• Amanda84

7-månaders som somnar en halvtimme tidigare för varje dag som går

Jag behöver lite råd här för jag känner att jag inte alls vet hur jag skall göra i den här situationen.

För ett par månader sedan hade jag väldiga problem att få min bebis att somna, men nu är det istället tvärtom. Han är jättetrött på kvällarna och som det är nu så flyttar han bak dygnet med en halvtimme varje kväll.

Jag tror inte att han egentligen sover ovanligt mycket, det är bara det att han blir tröttare på kvällen.

För en månad sedan slutade han att sova tre gånger/dag. Istället blev han trött lite tidigare på kvällen och somnade vid 20-tiden, men de senaste två veckorna har han blivit sömnig tidigare och tidigare för varje kväll som går (och därmed vaknat tidigare och tidigare på morgonen). Jag har försökt med att han bara får en tupplur på eftermiddagen men det fungerar inte alls utan om man väcker honom så är han jättegnällig och grinig fram tills han får sova igen.

De senaste 1,5 veckan har han somnat någon gång mellan 16.30 och 17.00.

Både igår och idag har han velat lägga sig redan kl 15.30, men jag tycker att det blir alldeles för tidigt (han sover sedan 13 timmar i sträck) Jag försöker hålla honom vaken men lyckas bara i en timme (under tiden är han så trött att han bara vill ligga i famnen och inte göra någonting annat).

Hur skall jag gå tillväga? Skall jag fortsätta att försöka hålla honom vaken till halv fem? Bör jag låta honom somna 15.30 och väcka honom sedan? Eller skall jag helt enkelt bara följa hans dygnsrytm och lägga honom för natten klockan 15.30?

• Svar på tråden 7-månaders som somnar en halvtimme tidigare för varje dag som går
  • Rocket Mania

Kan du inte börja om med 3 sovstunder per dag i stället?

Hur ser en vanlig dag ut?

• mythos

Jag skulle nog låta han sova en stund då vid 15.30 sedan försöka lägga honom vi 18 tiden ist om det går ?

• Pastella

Om en sådan liten blir trött 15.30 så hade jag aldrig ens tänkt tanken att han skulle sova hela natten. Vad händer om du väcker honom efter en timme?

• pgw

Hur du ska göra beror väl på om du själv är en morgon- eller kvällsmänniska. Sover du hellre dina 8 timmar mellan 21 och 05 eller mellan 24 och 08?

Jag skulle låta honom somna kl. 15.30 om han är trött, väcka honom 2 timmar senare, och sedan lägga honom för natten någongång mellan 20 och 23, beroende på hur trött han är. Det skulle passa mig, som är en utpräglad kvällsmänniska.

• Amanda84

Om han somnar klockan 15.30 och jag väcker honom efter en stund så är han supertrött och gnällig tills han somnar igen ett par timmar senare. Det är därför jag är så kluven till hur jag skall göra.

• pgw
    Amanda84 skrev 2015-02-09 08:41:44 följande:

Om han somnar klockan 15.30 och jag väcker honom efter en stund så är han supertrött och gnällig tills han somnar igen ett par timmar senare. Det är därför jag är så kluven till hur jag skall göra.

Hur lång är "en stund"? Har någonstans läst att en sömncykel är 90 min (?), så bara han får sova sig igenom en djupsömnfas, så borde han väl klara av att vara vaken igen.

Det är ju inte praktiskt att ha ett barn som sover på dagen och är vaken på natten. Om du vill ha det så, så behöver du inte ändra på något alls. Om du inte vill ha det så, så måste du försöka ändra på hans rytm. Det är självklart att han kommer att tycka att det är jobbigt i början, men därför har han dig, sin mamma, som ska finnas till för honom och hjälpa honom att klara av det.
  • pgw

Hur sover han just då när du väcker honom? Du borde passa på när han inte sover djupt. Riktig djupsömn känner man igen på att barnet är fullkomligt lealöst. Då ska man inte väcka om man inte måste.

Jag har för det mesta väldigt svårt att vakna när väckarklockan ringer, men ibland är jag klarvaken genast. Jag tror att det beror på vilken sömnfas jag råkar vara i just då klockan ringer. (Jag har till och med läst om en väckarklocka som känner av sömnfasen innan den väcker, en sådan skulle jag behöva!) Det spelar ingen roll om jag har sovit en lång eller kort natt. Om det har varit en kort natt, kommer tröttheten ett par timmar senare. Men jag är inte trött just precis då jag har väckts.

Jag tycker mig märka att mitt barn (4 år) fungerar på samma sätt. Ibland är han lätt att väcka, ibland är han grinig. Och de gånger han har sovit en väldigt kort natt för att vi ska på resa, så är han hur pigg som helst i ett par timmar efter att ha blivit väckt, sedan kommer tröttheten.

• Limaliie

15.30 låter ju lite väl tidigt att somna för natten. Håller med om att väcka han när han är i lättsömn så kanske han inte är lika trött

• Natulcien
    Limaliie skrev 2015-02-10 09:18:10 följande:

15.30 låter ju lite väl tidigt att somna för natten. Håller med om att väcka han när han är i lättsömn så kanske han inte är lika trött

Instämmer med de andra. Låt honom ta en tupplur bara på em, och väck när han kommer upp ur djupsömnen. Vi brukade prova att väcka sonen med ca fem min. intervaller när han var bebis. Var han svårväckt fick han sova vidare en stund till.
  • Theresemingert

Låt honom somna vid 15.30 om han vill. Men väck honom efter ca 1 timme? Så orkar han kanske vara uppe tills de är mer passande sovtid. Försök att få in lite rutiner för er bådas skull.

Svar på tråden 7-månaders som somnar en halvtimme tidigare för varje dag som går