• Tina426

Hur förminskar jag min bild? snabb hjälp!!

Hej!!

Behöver akut hjälp: Hur gör jag så att min bild blir mindre, tänkte lägga ut en annons men bilden e för stor, har även samma problem här på fl!

Behöver hjälp nu!

• Svar på tråden Hur förminskar jag min bild? snabb hjälp!!
  • Roisin Dubh

Vad har du för bildprogram? Finns något slags redigeringsprogram installerat?

Svårt att hjälpa om man inte vet vad du har i datorn.

/ Hanna
  • Hannamia

Jag brukar förminska bilderna i Paint bara, har du det programmet?

• Roisin Dubh

Har du bara Paint kan du också ändra storlek.

Öppna bilden i Paint. Gå in Bild; Ändra storlek. Där fyller du i procentantalet på hur stor bilden ska bli utifrån originalet. Lika stor procent på höjd som bredd för att få rätt proportioner. När du förminskat är det bara att Spara som...

/ Hanna
  • Tina426

oki nu e jag där: storleken får inte vara större än: 200 kb vad motsvarar det?

• Tina426

Tack så mycket för hjälpen .. nu e annonsen fixad!!!! Ska snart lägga ut bilder här på fl också nu när jag vet hur man gör!!

Kram till dig: Roisin Dubh

• Roisin Dubh

Kul att få vara till hjälp.

Problemet med paint är att man inte kan se hur stor bilden blir rent filmässigt förrän man sparat om den. I t.ex. Photoshop kan man se filstorleken och välja kvalitet och upplösning som man vill innan man sparar.

Men en mindre bild till ytan ger ju automatiskt en mindre bild i bytes så man får testa sig fram om man inte vet.

/ Hanna
Svar på tråden Hur förminskar jag min bild? snabb hjälp!!