• ElinLinnea13

Alla som fött vaginalt trots relativ bäckenträngsel- hjälp mig!!

Jag hade bf den 1 feb med mitt andra barn. Har alltså gått en vecka över tiden nu. Vi vet att bebis ligger på +13% viktmässigt. Min förra förlossning blev vedervärdig pga att de satte igång mig i v.39 + 0 då dottern var 20% + och kom ut på blankt 4 kilo. Dock blev igångsättningen totalt misslyckad och jag hade värkstorm och låg i 20 timmar och ingenting hände- öppnade mig inte en millimeter. Till slut blev det akut snitt på min egen begäran. 

Det var ett oerhört tråkigt beslut att behöva ta men det gick bara inte på nåt annat sätt. Jag är 154 cm lång och väger 40 kilo i normala fall. Så jag har tunn benstomme och allt det där, men när jag röntgades fick jag till svar att jag hade helt normalt bäcken och att jag får lov att gå tiden ut och föda vaginalt nästa gång. Detta gjorde mig såklart otroligt glad. 

När jag var i v.38 fick jag plötsligt höra av en annan läkare att jag hade relativ bäckenträngsel enligt henne. Jag kollade mina mått. Utgångsmåttet verkade normalt: 32,3 cm. Men ingångsmåttet låg på 10,8 (man ska helst ha minst 11,0) och spinaemåttet låg på 9,7 (man ska helst ha minst 10,0) så det fattas 2 resp 3 millimeter. Plus att det är ett stort barn. Det väger nu förmodligen runt 4,2 och jag räknas som förstföderska. Min läkare säger att "med bra värkar så kan det gå". 

Jag VILL verkligen inte bli snittad igen!! Vill så gärna att det ska funka. Undrar om det är någon som har erfarenhet av att föda stort barn första gången trots gränsmått? 

Har letat som en idiot efter solskenshistorier men inte hittat några. Är jag helt naiv? 
    Vi kommer att försöka vaginalt och om det inte funkar så avbryter vi tidigt med snitt. Jag har även ett inplanerat ks den 12 om inget hänt innan dess.

Vad tror ni? Vill ha svar av folk med erfarenhet som är relevant.

• Svar på tråden Alla som fött vaginalt trots relativ bäckenträngsel- hjälp mig!!
  • sancia

Hej!

Hoppas det är ok att jag svarar fast det inte är exakt likadant.
    Min första förlossning slutade i akut snitt då min son fastnade vid spinae.
    Gjorde sen bäckenmätning som gav mått i underkant, speciellt vid spinae. Kan inte måtten exakt.

Jag tyckte min första förlossning var hemsk, så jag ville gärna pröva naturligt ändå. Man sa till mig att huvudmått avgjorde snarare än vikt och att det var fritt fram för mig att försöka även om de tyckte att måtten var små.

Mitt första barn låg i en mycket ovanlig bjudning, så jag sa att om nummer två ger några indikationer på att sitta fast får ni snitta mig. Tvåan är född naturligt, och det gick hur bra som helst. Min barn har dock inte varit stora. 3,3 rep 3,4 kilo.

Är gravid med nummer tre och tänker satsa på vanlig förlossning där med.

Lycka till, hoppas allt går bra för dig. Jag förstår att du är orolig.

Svar på tråden Alla som fött vaginalt trots relativ bäckenträngsel- hjälp mig!!