förstoppningsdiarré efter att de röntgade henne vid dryga året. Då hade vi att det rann ur blöjan och ofta kunde i princip hälla ur blöjan.

Ett av felen vi gjorde var att ge banan, morötter och majs som är sött, men väldigt stoppande. I princip alla barnmatsburkar innehåller morötter. Nu kämpar vi för att få en normalitet, men det är svårt att få i ett nej-sägande barn tillräckligt med vätska, frukt, grönsaker och fibrer, så det svänger från jättelöst, till krämigt till dagar utan bajs. Inga allergier är konstaterade.

Har försökt att inte ge något stoppande. Visste dock inte att alla barnmatsburkar inhöll morot. :/ ska börja läsa innehållsförteckningen noga.

Men grejen är också att han verkar haft svårt med bajset även vid helamning. De sägs ju att de inte blir förstoppande då men jag förstår inte varför han då alltid är som nöjdast dagen han bajsat. Oftast kommer de fär lite rinnigt en dag och någon dag efter kommer det ett vanligt lass. Men han verkar ledsen när han bajsar.

Ska föra dagbok på det! Tack för tipset! Dock lär jag ändå inte få hjälp av BVC.
  • mammalovis

Har du provat att känna på magen, framför allt på barnets vänstra sida längst ner (nedanför naveln)? Det är där de blir spända om de är förstoppade har jag fattat det som. Vi har kört en del magmassage de dagar hon varit grinig och gör ibland så fortfarande när vi känner att hon inte bajsar på mer än ett dygn och verkar besvärad. Ibland har vi tagit försiktigt med febertermometern i rumpan då det stimulerar bajsreflexen. Fundera även på hur ofta bajseriet var innan ni började med gröt/puréer och om det har ändrats.

Sedan är det ju viktigt med extra matfett, typ olja när man börjar med fast föda för att smörja tarmarna. Katrinplommon gavs till en kompis bebis redan innan 4 månader då hon blev så förstoppad av ersättningen, på inrådan av bvc. En del kör ju med messmör. Likaså är kiwi, ananas, persika, vindruvor lösande.

Om du för bok kan du också se om det är något i din kost som påverkar. Det finns ju många ingredienser som är gasbildande och obehagliga för en liten mage. Jag vet att jag tog bort löken helt då första var grinig.

Hon ammades med 3-1 timmas mellanrum hela natten under första året och vaknar fortfarande en del på nätterna vid 4 års ålder. Lillasyster sover hela nätter bara hon är frisk och gjort så en stor del av bebistiden. Det är lillasyster som har problem med magen. Jag samsov med första, andra vandes tidigare med egen lift.

• mammalovis

Du kan inte fråga en annan bvc-sköterska? Det gjorde jag ofta, då den vi hade ställde motfrågan: Vad tror du själv ... Jag ville ha hennes expertkunskap, inte rådbråka mig själv ännu mer.

• Anonym (hm)

Det är ju förfärligt att så många BVC:sköterskor är så illa uppdagade. Tycker jag läser det överallt på FL och gjort i flera år.

• Dandelion90

Tror jag får ta om ringa någon annan BVC.

Tycker mjölken bara blir mindre och mindre och det är inte alls det jag ville. Skulle inte lyssnat på min BVC, men det är mitt första barn så osäker är man ju.

Nu har iaf han varit gladare på dagarna! Magen kanske kom ihåg av plommonpure som jag gett, men hade inte velat att amningen skulle lida.

Svar på tråden Hur vet man om mjölken räcker?