• Pescetarian

Veganer och vegetarianer - SE HIT!

Hej!

Jag är pescetarian och äter således som en vegetarian, förutom att jag även äter fisk- och skaldjur.

Jag äter och dricker ingenting som kommer från landlevande djur (exempelvis mejeriprodukter, ägg, honung, etc). Jag äter heller inte gluten (exempelvis bröd och pasta). Ris är heller ingenting för mig.

Det jag äter är således; fisk, skaldjur, nötter, frön, svamp, grönsaker och frukt.

I denna tråd skulle jag vilja ha lite olika vegetariska- och veganrecept där allt som jag inte äter är uteslutet.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Veganer och vegetarianer - SE HIT!
  • Pescetarian

Jag ser att jag missade den lilla detaljen att jag inte heller äter potatis. Men alla andra rotfrukter går bra.

Har ni tips på halvfabrikat, där det jag _inte_ äter är uteslutet, så får ni gärna tipsa om det med. :)

• Anonym (Oskar)

Kikärtsbiffar

Olika pajer

Tempe (indonesiskt)

Fisksoppa eller skaldjurssoppa (asiatiskt)

Linsröror

Torkad sojafärs, detta är kolhydrater gjorda på endast soja och det finns i olika varianter. Kan ersätta alla färser (och biffar) och är gott med rätt kryddning.

Fiskgratäng

Dolmar (arabiskt)

Du kan göra de mesta vegetariska rätter om du ersätter det som innehåller gluten.

detta var allt jag kunde komma på och det är av egen erfarenhet. Hoppas det hjälper :P

• Pescetarian
    Anonym (Oskar) skrev 2015-02-08 15:57:32 följande:

Kikärtsbiffar

Olika pajer

Tempe (indonesiskt)

Fisksoppa eller skaldjurssoppa (asiatiskt)

Linsröror

Torkad sojafärs, detta är kolhydrater gjorda på endast soja och det finns i olika varianter. Kan ersätta alla färser (och biffar) och är gott med rätt kryddning.

Fiskgratäng

Dolmar (arabiskt)

Du kan göra de mesta vegetariska rätter om du ersätter det som innehåller gluten.

detta var allt jag kunde komma på och det är av egen erfarenhet. Hoppas det hjälper :P

Tack så mycket! Jag googlar lite recept på det du skrev.

Men, jag undra ang. pajer - det går väl inte med min kosthållning?

Jag kan tillägga att jag varit pescetarian i cirka 1,5 år. Men hittills har jag bara gjort soppor, wokat, samt gjort kalla sallader. Jag har liksom inga ordentliga maträtter. Börjar tröttna lite på detta enformiga. ;P
  • Anonym (Maja)
    Pescetarian skrev 2015-02-08 16:14:28 följande:

Tack så mycket! Jag googlar lite recept på det du skrev.

Men, jag undra ang. pajer - det går väl inte med min kosthållning?

Jag kan tillägga att jag varit pescetarian i cirka 1,5 år. Men hittills har jag bara gjort soppor, wokat, samt gjort kalla sallader. Jag har liksom inga ordentliga maträtter. Börjar tröttna lite på detta enformiga. ;P

Du skulle kunna göra en paj på mandelmjöl och något annat jag inte minns nu... Har ett supergott recept som smakar som vanlig paj faktiskt :) äter ungefär som du fast inte fisk och skaldjur. Alltså veganskt utan gluten och snabba kolhydrater. Ska leta upp receptet och återkomma :). Kul tråd förresten! Behöver också lite inspiration.
  • Anonym (Maja)

Sen tror jag tyvärr att med en sån strikt (eller vad man nu ska säga) mathållning som våran får man nog vänja sig lite vid att äta lite enformigt ibland. Äter också mest soppor, grytor, wokat och sallader. En del kalla röror med grönsaker också... Och typ naturell soygurt eller havregurt med bär ibland.

• Anonym (Maja)

Det libanesiska köket tycker jag är ganska inspirerande även om man får byta ut en del varor mot soja/havre och utesluta en del vitt mjöl. Plockmat funkar ganska bra!

• Anonym (Oskar)

Mandelmjöl, ärtmjöl, teffmjöl, sorghummjöl, sojamjöl och rismjöl.

• Pescetarian
    Anonym (Maja) skrev 2015-02-08 16:38:07 följande:

Du skulle kunna göra en paj på mandelmjöl och något annat jag inte minns nu... Har ett supergott recept som smakar som vanlig paj faktiskt :) äter ungefär som du fast inte fisk och skaldjur. Alltså veganskt utan gluten och snabba kolhydrater. Ska leta upp receptet och återkomma :). Kul tråd förresten! Behöver också lite inspiration.

Anonym (Maja) skrev 2015-02-08 16:40:34 följande:

Sen tror jag tyvärr att med en sån strikt (eller vad man nu ska säga) mathållning som våran får man nog vänja sig lite vid att äta lite enformigt ibland. Äter också mest soppor, grytor, wokat och sallader. En del kalla röror med grönsaker också... Och typ naturell soygurt eller havregurt med bär ibland.[/quot]

[quote=74821132][quote-nick]Anonym (Maja) skrev 2015-02-08 16:42:04 följande:[/quote-nick]Det libanesiska köket tycker jag är ganska inspirerande även om man får byta ut en del varor mot soja/havre och utesluta en del vitt mjöl. Plockmat funkar ganska bra!

Oh, va snällt! Jag väntar med spänning! Här ska bakas paj!!! :D

Kul att du gillar tråden. :)

Ja, så är det nog. Fast det är ju gott och fräscht! ;)

Haha, finns det verkligen något som heter "soygurt" och "havregurt"!? ;D Jag ska köpa mig en havregurt bara för att få fråga butikspersonalen vart de har sina havregurtar. - Det är glutenfri havre då, antar jag?

Får kika närmre på det libanesiska köket.

Tack för alla dina fina inlägg! :)
  • Pescetarian
    Anonym (Oskar) skrev 2015-02-08 16:45:00 följande:

Mandelmjöl, ärtmjöl, teffmjöl, sorghummjöl, sojamjöl och rismjöl.

Ah, tack! :)
  • solskenskaka

Själv älskar jag indiskt och passar på att tipsa om "vegetarian curry bible" som är en kokbok tillgänglig gratis på nätet :) finns en hel del veganskt i den men i förekommande fall funkar kokosmjölk istället för grädde utmärkt till den typen av kryddor!

• fyr

Veg kikärtsgryta med sting (4 portioner)

1 burk kokosmjölk à 400 ml

1 burk krossade tomater

1 gul lök

1 msk curry

1 msk olja

4 dl kokta kikärter

300 g fryst hackad spenat

2 msk mango chutney

1 grönsaksbuljongtärning

1 vitlöksklyfta

1 tsk sambal oelek

Hacka vitlök och gul lök och fräs den i oljan. Låt curry fräsa med. Häll över kokosmjölken och lägg i grönsaksbuljongtärningen. Låt koka 5 min. Tillsätt de krossade tomaterna och den frysta spenaten. Koka upp vattnet till nudlarna och koka dessa. Lägg i kikärterna, mango chutney och sambal oelek och låt kikärterna bli varma utan att koka sönder.

Vi äter äggnudlar till men det tar man ju vad man vill.

• Pescetarian
    solskenskaka skrev 2015-02-08 22:27:14 följande:

Själv älskar jag indiskt och passar på att tipsa om "vegetarian curry bible" som är en kokbok tillgänglig gratis på nätet :) finns en hel del veganskt i den men i förekommande fall funkar kokosmjölk istället för grädde utmärkt till den typen av kryddor!

fyr skrev 2015-02-08 22:54:14 följande:

Veg kikärtsgryta med sting (4 portioner)

1 burk kokosmjölk à 400 ml

1 burk krossade tomater

1 gul lök

1 msk curry

1 msk olja

4 dl kokta kikärter

300 g fryst hackad spenat

2 msk mango chutney

1 grönsaksbuljongtärning

1 vitlöksklyfta

1 tsk sambal oelek

Hacka vitlök och gul lök och fräs den i oljan. Låt curry fräsa med. Häll över kokosmjölken och lägg i grönsaksbuljongtärningen. Låt koka 5 min. Tillsätt de krossade tomaterna och den frysta spenaten. Koka upp vattnet till nudlarna och koka dessa. Lägg i kikärterna, mango chutney och sambal oelek och låt kikärterna bli varma utan att koka sönder.

Vi äter äggnudlar till men det tar man ju vad man vill.

Hej!

Tack så jättemycket för era inlägg! Det här kan bli spännande! :D

Jag undrar om någon kanske även har ett recept där huvudingresiensen är broccoli? :) (Jag fullkomligt ääääälskar broccoli, i alla dess slag). ;)
  • Madmoiselle

Det finns glutenfri pasta, du kan äta det och någon god pastasås.

• Pescetarian
    Madmoiselle skrev 2015-02-09 02:17:42 följande:

Det finns glutenfri pasta, du kan äta det och någon god pastasås.

Jo, jag vet, men det är gjort på ris, bl a. Finns ju glutenfritt bröd också, men det smakar knappast bra. ;P

Men supertack för tipset och att du tog dig tid att svara i tråden.
  • Pescetarian
    Vilda Tiger skrev 2015-02-09 03:02:19 följande:

Prova bönpasta. Alltså spagetti gjort på sojabönor. Så gott!

Tack, ska googla på det! :)
Svar på tråden Veganer och vegetarianer - SE HIT!