• elmaco

Flytt till Jakobstad Finland

Hej

Jag har i olika trådar sett att det finns lite medlemmar som bor i Finland här. Därför undrar jag om det finns någon boende i Jakobstad som skulle kunna komma med lite tips och råd. Det är nämligen så att en flytt nalkas inom kort och just då till Jakobstad, Finland.

Det jag främst undrar är vilka bostadsområden som är barnvänliga och lämpliga för en familj. Det är önskvärt att det är hyfsat nära till en skola som är svenskspråkig, som jag förstått så finns det några stycken sådana i staden.

Eftersom första tiden förmodligen kommer vara utan bil så vore det också bra om det finns en närhet till stormarknad eller liknande.

Som sagt, alla tips emottages tacksamt.

• Svar på tråden Flytt till Jakobstad Finland
  • Annaba88

Hur har det gått? Har ni hittat nåt? Flyttade just till Jakobstad men är uppvuxen i grannkommunen. Letar ni bostad på hyra/köpa/lägenhetet/hus? Det avgör långt eftersom det inte finns så mycket valmöjligheter med de kriterierna ni valt :)

Vi bor på hyra tillsvidare i ett område där det bor en hel del invandrare med hittills har det iaf inte stört mig. Vi uppskattar den billiga hyran och närheten till butik och jobb. Sen söker vi oss nog till ett annat område när det blir dags att köpa.. Lycka till!

• elmaco

Än så länge har vi inte hittat något. Vi letar hyresbostad då vi inte vet vart exakt vi vill bo i staden. Köpa kommer bli aktuellt senare.

Egentligen är ju närhet till skola den viktigaste punkten, givetvis är det bra om det finns butiker i närheten då man i början kommer vara utan bil.

Vad de bor för folk i området där vi bor spelar ingen roll så länge det är lungt i området. Man ska inte behöva vara rädd för att gå ut när det är mörkt m.m.

• Zinnas

Hej. Det är svårt att nämna områden/stadsdelar som är lugna, det är enklare att nämna de som är mindre lugna. Och det skulle väl i så fall vara Sveden och Permo. Visst kan det vara ok områden, men ofta läser man i tidningen om oroligheter där på helgerna.

Kolla på Aktia fastighetsförmedling på nätet, därifrån brukar man hitta ganska många hyresbostäder :)

• Annaba88

Svenska skolor finns jämnt fördelade runt om i staden så något problem med transporter till skolan kommer ni knappast att ha sålänge ni håller er inom stadens gränser. De flesta områden skulle jag också säga att är trygga men jag som lätt är oroligt (även efter att ha bott länge i Helsingfors) skulle inte välja området kring Castrensgatan och Östanlidvägen. Där finns de billigaste hyreslägenheterna och mest lediga lägenheter men vi tyckte inte att det var värt det. 
    Drömmen för oss (just nu) är att hitta hus i Västersundsby, ett mysigt område, nära till skola och butik. Men som sagt har vi just flyttat hit och kan vara helt ute och cykla ;) 

• Annaba88

Vi bor i Permo och jo, många säger att det är otryggt här men vi har faktiskt inte märkt något. De invandrare som bor här är jätte trevliga, hälsar och hjälper till ifall det behövs. Kanske vi lever tryggt ovetande ännu ;) www.jokakoti.fi har samlat flera fastighetsförmedlares lägenheter på en sida. Dessutom lönar det sig att kolla på tori.fi och findit.fi där hittade vi vår lägenhet. 

• elmaco

Då vet jag några områden som bör unvikas då, alla städer har ju sådana. Sen är ju frågan vad som menas med "oroligt".

Vi har bott i Malmö bl.a. så våra referenser på oroligt är när det bränns bilar nästan dagligen och stenkastning mot polis och räddningstjänst.
    Öppen droghandel på gatorna, skjutningar och gänguppgöresler nästan dagligen.

Idag bor vi i en annan stad där det är betydligt mindre av den varan även om den förekommer, men i just det område där vi bor är det lungt och trevligt.

Det måste gå att släppa ut barnen själv för att leka utan att de blir utsatta för rån och misshandel osv. Vi vill att området skall vara allmänt "tryggt". Ni förstår säkert hur vi menar.

Bilstölder, vandaliserg och den typen av brottslighet förekommer ju tyvärr nästan överallt idag så ska man slippa det får man nog boätta sig i ensam i skogen.

Ska definitivt kolla sidorna ni skickade, är tvåspråkig så även finska sidor fungerar bra. :)

• Annaba88

Med de referenserna så är nog hela Jakobstad tryggt ;) Ingen stenkastning, öppen droghandel eller bilbränder, det skulle jag nog ha märkt :D Iaf är det långt ifrån vardag. "Oroligt" i Jakobstad handlar nog mera om bilstölder och dyl. Här i Permo (som anses vara oroligt) leker nog barnen ensamma ute på gården utan problem. Lycka till och välkommen till Jakobstad :) När är flytten planerad?

• elmaco

Det låter ju otroligt bra isåfall, flytten är planerad till början av månadskiftet juli/augusti, är bara lite bekymrad över hur svårt det kommer vara med bostad, har kollat runt på olika sidor och utbudet verkar vara litet, men jag har inte hunnit kolla så länge ännu så kanske kommer det mer bostäder snart.
    Går försäljningen av nuvarande bostaden bra så kommer man kunna köpa bostad isåfall, men åter igen så är problemet den att vi inte har någon koll på staden i sin helhet, vart man vill ta vägen i den så hyra bostad är nog det bästa oavsett.

• Annaba88

Jo det är sant att utbudet är litet, dessutom far speciellt lite större hyreslägenheter snabbt (ettor och små tvåor finns det mera av) eftersom unga familjer har svårare att få lån än tidigare just nu. När vi märkte hur snabbt lägenheterna gick åt (ofta ringde vi samma dag som annonsen kom upp och ändå hade någon redan tagit den) valde vi att ta den första som någorlunda motsvarade våra behov och tänkte att vi i värsta fall får leta vidare när vi är på orten. Vi bad mina föräldrar att gå och titta på lägenheten så det inte var världens ruckel och litade på deras omdöme. 

• elmaco

OK, ja vi kommer behöva minst en 4a eller väldigt stor 3a, detta kommer funka tilfälligt då vi är 2 vuxna och 3 barn.
    Hur lång tid tog det för er att hitta en bostad? Vi har ju nästan 6 månader på oss men frågan är om den tiden kommer räcka, vi kommer få göra på liknande sätt, ta första bästa som verkar lämpligt, sen får vi tacka ja osett. Då vi inte känner en människa i Jakobstad (mina släktingar bor längre in i landet) som skulle kunna titta på den.
    Men det är riktigt bra tips och jag är tacksam för dem.

• Annaba88

För oss kom beslutet att flytta så långt plötsligt så vi hade två månader på oss att leta. Efter att de första 10 lägenheterna redan var bokade bestämde vi oss för att byta taktik (hade önskat oss en radhuslägenhet). Vi är ju bara två stycken men ville ha nåt att "växa i" och hittade en trea på 72 kvadrat med nyrenoverat badrum och bastu. Köket är lite slitet och annars är den i helt okej skick med laminatgolv och vita väggar. Hade vi haft mera tid hade vi nog väntat ännu och siktat in oss på något modernare. Nu när vi har bott här några månader är vi ändå nöjda som sagt hoppas vi på att spara pengar och köpa hus nån dag. Förhoppningsvis vet vi i det skedet också vilka områden som intresserar mera. 
    Får man fråga vad som får er att flytta till Jakobstad? är någon av er härifrån eller jobb?

• elmaco

OK, i jämförelse så har vi gott om tid med andra ord, men er taktik var alltså att ta det som erbjuds och inte ha så höga krav?
    Dock kommer vi behöva större bostad än 72 kvm, annars kommer vi aldrig få plats, och där ser det ju tyvärr inte så ljust ut i dagsläget, förhoppningsvis ordnar det upp sig.

Givetvis får ni fråga det, jag har rötter från Österbotten, dock längre in från landet (Etelä-pohjanmaa). Det i kombination med att skolan i Finland är riktigt bra, i Sverige går den tyvärr utför i jämförelse.
    Tankarna att få barnen i skola i Finland har funnits ett bra tag nu och för att inte göra livet allt för svårt för de andra i min familj som inte talar någon finska så blir Jakobstadtrakten perfekt.
    Började då söka arbete i krokarna och för några veckor sedan fick jag ett erbjudande, och på den vägen är det. :)

• Annaba88

Aah nämen vad roligt :) Jakobstad är perfekt för barnen med tanke på språket (här kan få av de svenskspråkiga barnen finska) men man hör finska iaf på gatorna. Hoppas det ordnar sig med lägenheten, jag kan ju hålla dig i tankarna om jag råkar höra nåt. Större lägenheter är som sagt tyvärr sällsynta men klart att de finns :) Lycka till på arbetsfronten också! Vilken branch jobbar du inom? Det är ju så spännande och stort alltihopa att lämna tyggheten och allt som är bekant och börja helt om. Å andra sidan tycker jag också det var berfiande, man får ju också lämna allt man är missnöjd med på det gamla stället ;) Men det är många saker som ska klaffa, jobb och någonstans att bo är väl det allra viktigaste, sen har man ju tid att fundera ut resten senare :) 

Jo vi ringde först bara på radhuslägenheter eller nyre lägenheter i centrum men när vi märkte att marknaden var som den var, inga av lägenheterna var lediga, så ringde vi på den här. Vi kollade typ bara våra absoluta kriterier och kom överens på telefon att de inte visar den åt någon annan innan mina föräldrar samma kväll kommer och se på den. Då skulle vi ju ha haft ännu en månad på oss att leta men vågade nog inte chansa och bli tvugna att bo hos svärmor ;) Men ni har ju nog mera tid :) 

• elmaco

Ja det känns som en mycket trevlig lugn och bra plats, språkmässigt är det kanon att de kan börja svensk skola m.m. Men finskan kommer att bli en del av vardagen och eftersom min släkt finns i krokarna så kommer finskan sakteliga komma.
    Skulle du höra nåt om en större lägenhet så får du mer än gärna säga till, vi letar hårt just nu. Förhoppningsvis ordnar det sig.

Jobbfronten är ju det enda som är klart, det är ju därför vi nu ska röra oss i sommar. Jobbar inom teknikbranshen, hoppas att jag ska trivas på nya stället sen. :)

Det som oroar mig mest är ju bostäderna, är ju vana vid sveriges bostadsbrist, vilket innebär att man måste kämpa som tusan om man ska hitta nånstans att bo. Utomlands har vi flyttat förut och då betydligt längre så det är vi inte rädda för på samma sätt.

Hur kom det sig att ni valde att lämna Helsinki då? Storstaden till lilla staden, måste blivit enorm skillnad, vi gör ju inte riktigt samma kliv, staden vi bor i är förvisso bra mycket större än Jakobstad men det är ingen storstad, plus att vi bor på landet utanför staden.

• Annaba88

Vi är båda från området och studerade i Hfors. Nu när vi var klara med studierna och jobbat och levt en tid kände vi att vi saknade familjen och vännerna här. Vi kände trots 8 år i hfors att vi flyttade hem. Däremot blev vi lite chockade över kulturskillnaderna, plötsligt bryr sig människor om sånt som vi i storstaden inte lagt märke till eller brytt oss om. Vi får bara vänja oss vid att andra känner oss bättre än vi själva gör ;)

Svar på tråden Flytt till Jakobstad Finland