7-månaders som somnar en halvtimme tidigare för varje dag som går
Jag behöver lite råd här för jag känner att jag inte alls vet hur jag skall göra i den här situationen.
För ett par månader sedan hade jag väldiga problem att få min bebis att somna, men nu är det istället tvärtom. Han är jättetrött på kvällarna och som det är nu så flyttar han bak dygnet med en halvtimme varje kväll.
Jag tror inte att han egentligen sover ovanligt mycket, det är bara det att han blir tröttare på kvällen.
För en månad sedan slutade han att sova tre gånger/dag. Istället blev han trött lite tidigare på kvällen och somnade vid 20-tiden, men de senaste två veckorna har han blivit sömnig tidigare och tidigare för varje kväll som går (och därmed vaknat tidigare och tidigare på morgonen). Jag har försökt med att han bara får en tupplur på eftermiddagen men det fungerar inte alls utan om man väcker honom så är han jättegnällig och grinig fram tills han får sova igen.
De senaste 1,5 veckan har han somnat någon gång mellan 16.30 och 17.00.
Både igår och idag har han velat lägga sig redan kl 15.30, men jag tycker att det blir alldeles för tidigt (han sover sedan 13 timmar i sträck) Jag försöker hålla honom vaken men lyckas bara i en timme (under tiden är han så trött att han bara vill ligga i famnen och inte göra någonting annat).
Hur skall jag gå tillväga? Skall jag fortsätta att försöka hålla honom vaken till halv fem? Bör jag låta honom somna 15.30 och väcka honom sedan? Eller skall jag helt enkelt bara följa hans dygnsrytm och lägga honom för natten klockan 15.30?